به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرآنلاین، در این دیدار دیدار نوری المالکی روابط و مناسبات دو کشور را در زمینههای مختلف سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوب و رو به رشد توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور مسلمان و با پشتوانه غنی فرهنگی و تاریخی دارای روابط برادرانه و دوستانه هستند.

وی با اشاره به اشتراکات فراوان موجود برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌های فیمابین دو کشور، افزود: گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور برای عراق حائز کمال اهمیت است.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به تحولات منطقه‌ای به ویژه مسائل سوریه نیز یادآور شد: ‌ما خواهان استقرار ثبات و آرامش در سراسر منطقه هستیم و باید به سوریه فرصت کافی برای حل مشکلات خود داده شود.

در ادامه این دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور در تمام زمینه‌ها، متذکر شد: وجود عراقی با ثبات و بالنده در همسایگی ایران به استقرار ثبات و آرامش منطقه کمک می‌کند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش همکاری‌ها و رایزنی‌ها در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق باید نقش سازنده خود را در حل بحران‌ها و مسائل منطقه‌ای استمرار بخشند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به موضوع سوریه نیز تأکید کرد: برخی کشورهای منطقه که خود فاقد پشتوانه و پیشینه دموکراتیک هستند درصدد ایجاد دموکراسی در دیگر کشورها از طریق دخالت در امور داخلی آنها هستند.

وی اضافه کرد: مشکلات داخلی سوریه باید از طریق مسالمتآمیز و با انجام اصلاحات تدریجی در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور حل و فصل شود.