تایید نامه ایران به آژانس

به گزارش افکانیوز به نقل از سایت ایران هستهای، خبرگزاری رویترز روز جمعه اول اردیبهشت ۱۳۹۱ (۲۰ آوریل ۲۰۱۲) در گزارشی به قلم "فردریک دال" از وین خبر داده بود که دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس با نگارش نامهای به "یوکیا آمانو" آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات با آژانس را اعلام کرده است.

دیپلمات‌ها در تهران نگارش این نامه را تایید می‌کنند. یک دیپلمات به " ایران هسته‌ای " گفت: " این احتمال وجود دارد که یک دور مذاکره میان ایران و آژانس تا قبل از مذاکرات بغداد انجام شود ".

رویترز در گزارش خود آورده است که ایران در این نامه اشاره‌ای به دسترسی آژانس به تاسیسات پارچین نکرده است.

تیم آژانس آخرین بار اول و دوم اسفند ۱۳۹۰(۲۰ و ۲۱ فوریه ۲۰۱۲) به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیر کل در امور پادمان به تهران آمد، اما مذاکرات این تیم با ایران به دلیل کارشکنی‌های یوکیا آمانو ناتمام ماند.

اختلاف اصلی ایران و آژانس در آن است که ایران عقیده دارد هرگونه دسترسی به پارچین باید پس از نهایی شدن یک مدالیته جامع میان ایران و آژانس انجام شود.

برخی کارشناسان می‌گویند گروه ۱ + ۵ باید موضع روشنی در قبال این مذاکرات اتخاذ کند.

این احتمال وجود دارد که در مذاکرات آتی و ایران و آژانس در تهران بحث‌های ناتمام مانده درباره این مدالیته از سر گرفته خواهد شد، ولی پیش‌بینی نمی‌شود تا نشست بغداد توافق نهایی حاصل شود.

ایران در نشست گذشته شورای حکام با انتشار سندی جامع ابعاد مختلف تخلف آژانس در توافقاتش با ایران را تشریح کرده است.