تا سال ۹۷:
به گزارش افکارنیوز، ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استقرار ساختار جدید ۳ ۳ ۶ از سال تحصیلی ۹۱ ۹۲ گفت: آموزش و پرورش برای استقرار این نظام ۷۵۰ ستاد را در سراسر کشور فعال کرده است و جلسات متعددی در خصوص نحوه و اجرای ساختار جدید برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ نیروی انسانی و فضا هیچ‌گونه مشکل و مانعی برای اجرای ساختار جدید وجود ندارد، افزود: از اواخر اردیبهشت‌ماه، آموزش ضمن خدمت معلمان آغاز می‌شود.

سحرخیز درباره میزان تاثیر نمرات نهایی در کنکور ۹۱ و همچنین درباره وضعیت پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی گفت: تا زمان استقرار کامل نظام ۳ ۳ ۶ که در سال تحصیلی ۹۷ انجام می‌شود، پیش‌دانشگاهی مهمان آموزش و پرورش است، لذا دانش‌آموزانی که از امسال وارد پایه ششم ابتدایی می‌شوند، در ساختار جدید تحصیل خواهند کرد و پیش‌دانشگاهی نخواهند داشت، لذا پس از پایان دوره سوم متوسطه با اخذ دیپلم از آموزش وپرورش فارغ‌التحصیل خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس ساختار جدید، دانش‌آموزان از امسال شش سال در دوره ابتدایی، سه سال در دوره متوسطه اول و سه سال در دوره متوسطه دوم تحصیل خواهند کرد؛ بنابراین سنوات تحصیل و اخذ دیپلم ۱۲ ساله و پس از پایان سال سوم متوسطه، دیپلم برای دانش‌آموزان صادر می‌شود و دوره پیش‌دانشگاهی برای همیشه از نظام آموزشی کشور حذف خواهد شد.

به گفته سحرخیز، دانش‌آموزانی که در حال حاضر در مقطع راهنمایی و متوسطه تحصیل می‌کنند به ناچار باید دوره پیش‌دانشگاهی را بگذرانند، لذا این موضوع ارتباطی به تاثیر نمرات در کنکور ندارد.

وی درباره حذف کنکور نیز خاطرنشان کرد: مقرر شده هرآنچه که کارگروه ویژه آزمون سراسری صادر می‌کند اجرایی شود و آخرین مصوبه این کارگروه که سال گذشته عنوان شد، تاثیر مثبت ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور بود که امسال نیز این روند بدون تغییر به قوت خود باقی است و تاکنون مصوبه جدیدی در این‌باره ابلاغ نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس بحث‌هایی که در کارگروه ویژه آزمون صورت گرفته، مقرر شده بود که از سال ۹۳ چیزی به نام کنکور وجود نداشته باشد و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در ورود به رشته‌های دانشگاهی موثر و ملاک باشد، اما اینکه چه زمانی اجرایی شود، مشخص نیست.

به گفته وي بر اساس بررسيها، بسياري از صندليهاي دانشگاهها به طور كامل تكميل نشده و حتي در بسياري از دانشگاههاي غيردولتي و موسسات، تقاضا كمتر از عرضه بوده است و اين مساله نشان ميدهد كه در اين موضوع به حالت تعادل ميرسيم و مسئولين سازمان سنجش نيز بر اين عقيده هستند كه در برخي از رشتهها نه تنها رقابتي وجود ندارد، بلكه دچار ركود نيز شده است.