به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، شرکای تجاری ایران در تلاش هستند تا راهی بیابند که از تحریمهای آمریکا علیه معاملات نفتی ایران متضرر نشوند.

به گزارش رویترز، ترکیه در تلاش است منابع دیگری پیدا کند، هند گزینه‌هایی پیشنهاد می‌کند و کشورهای کوچک‌تر آسیایی نیز می‌گویند که واردات آنها از تهران ناچیز است.

هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران به منظور فرار از این تحریم‌ها گزینه‌هایی ارائه داده است.

پرناب موخرجی وزیر دارایی هند گفت: ما اکنون مشکلاتی در مورد چگونگی پرداخت پول واردات نفت داریم. این موضوع یکی از مشکلات ما است اما ما امکان‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، ترکیه پنجمین خریدار بزرگ نفت ایران، خرید نفت این کشور را ۱۰ درصد کاهش داده است و تنها پالایشگاه این کشور «توپراس» واحدی از سهام «کک» متعهد شده است که ۲۰ درصد واردات خود از ایران را کاهش دهد.

محمد شیمشیک وزیر دارایی ترکیه هفته گذشته در حاشیه نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ در واشنگتن گفت: در نهایت منابع جایگزین وجود دارد؛ ما نفت را با قیمت یارانه‌ای نمی‌خریم، با قیمت بین‌المللی خریداری می‌کنیم.

وی افزود: ما صراحتا مطابق با تحریم‌های سازمان ملل حرکت می‌کنیم. در مورد تحریم‌های آمریکا نیز در جستجوی گزینه‌هایی برای خارج کردن نفت از این تحریم‌ها هستیم.

به نوشته رویترز، تحریم‌های آمریکا طوری طراحی شده است تا درآمدهای نفتی ایران را به وسیله منع کردن موسسات مالی از انجام معاملات نفتی با بانک مرکزی ایران مورد هدف قرار دهد. اگر کشورها به طرز چشمگیری واردات نفت ایران را تا نیمه سال کاهش ندهند با مسدود شدن بانک‌های خود از سوی بازارهای آمریکا روبرو خواهند شد.

۱۱ کشور از جمله ژاپن پس از کاهش واردات نفت ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده‌اند. چین نخستین مصرف‌کننده نفت ایران نیز منتظر دریافت معافیت است.

نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه نفت در جهان به علت تحریم‌‌ها علیه ایران به عنوان سومین صادرکننده نفت جهان قیمت جهانی نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند.

در بیانیه گروه ۲۰ در روز جمعه آمده است که این گروه قیمت نفت را به دقت تحت نظر دارد و اقدامات اضافی انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، وزرای دارایی گروه ۲۰ اعلام نکردند که چه قوانینی درنظر خواهند گرفت، تنها گفتند که از تعهد کشورهای تولیدکننده نفت برای اطمینان‌بخشی برای وجود مقدار کافی عرضه در بازار استقبال می‌کنند.

تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا در نشست رؤسای صندوق بین‌المللی پول گفت: همکاری ادامه‌دار برای تضمین عرضه کافی به بازارهای جهانی این پیام را می‌دهد که تولید کافی و دردسترس برای تامین تقاضا وجود خواهد داشت.

این درحالی است که متخصصان و کارشناسان نفتی معتقدند که عرضه نفت بیشتر و آزادسازی ذخایر کوتاه‌مدت در قیمت نفت تاثیر دارد و از طرفی دیگر کشورهای تولیدکننده معتقدند که بازار با عرضه کافی روبرو است.

به گزارش رویترز، ۱۲ کشور دیگر تا پایان ماه ژوئن تحت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار خواهند گرفت. کشورهای کره جنوبی، سنگاپور، تایوان در لیست نظارت آمریکا قرار دارند.

درحالی که ژاپن خرید نفت از ایران را ۱۵ تا ۲۲ درصد کاهش داده است اما مقامات برخی از کشورهای این لیست اعلام کرده‌اند که مطمئن نیستند چقدر باید نفت خود را کاهش دهند تا از تحریم‌ها معاف شوند.

سنگاپور و فیلیپین به سرعت خاطرنشان کردند که آنها مقدار بسیار کمی از نفت ایران را وارده کرده یا اصلا وارد نکردهاند.