به گزارش افکارنیوز ،حسن قشقاوی، معاون کنسولی،پارلمانی و امورایرانیان وزارت امور خارجه در گفتگو بامهر در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اعدام ۸ ایرانی از سوی رژیم سعودی از متوقف شدن این حکم در عربستان خبر داد.

وی افزود: در پی تماس تلفنی که آقای علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان داشته است، حکم اعدام ۸ نفر اتباع ایرانی دستگیر شده در عربستان متوقف شده است.

بر اساس این گزارش علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه هفته گذشته نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت از توقف اعدام اتباع ایرانی در عربستان خبر داده بود.

صالحی در حاشیه هیأت دولت گفت: برخی از هموطنان ما که در شهر دمام زندانی هستند، محکوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه بین ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.

اما این در حالی بود که با وجود اعلام این خبر از سوی وزیر امور خارجه برخی از سایت ها ی عربی همچنان بر اعدام ۸ نفر اتباع ایرانی در روز یکشنبه گذشته تأکید داشتند.

این ۸ ایرانی که از اهالی شهرهای جنوبی کشورمان بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

نام این ۸ ایرانی شاکر یعقوب إسحاق، عادل عبد الباری رضوی، سید جواد موسوی، سالم شرهان، سعید حمید عطار، صباح عاشور، قاسم رضوی وعقوب فارسی نجات است.