به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، امسال ۱۷۰۰ فيلم از كشورهاي مختلف براي حضور در اين فستيوال معتبر بين المللي متقاضي حضور بودهاند و فيلم مثل یک عاشق آخرین ساخته عباس کیارستمی در بخش مسابقه اين جشنواره حضور دارد و با سينماگراني چون كن لوچ، ميشل هانكه، و جف نيكولز رقابت مي كند.

تهیه‌کننده فیلم «مثل یک عاشق» فرانسوی است و کیارستمی فقط به‌عنوان یک سینماگر ایرانی در کن حضور خواهند داشت و نماینده‌ی سینمای ایران محسوب نمی‌شود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، تا کنون ۲۱ فیلم برای کسب جایزه شصت و پنجمین نخل طلای کن رقابت خواهند کرد. فیلم‌های بخش مسابقه عبارتند از:

«عشق»، ساخته میشائل هانکه

«سهم فرشتگان»، اثر کن لوچ

«Baad el mawkeaa»، به کارگردانی یسری نصرالله

«آن طرف تپه‌ها»، اثر کریستیان مونگیو

«کاسموپلیس»، ساخته دیوید کراننبرگ

««موتورهای مقدس» اثر، لیوس کاراکس

«شکار»، به کارگردانی توماس وینتربرگ

«آن‌ها را با ملایمت بکش»، اثر اندرو دامینیک

«در کشور دیگر»، ساخته هونگ سانگ - سو

«در مه»، اثر سرگئی لوزنیتسا

«بی‌قانون»، به کارگردانی جان هیلکوت

«مثل یک عاشق»، به کارگردانی عباس کیارستمی

«گل»، اثر جف نیکولز

«در جاده»، ساخته والتر سالس

«گزارشگر»، به کارگردانی لی دانیلز

«بهشت عزیز»، اولریش سیدی

«Post tenebras lux»، کارلوس ریگاداس

«واقعیت»، ماتئو گارونه

«طعم زنگار واستخوان»، ژاک اودیار

«مزه پول»، ایم سانگ - سو

«تاکنون هیچ چیزی ندیده‌ای» آلن رنه

***

این جشنواره فرانسوی امسال با فیلم «قلمروی طلوع‌ ماه» ساخته‌ی «وس اندرسون» افتتاح و با نمایش درام «ترز د» به کارگردانی کلود میلر فیلمساز فقید فرانسوی به پایان می‌رسد. «بره‌نیس بژو» بازیگر فیلم «هنرمند»، اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن را به عهده دارد. امسال «نانی مورتی»، کارگردان سرشناس ایتالیایی رییس هیات‌داوران بخش بین‌الملل برای اعطای نخل طلا خواهد بود. وی در سال ۲۰۰۱ با فیلم «اتاق پسر» جایزه نخل طلا و فیپرشی را از کن گرفت.

امسال فیلم «قلمروی طلوع‌ ماه» ساخته‌ی «وس اندرسون» در افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی کن نمایش خواهد یافتاین برای دومین سال است که یک فیلم ساخته‌ی کارگردان آمریکایی در افتتاحیه‌ی جشنواره کن نمایش می‌یابد. سال گذشته نیز فیلم «نیمه‌شب در پاریس» ساخته‌ی وودی آلن در افتتاحیه‌ی این جشنواره نمایش یافته بود.

پوستر رسمی جشنواره‌ی کن، امسال برای تقدیر از «مرلین مونرو» به این بازیگر سرشناس هالیوود اختصاص یافته است. تصویری که بر روی پوستر جشنواره کن ۲۰۱۲ دیده می‌شود، توسط کمپانی فرانسوی «برونکس» و براساس عکسی که «اوتو بتمن» از «مونرو» گرفته بود طراحی شده و این سینماگر سرشناس را درحال فوت کردن شمع تولد نشان می‌دهد.

شصتوپنجمین جشنوارهي فیلم كن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان طی روزهای ۱۶ تا ۲۷ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد) برگزار خواهد شد.