به گزارش افکارنیوز، کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتوی نوشت: به دنبال دستگیری بیش از ۳۴نظامی عالی رتبه ی سابق و فعلی نیروهای مسلح ترکیه در ارتباط با پرونده ی کودتای سال ۱۹۹۷ در روزهای اخیر و همچنین صدور حکم دستگیری مهمت آغار وزیر سابق کشور، احتمال دستگیری سلیمان دمیرل رییس جمهور سابق نیز قوت گرفت.

دیرزو بشیر آتالای معاون نخست وزیر ترکیه در یک سخنرانی در کنگره ی حزب عدالت و توسعه در شهر کرک قلعه واقع در هشتاد کیلومتری پایتخت گفت: " بسیار خشنودیم از این که برای نخستین بار در ترکیه و در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه، دستگاه قضایی این مملکت، کودتاگران را به پای میز محاکمه می کشاند. "

وی گفت: " همه بدانند هدف ما حبس و آزار چند ژنرال و سرهنگ پیر و سالمند نیست. آن چه که برای همه ی ما اهمیت دارد این است که این موضوع درس عبرت شود و کسی نتواند علیه اراده ی مردم به پا خیزد. "

وی در ادامه افزود: " جناب سلیمان دمیرل رییس جمهور نهم ترکیه، شخصا مدیر و هدایت گر کودتای سال ۱۹۹۷ برای ضربه زدن به اقتدار سیاستمداران اسلام گرا بود و نگرش ما در خصوص عملکرد گذشته ی دمیرل همین است و انتظار داریم دیگران نیز این واقعیت را ببینند. "

تحلیل گران سیاسی و رسانه ای ترکیه سخنان آتالای مرد متنفذ دولت اردوغان را به عنوان قوت گرفتن احتمال دستگیری دمیرل توصیف کردند. چند روز پیش بلنت آرنچ دیگر معاون متنفذ اردوغان نیز در حصوص دمیرل با بیاناتی کنایه آمیز یاد کرد.

در صورت دستگیری دمیرل و مهمت آغار، احتمال کشیده شدن پای تانسو چییلر و مسعود یلماز دو نخست وزیر پیشین ترکیه به پای میز محاکمه وجود دارد.