آغاز انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه

به گزارش افکارنیوز ،ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، حدود ۱۵ هزار شهروند فرانسوي در سراسر استراليا و حدود پنج هزار تن در نيوزيلند واجد شرايط راي دادن هستند.

آغاز رای‌گیری در فرانسه ساعت ۶ به وقت گرینویچ و پایان آن ساعت ۱۸ به وقت گرینویچ می‌باشد. ۱۰ کاندیدا از احزاب مختلف فرانسه برای تعیین رئیس جمهور با یکدیگر رقابت می‌کنند و در صورتی که یکی از نامزدها نتواند بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و فرانسه در تاریخ ششم مه دور دوم را برگزار خواهد کرد.

انتخابات در حالی برگزار می‌شود که بحران بدهی منطقه یورو و بیکاری به حد بالایی رسیده است که در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچنین روز شنبه در برزیل، اوروگوئه و آرژانتین برگزار شد.

رسانه‌های محلی اعلام کردند، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای اتباع این کشور در سایر مناطق جهان لازم بوده که پیش از موعد برگزار شود تا مشکلی در شمارش آرا به وجود نیاید چراکه دقیقا در زمان پایان زمان رای‌گیری در ساعت ۱۸ به وقت گرینویچ، نتایج نهایی نیز اعلام می‌شود.

حدود ۴۴/۵ میلیون فرانسوی واجد شرایط رای دادن هستند و آرای خود را در ۸۵ هزار حوزه رای‌گیری به صندوق‌ها می‌ریزند.

به رغم اینکه فرانسوا اولاند، سوسیالیست ۵۷ ساله فرانسوی، تجربه کار در دولت‌‌های پیشین این کشور را ندارد اما طی نظرسنجی‌های اخیر از رقیب خود نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری کنونی فرانسه پیشی گرفته و گفته می‌شود چنانچه انتخابات به دور دوم کشیده شود، وی پیروز خواهد شد.

با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رقابت سارکوزی ۵۷ ساله با اولاند در دور اول بسیار تنگاتنگ خواهد بود و برنامه‌‌های این دو سیاستمدار فرانسوی تنها در حوزه‌های امنیتی و مهاجرت تا حدودی تفاوت دارد.