تلویزیون نیاز به زمان دارد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر ،گیتی خامنه که مخاطب او را بیشتر بهعنوان مجری خوش سابقه برنامههای کودک دهه ۶۰ میشناسد، اینبار با ساخت مستند "آبیتر از آسمان" اشتراکات حسی و عاطفی انسان را بررسی میکند، وی درباره کم و کیف ساخت این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برای توضیح چرایی ساخت این مجموعه مستند تلویزیونی نیاز به بیان مقدمهای مبنیبر شرح دیدگاه خود به زندگی انسان دارم به این معنا که شخصا خودم را یکی از غیرخرافیترین آدمها میدانم که به میزان بسیار بالایی به واقعیتها و روابط منطقی در ارتباطات آدمی و پدیدههای پیرامون معتقدم.

وی در ادامه افزود: اما نکته قابل توجه این است که کم و کیف برقراری این ارتباط ‌ها در زندگی انسان‌ها بی‌جهت و اتفاقی نیست و همین اعتقاد مبنایی برای شک‌گیری این مجموعه شد.

کارگردان مستند " آبی‌تر از آسمان " در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که هدف از ساخت این مستند بیان حس‌های مشترک بین انسان‌ها است گفت: در دوره از زندگی خود در فضایی کار می‌کردم که افراد مختلف با ملیت، مذاهب و گرایش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کاملا متفاوت مراجعه می‌کردند. با وجود همه این تفاوت‌ها دست آخر به این نتیجه رسیدم که زبان احساسی و عاطفی انسان‌ها در برقراری ارتباط با یکدیگر یکسان است.

خامنه در ادامه افزود: علی‌رغم تمام تفاوت‌ها و در برخورد با افراد مختلف متوجه شدم که گاهی شخصی که گذشته‌ای متفاوت در زندگی داشته می‌تواند از بسیاری جهات به آدم نزدیک باشد و یا به عکس کسی که به نظر می‌رسد از بسیاری جهات به آدم نزدیک باشد دنیایی بزرگ از فاصله‌ها بین آنها وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به نام انتخاب شده برای این مستند گفت: نام این مستند هم ناشی از باور اشتراک‌های حسی و عاطفی بین انسان‌ها است. به این معنا که باور دارم اقلیم‌های جغرافیایی و مرزها شاید به ظاهر باعثشود که انسان‌ها از هم جدا باشند، اما عاملی قوی‌تر و تاثیر گذارتر از اقلیم‌های جغرافیایی وجود دارد و آن هم احساسات عاطفی آنها است که جملگی از یک منبع وجودی یعنی پروردگار ناشی می‌شود.

این کارگردان به بخش‌های دیگر این مستند اشاره کرد و گفت: بخش دیگری از این مستند به تقویت این ریشه‌های احساسی و عاطفی می‌پردازد به این معنا که اگر ریشه‌های عاطفی انسان‌ها تقویت شود شرایط زندگی آدم‌ها بهتر از آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم می‌شود.

وی در ادامه افزود: تقویت ریشه‌های مشترک احساسی انسان‌ها باعثمی‌شود به زندگی با دید بهتری نگریسته شود. نگاهی که شاید آدم‌ها این فصل از زندگی را نداشته باشند. من در این مستند بخشی از این برخوردها را نشان داده‌ام. کسانی که در این مستند حضور دارند از جمله کسانی هستند که در مقطعی از زندگی خود احساس کرده بودند که باورها و عادت زندگی‌شان نیاز به یک بازنگری دارد و با هوشیاری خود این باور به تغییر را پشت گوش نیانداخته بودند.

کارگردان مستند " آبی تر از آسمان " در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کیفیت این مجموعه تلویزیونی مستند گفت: در این مستند دنبال یک کار برجسته و شاخص به لحاظ تکنیکی نبودم چراکه این مستند اصلا اینگونه شکل نگرفت من آدم‌ها را دیدم بعد در مدت کوتاهی دعوت شدند آمدند و در قالب یک مستند حرف‌های خود را با من در میان گذاشتند. از همین‌رو اگر افراد به دنبال تکنیک شاخص در این مستند هستند به آنها توصیه نمی‌کنم که این مجموعه را ببینند. اما اگر افرادی هستند که دلشان برای حرف‌های صادقانه یکرنگی تنگ شده می‌توانند این مستند را ببینند و بعد از دیدن آن متوجه می‌شوند که همدلی از هم زبانی بهتر است..

وی در پاسخ به این سئوال که پخش آثار مستند از تلویزیون چه تاثیری در ارتقا سطح سلیقه مخاطب دارد گفت: آنچه مسلم است این است که مخاطب تلویزیون را باید تعلیم داد. به اعتقاد من در حال حاضر یک ژانر از برنامه‌سازی مورد توجه دنیا است که این ژانر رفته رفته در حال جایگزین شدن پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی شده است و آن ژانر تلویزیون واقعیت است درست مانند سینما ورایتی که به‌عنوان سینما حقیقت جای خود را باز کرد. تلویزیون هم به سمتی می‌رود که ناخواسته باقی سبک‌های برنامه سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خامنه در ادامه افزود: علت این رخداد این است که زبان بیان پیچیده به سر آمده است و افراد طلب سادگی می‌کنند، سادگی که در عین حال باید از تمام موارد تکنیکی و هنری گل مطلب را به مخاطب برساند.

مجری خوش سابقه برنامه‌های کودک ده ۶۰ در پایان افزود: تلویزیون نیاز به زمان دارد تا به زبان ساده و بدون تعارف در برقراری ارتباط با مخاطب برسید و خوشبختانه در چند سال اخیر تغییر بسیاری نسبت به سال‌های گذشته کرده است اما کماکان به زمان نیاز دارند تا مردم به واقعیت بینی از تلویزیون عادت کنند.