به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه گاردین در مقالهای به بررسی وضعیت محبوبیت نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، پرداخت.

این مقاله با این جمله آغاز می‌شود که، نیکولا سارکوزی در روزهای پیش از دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در یکی از همایش‌های انتخاباتی خود، در نهایت به جملاتی متوسل شده که به این معنی است: مردم فرانسه، کمکم کنید! تعداد حاضرین در این همایش انتخاباتی ۱۵۰هزار نفر اعلام شد، اما خبرنگاران حاضر در این همایش اعلام می‌کنند که در واقع تعداد جمعیت بیش از ۳۰هزار نفر نبوده است.

این اتفاق که بیشتر به یک شکست برای سارکوزی می‌ماند، ریشه در گذشته دارد. یعنی زمانی که او در سال ۲۰۰۷ گرم مبارزات انتخاباتی بود. در آن زمان بود که او و مشاوران اقتصادی‌اش طرحی را تحت عنوان " حفاظ مالی " ارائه کردند، که بنا بر آن افراد ثروتمند اطمینان می‌یافتند که به هیچ وجه مالیاتی بیش از ۵۰درصد درآمد خود پرداخت نخواهند کرد. این طرح یکجانبه که به شدت طرفدار ثروتمندان فرانسه بود، موجب شد تا از آن زمان به بعد وی به عنوان فردی که دوست اغنیا جامعه است و از آن‌ها سود می‌برد، شناخته شود.

اما از شروع مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۲، او با اینکه ۵ سال گذشته رئیس جمهور فرانسه بوده، سعی کرد تا چهره دیگری از خود ارائه دهد و خود را به عنوان " مرد مردم " و یا " بیگانه با سیاست بازی " معرفی کند. چندین نظرسنجی مختلف که در رابطه با میزان محبوبیت سارکوزی انجام شد، همگی نشان‌دهنده آن بود که مردم فرانسه همچنان او را به عنوان " مرد ثروتمندان " می‌شناسند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی اندیشکده " ترا نوا "، دولت سارکوزی از سال ۲۰۰۷ تاکنون مبلغ ۸۴ میلیارد یورو از درآمدهایی را که از محل افزایش مالیات‌ها در این کشور به دست آمده، مجددا در کشور هزینه کرده است. در این میان ۵۰ میلیارد یورو این مبلغ صرف کارخانه‌ها شده، و ۳۴ میلیارد یورو باقی‌مانده به مردم این کشور اختصاص یافته است. نکته جالب توجه این است که ۱۰درصد ثروتمند جامعه فرانسه، ۱۹ میلیارد یورو از این مبلغ ۳۴ میلیاردی را دریافت کرده‌اند، حال آنکه که ۹۰درصد باقی مانده مردم فرانسه تنها ۱۵ میلیارد دریافت کرده‌اند. این ۸۴ میلیارد یورو برابر ۴ واحد از تولید ناخالص داخلی فرانسه است. لازم به ذکر است که اگر این " هدیه " به ثروتمندان فرانسوی داده نمی‌شد، در حال حاضر بدهی عمومی فرانسوی‌ها(برابر ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی) از میزان بدهی عمومی مردم آلمان(۸۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی) کمتر بود.

سارکوزی در سال ۲۰۰۷ عنوان می‌کرد که " فرانسه بیشتر کار خواهد کرد تا بیشتر درآمد داشته باشد ". اما این وعده‌ای بیش نبود. حقیقت این است که مردم فرانسه بیشتر کار کردند تا کمتر درآمد داشته باشند: نرخ بیکاری در فرانسه در ماه فوریه ۲۰۱۲ به ۱۰درصد رسید که این میزان در دسامبر ۲۰۰۷ برابر ۷.۹درصد بود. دولت سارکوزی سن بازنشستگی در این کشور را نیز بالا برد، که این طرح بیشترین آسیب را به قشر فقیر و سطح پایین فرانسه وارد کرد.


سارکوزی



سارکوزی در سال ۲۰۰۷ به عنوان " دولت پاک " مطرح می‌شد اما امروز او برای فرار از محاکمه و تحت تعقیب قرار گرفتن به دلیل رسوایی‌های مالی " بتن کورت "، " کراچی " و " تاکیدین "، چاره‌ای ندارد جز این که تلاش کند تا مجددا به ریاست جمهوری برسد.

صحبت‌های سارکوزی هم نظیر " تونی بلر " و " دیوید کامرون "(نخست وزیر پیشین و کنونی انگلیس)، فاقد دیدگاه عمیق سیاسی است. سخنرانی‌های سیاسی او مملو از طرح‌ها و صحبت‌های متناقض است. او یک روز پول را نشانه‌ای از دست‌یابی به یک زندگی موفق می‌خواند و در روز بعد به بانکداران و سرمایه‌های نجومی آن‌ها حمله می‌کند. روزی به ستایش کارگران ساده می‌پردازد و روز دیگر مهاجرین و بیکاران را لکه ننگ می‌خواند.

رای‌دهندگان فرانسوی دریافته‌اند که سارکوزی درک صحیحی از مفهوم دولت ندارد و موسسات دولتی فرانسه را جدی نمی‌گیرد.

در حقیقت " مکتب سارکوزیسم " نمادی است از " مکتب برلوسکونیسم ". در چنین مکتبی، دولت و حکومت به عنوان یک کارخانه در نظر گرفته می‌شوند که عدالت، فرهنگ، و آموزش همگی مواد اولیه اقتصاد به شمار می‌روند که باید بر اساس قواعد بازار به آن‌ها نگریست. می‌توان گفت که مکتب سارکوزی شبیه‌ترین مکتب به مکتب دولت‌های آمریکایی است.

سارکوزی هم نظیر برلوسکونی هر روز در رسانه‌ها حاضر می‌شود و در مورد سیاست‌های خود صحبت می‌کند. صحبت‌هایی که در واقع هیچگاه به درستی مورد بحثقرار نمی‌گیرد. برخی این روند را دموکراسی‌زدایی سیاست می‌دانند: مردم نمی‌توانند در این سخنرانی‌های متناقض و ادعاهای احساسی نقشی ایفا کنند و نسبت به آن انتقاد کند. کسی جرات نمی‌کند به سارکوزی برای بیان این مطالب اعتراض کند.

این مقاله با این جملات به پایان می‌رسد که شاید سارکوزی بتواند به نحوی در دور اول انتخابات فرانسه پیروز شود، اما سیاست‌های وی او را در مرحله دوم بازنده خواهند کرد.

گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو دوره طی روزهای ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) و ۶ ماه مه (۱۷ اردیبهشت) برگزار خواهد شد. آخرین نظرسنجیهای منتشرشده نشان میدهد که هم اکنون ۶۴ درصد مردم فرانسه از سارکوزی ناراضی هستند، که این آمار وی را به نامحبوبترین رئیس جمهور اروپا بدل کرده است.