به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از فرهنگیان استان بوشهر با وی با اشاره به اینکه هیچ علم و معرفتی در عالم بشریت بالاتر از معارف و هدایتهای اهل بیت (ع) نیست، تصریح کرد: انسان اگر فرهنگ حقیقی بخواهد، هدایتهای قرآن و بعد، هدایتهای اهل بیت، مثل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... همه فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه این‌ها بالا‌ترین فرهنگ است، بیان داشت: هر کس مؤدب به این آداب و متخلق به این اخلاق شود، به مقامات بالای انسانیت خواهد رسید و همه این معارف، هدایت‌بخش است و بر علم و اخلاق انسان می‌افزاید.

مکتب تربیتی اهل بیت(ع)، عالیترین مکتب تربیتی است

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه شما هر چه معرفت بخواهید، از خدا‌شناسی، ‌پیغمبر‌شناسی، معاد‌شناسی، اخلاق و عدالت و… در بیانات اهل بیت(ع) یافت می‌شود، افزود: اصلا مکتب تربیتی اهل بیت(ع)، عالیترین مکتب تربیتی است.

وی گفت: الحمدلله دینی داریم که به تصدیق همه بزرگان عالم انسانیت که از روی تحقیق گفته‌اند و می‌گویند، مکتبی جامع‌‌تر و کامل‌تر از مکتب اهل بیت(ع)، یعنی مکتب محمد و آل محمد(ص) در دنیا نیست.

آیت الله صافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شما که اهل فرهنگ هستید، باید بدانید که رشته تعلیم و تربیت، ‌ از همه رشته‌ها بالا‌تر است، یادآور شد: هدف انبیا، تربیت و تعلیم با هم است، چرا که علم تنها و بدون تربیت هیچ فایده‌ای ندارد و بلکه بد‌تر باعثآزار و اذیت و زحمت بشر می‌شود.

ظلم‌هایی که در دنیا می‌شود به خاطر بی‌اخلاقی است

وی ادامه داد: الان این‌هایی که بر دنیا حکومت دارند و این‌طور ظلم می‌کنند به همین خاطر است که علم دارند ولی اخلاق ندارند، همین اروپا و آمریکا را که می‌بینید ظلم می‌کنند با این‌که در صنعت و مطالب علمی پیشرفت کرده‌اند، اما در آن‌ها از اخلاق خبری نیست و تمدن اخلاقی ندارند، آن‌ها گرفتار یک سری رذائل و فسادهای اخلاقی شده‌اند که دیگر راه بیرون‌رفتن از آن ندارند و همه تسلیم و محکوم آن وضع شده‌اند.

این مرجع تقلید بیان داشت: حال انبیای الهی آمده‌اند که به مردم، هم علم و معرفت بیاموزند و هم این‌که اخلاقشان را درست کنند، همان‌طوری که یکی از بزرگان گفته بود؛ ما محتاج به علم دین هستیم و دین هم ما را به کسب علم تشویق و ترغیب می‌کند و با این وجود احتیاج ما به کسب اخلاق بیشتر است.

مسلمانان باید در مسائل علمی از دیگران جلو‌تر باشند

وی با تاکید بر اینکه مسلمان‌ها باید در مسائل علمی هم جلو باشند و از دیگران عقب نمانند، اظهار داشت: این دستور پیامبر است که مسلمانان باید بی‌نیاز و مستقل از دیگران باشند و در مسیر خودکفایی حرکت کنند.

آیت الله صافی با تاکید بر این‌که اخلاق مسلمانان باید طوری باشد که دیگران متوجه این اخلاق باشند و آن را بستایند و از آن الگو بگیرند، بیان داشت: ما باید افتخار کنیم که مسلمان هستیم و کتاب ما قرآن و مکتب ما مکتب اهل بیت(ع) است و نوجوانان و جوانان باید آینده اسلام را نگه دارند، البته چیزی که مهم است این‌که همه این تلاش‌ها و کسب علوم باید برای خدا باشد.

وی تاکید کرد: انسان با این همه استعداد و نعمت اگر نتواند به مقامات بالای علمی آن هم برای خداوند برسد، خیلی ظلم کرده است و نتوانسته از نعمتهای خداوند استفاده کند، همچنین همه کسانی که مسئولیت مراکز تعلیم و تربیت را بر عهده دارند اگر کوتاهی کنند، پیش خداوند مسئولند چرا که امانت بزرگی در دست آنهاست.