به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، منوچهر متکی که صبح امروز پنجشنبه در نشست اعضای جامعه روحانیت مبارز شهرری دعوت شده بود درباره تحولات سوریه افزود: جامع ترین برخورد در این تحولات از سوی ایران اتخاذ شد. ایران هم از سوریه حمایت کرده و هم از دولتمردان این کشور خواسته است که مطالبات مردم را مورد توجه قرار دهند.

متکی افزود: عربستان مدافع دموکراسی شده است در حالی که هیچ نهاد دموکراسی خواه در عربستان وجودندارد، مجلس این کشور انتخاباتی نیست ولی مشاهده می کنیم که عربستان خواهان دموکراسی در سوریه شده است.

وزیرخارجه سابق کشورمان همچنین به انتقاد از رویکرد ترکیه درقبال تحولات سوریه پرداخت وافزود: ترکیه که اسلامگرایان درآن به روی کار آمده اند متاسفانه درکنار عربستان و قطر قرار گرفته است و اشتباه بزرگی را درباره دخالت سوریه مرتکب شده است و معتقدم این دخالت ها تحت فشار آمریکا صورت گرفته است.

متکی افزود: غرب تلاش کرد تا بشار اسد از ریاست کنار برود چرا که ریاست وی به ضرر آنها تمام می شد. وی افزود: اگر حکومت سوریه باقی می ماند شیرازه منطقه ضربه ای را به آنها(کشورهای غربی) وارد می کرد.

وزیر سابق امورخارجه کشورمان افزود: متاسفانه مطالبی نیز از سوی اردوغان درباره کنار رفتن بشار اسد مطرح شد البته من در جلسات نبودم اما تا آنجایی که در جریان هستم ترکیه و اردوغان نیز درباره سوریه مطالبی را بیان کرده اند که این مطالب اشتباه استراتژیک ترکیه را نشان داد.

بنابر این گزارش متکی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات اخیر ایران با گروه ۱+۵ و آخرین وضعیت هسته ای ایران اشاره کرد اما از خبرنگاران خواست که سخنان وی در این باره منعکس نکنند.