به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از ایندیپندنت نوشت: سوابق مسافران هوایی اروپا شامل مشخصات فردی، محل اقامت، اطلاعات کارتهای اعتباری، شمارههای تماس، علایق مذهبی و وضعیت سلامت جسمانی مسافران شرکتهای هوایی اروپایی، به دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تحویل داده میشود.

براساس این گزارش آمریکا اجازه خواهد داشت تا با ذخیره اطلاعات دریافتی تا ۵ سال از آن‌ها برای تحقیقات ضد تروریستی استفاده کند. پس از آن اطلاعات به مدت ۱۰ سال نیز با دسترسی محدودتر، قابل استفاده خواهد بود.

اعضای پارلمان اروپا پس از دو سال بحثبا کمیسیون اروپا در مورد نقض حریم خصوصی مسافران، در نهایت به این طرح جنجالی رأی مثبت داد.

توافق میان بروکسل و واشنگتن برای ارسال اطلاعات شخصی مسافران پیش از این در سال ۲۰۰۷ و پس از اعلام کشف توطئه انفجار در خطوط هوایی که طی آن سه مظنون انگلیسی به حبس ابد محکوم شدند، منعقد شد.

هرچند قرارداد فوق در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید اما از آن زمان کمیسیون اروپا برای ارائه طرحی مشابه، تحت فشار قرار گرفت.

سال گذشته سنای آمریکا با پیشگامی جو لیبرمن رئیس کمیته امنیت داخلی سنا، اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند توقف ارسال اطلاعات شخصی مسافران را بپذیرد چرا که این اطلاعات بخش مهمی از لایه‌های امنیتی ما بر ضد تروریسم بود.

با وجود اختلافات بسیار میان اعضای پارلمان اروپا، در نهایت این طرح امروز پنج‌شنبه با ۴۰۹ رأی موافق در برابر ۲۲۶ رأی مخالف به تصویب رسید.

کمیسیون اروپا پس از تصویب این طرح اعلام کرد که طی مذاکراتی که با نمایندگان پارلمان اروپا داشته است به تضمین‌های لازم برای حفاظت از حریم شخصی مردم اروپا داده شده است.

آمریکا نیز پس از تصویب طرح انتقال اطلاعات مسافران، از تصمیم پارلمان اروپا استقبال کرد.