به گزارش افکارنیوز ، سعید غفرانی در گفتگو با مهر در خصوص تخریب مسجد حضرت رقیه (س)، یکی از عوامل بروز این حادثه را پی سازی اشتباه دانست و اظهار داشت: پروژه کنار مسجد متشکل از سه پلاک بود که از سوی مالک تجمیع شد و هنگامیکه مالک، سه پلاک را تخریب می کند، پی سازی بدون نظارت و با اشکال انجام میگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: عامل بعدی این بود که مسجد حضرت رقیه(س) اسکلتی ناپایدار و قدیمی داشته است و کمترین اصول مهندسی هم در آن رعایت نشده بود ضمن آنکه بارندگی های اخیر هم این موضوع را تشدید کرد.

وی بابیان اینکه مهندس ناظر در این حادثه مقصر شناخته می شود، گفت: این مهندس ناظر ۲۰۰ پروژه در دست اجرا داشت و طبیعی است که نمی توان با این حجم کار نظارت درستی را بر اجرای پروژه ها انجام داد بنابراین این حادثه انتظار می رفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه بیش از یکسال است که نظام مهندسی از تعیین مهندسان ناظر در پروژه ها کنار گذاشته شده است، بیان کرد: شهرداری مسئول انتخاب مهندسان ناظر در پروژه ها است؛ بنابراین نظام مهندسی نمی تواند کنترلی بر تعداد پروژه هایی که ناظران دارند داشته باشد.

غفرانی بابیان اینکه به طور حتم در این حادثه ناظر مسئولیت داشته تا گودبرداری نادرست را گزارش کند، افزود: نتیجه دور زدن سازمان نظام مهندسی و عدم حضور فیزیکی این سازمان همین می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تدابیر لازم به‌کار گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم، بیان کرد: پروانه اشتغال به‌کار ناظر به عنوان مسئول اجرای این پروژه از سوی نظام مهندسی باطل می شود و به همراه پیمانکار باید در دادگان پاسخگو باشند.

غفرانی تصریح کرد: شهرداری باید به نظام مهندسی کمک کند تا این سازمان هم در دخالتی در انتخاب ناظران داشته باشد.

به گزارش مهر، ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه جمعه شب اهالی خیابان شاندیز در منطقه فلاح با صدای مهیبی از خانه های خود خارج و با دیدن صحنه ریزش سقف و قسمتی از مسجد حضرت رقیه(س) روبرو شدند که منجر به کشته شدن ۶ نفر شد.