روش‌های کمک باروری ازدلایل چندقلوزایی

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، محمدابراهیم پارسانژاد در حاشیه سومین کنگره بینالمللی باروری و ناباروری ایران که در تبریز در حال برگزاری است در مورد تأثیرات چندقلوزایی در مادر و جنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق خلقت انسان هر ماه فقط یک تخمک آزاد میشود و در صورت لقاح یک جنین نیز تشکیل میشود و در برخی نژادهای خاص دوقلوزایی بیشتر دیده میشود اما طبیعت انسان تکقلو زایی است.

وی با اشاره به تأثیر روشهای کمک‌باروری به افزایش میزان چندقلوزایی اذعان داشت در روشهای کمک باروری مانند IVFمصرف داروهای محرک برای تخمک‌گذاری سبب می‌شود تا چند تخمک آزاد شده و از طرفی دیگر پزشکان برای اطمینان بیشتر از لانه‌گزینی جنین بیش از یک جنین تشکیل شده را در این روش انتقال می‌دهند.

وی افزود: به علاوه ممکن است دو تا سه جنین انتقال یافته تقسیم سلولی انجام داده و باز تعدادشان بیشتر شود که در نتیجه شاهد چندقلوزایی در این روش‌ها هستیم.

پارسانژاد چندقلوزایی را برای افراد نابارور در برخی مواقع مطلوب عنوان کرد و افزود در این روش این حسن وجود دارد که زن با یک بار بارداری و انجام عمل IVF صاحب بیش از یک فرزند می‌شود اما از طرفی دیگر با عوارضی مانند زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آب، عوارض اجباری که منجر به بیرون آوردن رحم مادر پس از زایمان می‌شود و مسمومیت دوران حاملگی روبرو هستیم.

این متخصص زنان و نازایی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی به دنبال آن بوده که با این روش‌ها یک فرزند یا نهایت دو فرزند به وجود آید. از طرفی با روش‌های تشخیص جنین سالم می‌توان تنها یک یا دو جنین را پس از IVF منتقل کرد.

وی گفت: در کشورهای اروپایی قانونی گذاشته‌اند که تعداد مشخصی جنین را منتقل کنند که نهایتاً یک یا دو جنین است ولی در کشور ما تا سه جنین هم منتقل می‌شود.

پارسانژاد تشریح کرد: اما پس از لانه‌گزینی جنین در صورتی که بیش از دو جنین تشکیل شده باشد طبق قانون پزشکی کشورمان این اجازه وجود دارد که تا قبل از ۱۲هفته با استفاده از روش reduction تعداد جنین‌ها کاسته شود.

سومین کنگره بینالمللی باروری و ناباروری و هجدهمین کنگره سراسری باروری و ناباروری ایران با حضور۷۰۰نفر از متخصصان این رشته در شهر تبریز در حال برگزاری است.