به گزارش افکارنیوز، ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي الخليج نوشت: در پي اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و مقصر دانستن نوري المالكي، نخست وزير عراق در قبال بحران سياسي اين كشور وزارت امور خارجه عراق، يونس دميرير، سفير تركيه را در بغداد احضار كرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: پس از احضار سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه عراق، لبید عباوی، از نمایندگان وزارت خارجه عراق اعتراض شدید دولت این کشور را نسبت به اظهارات پیشین اردوغان به وی ابلاغ و نسبت به عدم تکرار چنین اظهاراتی از سوی مسئولان ترکیه و استفاده از راهکارهای دیپلماتیک برای اظهارنظر در خصوص تحولات جاری میان دو کشور و منطقه ابراز امیدواری کرد.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که اظهارات اخیر اردوغان، دخالت در امور داخلی عراق است و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، ائتلاف اتحاد ملی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از دولت مشارکت ملی عراق و نوری المالکی، مخالفت خود را با هر گونه مداخله در امور داخلی عراق اعلام کرد.

ائتلاف اتحاد ملی عراق همچنین بر برگزاری کنفرانس ملی در این کشور تاکید کرد و از همه فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی این کشور خواست برای رویارویی با چالش‌ها و بحران سیاسی در این کنفرانس حاضر شوند.

رجب طيب اردوغان پيشتر در كنفرانسي مطبوعاتي ضمن ابراز بدبيني نسبت به اوضاع عراق مدعي شد كه سياستهاي خودخواهانه نوري المالكي باعث بحران در كشور عراق شده است.