به گزارش افکارنیوز، اسفندیار رحیم مشایی در تمام مدت دولت نهم و دهم در هر پستی که قرار گرفته، از ریاست سازمان میراث فرهنگی تا معاون اولی رئیس جمهوری و حتی نشستن بر صندلی رئیس دفتر احمدینژاد با انتقاد و نارضایتیهای مختلف و شدید همراه بوده است. مخالفت و نارضایتیها با حضور مشایی در کابینه دولت و در نزدیکی احمدینژاد در این سالها بسیار جدی بوده که واکنشهای بسیاری را نیز به همراه داشته است. انتصاب مشایی به معاون اولی رئیس جمهور از دیگر حواشی مشایی بود که با نامه مقام معظم رهبری روبرو شد که پس از این نامه رئیس جمهور وی را در بخش دیگری به کار گرفت.

در واقع پس از این نامه سر انجام رئیس‌جمهوری در سوم مرداد ۸۸ با درخواست کناره‌گیری رحیم مشایی از این سمت موافقت کرد و در حکم دیگری وی را به سمت مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری منصوب کرد[انتصاب مشایی به سمت مشاور و رییس دفتر رییس‌جمهوری]

احمدی‌نژاد در تمام دوران ریاست جمهوری خود تا امروز در اظهارنظرهای مختلف و سخنرانی‌های متعدد حمایت خود را از مشایی اعلام کرده و همواره پشتیبان قاطع مشایی و عملکرد وی بوده است. در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین اظهار نظرهای احمدی‌نژاد را درباره مشایی بخوانید:


۳۱ تیر ماه ۸۸
آقای مشایی از مدیران مومن دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند.
آقای مشایی چهار سال به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در خدمت دولت بوده و خدمات فراوانی داشته است.
آقای مشایی امروز در سمت معاون اول رییس‌جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی، ملت و کشور ایران ادامه می‌دهد.
چهار سال خدمات آقای مشایی در عرصه‌های مختلف میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر است.
انتقادها و گلایه ها درباره آقای مشایی دو دسته است؛ عده‌ای با هر کار و اقدامی که دولت انجام می‌دهد مخالف هستند و برخی نیز از روی دلسوزی و برداشت خود نسبت به آقای مشایی از ایشان انتقاد و گلایه می‌کنند اما اگر کسی از نزدیک با آقای مشایی آشنا شود، نظراتش تغییر خواهد کرد.


۳ مرداد ماه ۸۸
(همزمان با نامه مقام معظم رهبری برای برکناری مشایی و قبول استعفای مشایی ازسوی احمدی‌نژاد) مشایی را «انسانی خود ساخته، مومن و دلباخته حضرت ولی عصر(عج) و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی» می‌دانم.


۲۰ مرداد ماه ۸۹
حرف دولت یک حرف بیشتر نیست و آقای مشایی نیز این حرف را می‌زند، البته با یک ادبیات متفاوت.
اگر کسانی نقدی دارند و معتقدند که این سخن اشتباه است از آقای مشایی دعوت کنند با ایشان صحبت کنند، حتی مناظره کنند، بحثکنند، چرا دعوا؟ برخی می‌خواهند دشمنان، تحریم‌های غیرقانونی و همراهی برخی در داخل با دشمنان را تبدیل به موضوع دست دوم کنند.
من از آقای مشایی نیز می‌خواهم در جمع‌هایی که انتقادی به صحبت‌های ایشان است حضور پیدا کنند، صحبت کنند تا مسائل و حرف‌ها روشن شود.
یک حساسیت روی آقای مشایی ایجاد کردند که این حساسیت عادی نیست، غیرعادی است. هر مطلبی که گفته می‌شود قسمتی از این مطلب را می‌زنند و روی آن مطلب شروع به تبلیغات می‌کنند و هر چه آقای مشایی در آن مورد توضیح می دهد می‌گویند قبول نداریم.
آقای مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور است و من به ایشان اعتماد کامل دارم. ایشان مومن به اصول جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های انقلاب هستند. مومن به خط ولایت و انسانی پاک هستند.


