لغو انحصار رجاء در فروش بلیت قطار

به گزارش افکارنیوز، عبدالعلی صاحبمحمدی در گفتوگو با فارس، با اشاره به نظارت همه جانبه بر نحوه فروش بلیت قطار اظهار داشت: شرکت قطارهای مسافری رجاء از طرف راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای فروش بهتر بلیت سامانهای تحت عنوان "آنلاین دو" تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه این سامانه تنها مختص فروش بلیت نیست، خاطرنشان کرد: در واقع این سامانه نظارتی بوده و وصول مطالبات، فروش بلیت و اعمال حاکمیت نیز برای آن تعریف شده است.



* جزئیات فروش بلیت قطار شرکت‌های ریلی مسافری توسط رجاء



مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در قالب این سامانه، شرکت قطار‌های رجاء برای همه شرکت‌‌های مسافری ریلی که در بخش خصوصی فعال هستند نیز بلیت به فروش می‌رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سیستم فروش بلیت قطار برای دیگر شرکت‌های مسافری ریلی توسط رجاء، بدین صورت است که پول فروش بلیت دیگر شرکت‌ها ابتدا به حساب رجاء واریز شده و سپس سهم شرکت‌های دیگر براساس نرخ پایه به آنها پرداخت می‌شود؛ همچنین مطالباتی که رجاء از این شرکت‌ها داشته است، از محل آن درآمد کسر می‌‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این مطالبات شامل مواردی نظیر هزینه تأمین لکوموتیو، رزرو بلیت، هزینه اجاره واگن‌ها و هزینه خدمات نظیر مولد، است؛ رجاء مبلغ هزینه را از محل درآمدهای حاصل از فروش بلیت دیگر شرکت‌ها کسر کرده و مابه‌التفاوت را به حساب آنها واریز می‌کند.



* فروش بلیت قطار هر شرکت ریلی مسافری توسط همان شرکت



صاحب‌محمدی تصریح کرد: هم‌اکنون که شرکت قطارهای مسافری رجا به شرکتی خصوصی تبدیل شده قطعاً تداوم این نوع فروش بلیت قطار امکان‌پذیر نیست و باید شرایط جدیدی را تعریف کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن نیز به عنوان بخش حاکمیتی از این پس مایل نیست که سامانه فروش بلیت در اختیار این شرکت خصوصی باشد، گفت: این موارد به یکدیگر پیوند خورده است که یا باید این پیوندها از یکدیگر منفک شود و یا اینکه این سیستم در جایگاهی قرار گیرد که نقش بالاتری نسبت به همه شرکت‌ها داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در حال پیگیری هستیم تا موضوع جداسازی فروش بلیت قطار صورت گیرد، گفت: نحوه فروش بلیت قطار بدین گونه خواهد بود که نظیر بخش حمل و نقل هوایی، هر شرکت ریلی مسافری اقدام به فروش بلیت خود کند.



* نصب کانتر توسط هر شرکت برای سوار شدن مسافر به قطار در ایستگاه‌



معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نخوه سوار شدن مسافران در ایستگاه راه‌آهن نیز یادآور شد: در محل سوار شدن مسافر در ایستگاه نیز، هر شرکت کانتر خود را خواهد داشت و کنترل‌های عبور و مرور را انجام می‌دهد.



* برنامه‌ریزی برای تفکیک فروش بلیت هر شرکت



مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: تاکنون در بخش ریلی کنترل بلیت، سوار و پیاده‌شدن مسافر، فروش بلیت، دریافت درآمدهای ناشی از فروش بلیت و از این قبیل در یک سامانه متمرکز بوده و همگی توسط یک شرکت انجام می‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای گسستن این تمرکز نیازمند انجام هماهنگی‌های تخصصی هستیم، یادآور شد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه دارد که در موضوع فروش بلیت قطار نهایتاً همه شرکت‌های مسافری بلیت خود را خود به فروش برسانند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در این راستا‌ باید سامانه مرکزی در قالب حاکمیت وجود داشته باشد تا بتواند بر نحوه فروش بلیت نظارت داشته باشد تا در داخل این سامانه، شرکت‌های مسافری بتوانند خود فروش بلیت را انجام دهند.



* فروش بلیت هر شرکت ریلی در آژانس‌های تأیید صلاحیت شده



صاحب‌محمدی ادامه داد: همچنین پس از تفکیک‌ فروش بلیت، آژانس‌هایی که برای فروش بلیت قطار مأمور می‌شوند، از طرف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأیید صلاحیت خواهند شد و به شرکت‌های ریلی اعلام می‌کنیم که تنها می‌توانند از طریق آژانس‌های مورد نظر فروش بلیت خود را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مورد موجب می‌شود که نظارت‌ها بر نحوه فروش بلیت افزایش یابد و اگر تخلفی در فروش بلیت رخ داد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مجوز آن آژانس را لغو کند و تمهیداتی برای اصلاح روند فروش بلیت از طریق سامانه‌ای که آن شرکت خاص دارد، اتخاذ کند.



* راه‌اندازی سامانه جدید فروش بلیت قطار تا پایان نیمه امسال



صاحب‌محمدی اظهار داشت: این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری است که در حال انجام است، ضمن آنکه بحثاجرایی و مجاب‌سازی آن باید مدنظر قرار گیرد، زیرا بالاخره تاکنون یک سامانه متمرکز این فعالیت‌ها را انجام می‌داده است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در این راستا کارشناسان راهآهن در حال انجام بررسیها هستند و امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال سامانه جدید فروش بلیت قطار راهاندازی شود.