۲۷ بهمن ماه ۸۹
مشایی مومن، لطیف و ضداستکبار است.
آقای مشایی فردی پاک، مومن و زلال هستند، دارای اندیشه‌های بلند و محکم، طرفدار مردم، ساده‌زیست، پرکار و ضداستکبار. اما ایشان را تخریب می کنند و مثلا می‌آیند و تصویر ایشان را در کنار یک مرتاض هندی قرار می‌دهند.
من همکارانم را با شناخت و آگاهی انتخاب کرده‌ام و به همین خاطر به‌طور قاطع از آنها حمایت می‌کنم؛ بالاخره ما برنامه روشنی داریم و عناصری که می‌آیند، باید بتوانند این برنامه را انجام دهند و اگر انجام ندادند، من برنامه‌های کشور را فدای افراد نمی‌کنم.

۲۳ فروردین ماه ۹۰
وقتی این همه هجمه و تخریب را علیه مشایی می‌بینم به حال او غبطه می‌خورم. مشایی انسان زلالی است و برای خدمت از آبروی خودش مایه گذاشته است.


۱۰ خرداد ماه ۹۰
من آقای مشایی را ۲۵سال است که می‌شناسم و او را فردی مومن و باتقوا می‌دانم.
می‌گویند برخی عناصر دولت با جن گیرها و رمالان در ارتباط هستند. حالا که برخی‌ها را با این عنوان دستگیر کرده‌اند، بهتر است بگذارند دولت کار خودش را بکند.


۸ تیر ماه ۹۰
دستگیری‌ها(دستگیری اطرافیان مشایی) توسط قوه قضاییه اقدامی سیاسی است و اگر این روند ادامه یابد، مسائل را با مردم در میان گذاشته و به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنم.
همکارانم در دولت و مردم هر روز از من در خصوص مسائل اخیر سؤال می‌کنند و می‌خواهند بدانند چه می‌شود و چه باید کرد، اما از نظر ما مجموعه این حرکت کاملا روشن است که یک کار سیاسی ‌برای وارد کردن فشار به دولت است.
کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آنجا دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ قانونی خود را انجام دهم که این حتما به کشور آسیب وارد می‌کند که امیدوارم به خاطر مطامع سیاسی این کار را ادامه ندهند.

۱۷ شهریور ماه ۹۰
تنها کسی که به من گفت اسم افراد را بیاورم مشایی بود.
مشایی گفته است که من در حالت معنوی که قرار گرفتم یقین کردم که امام زمان می خواهد که احمدی نژاد اسم افراد را بیاورد.

۱۶ مهر ماه ۹۰
۲۵ سال است که مشایی را می شناسم و در این مدت نماز شبش ترک نشده، او همچون شهید بهشتی مظلوم است و شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد.

۲۰ آبان ماه ۹۰
مشایی از صبح تا نیمه‌شب کار می‌کند و در آخر هم می‌پرسد کار دیگری نداری؟


۲۶ دی ماه ۹۰
مشایی از نگاه فرهنگی بالایی برخوردار است البته شاید خوشایند عده‌ای نباشد که ایرادی ندارد، اما نباید با طرف مقابل با نفی و تکفیر برخورد کرد، بلکه همیشه باید با منطق موضوعات را به تبادل نظر گذاشت و ایران همواره کانون آزاده اندیشی بوده است.
از زمانی که مهندس رحیم مشایی به سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد شد، این سازمان متحول گردید و دیگر قابل مقایسه با گذشته نیست.

۳۱ فروردین ماه ۹۱
در این ۵ تا ۶ سال اخیر به همت برادر عزیزمان آقای مشایی و مهندس بقایی تعداد سفرها زیاد شده و مردم نواحی مختلف به گونه‌ای با یکدیگر برخورد می‌کنند که گویی دوستان چندین ساله هستند.
منبع: همشهری آنلاین