به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، علی محمد صادقی پور، مدرس مهارتهای زندگی در یزد گفت: لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می شود و حتی می تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود و در بزرگسالی هم این رفتار را در آن فرد مشاهده کنیم بنابراین لجبازی در کودک می تواند بخشی از تکامل شخصیتی او باشد و والدین باید بسیار سنجیده رفتار کنند و به شکل گیری خود در کودک کمک کنیم.

وی گفت: کودکان برای پیدا کردن خود و جایگاهشان و گاهی به دلیل اینکه می‌خواهند خودشان را به اطرافیان ثابت کنند لجبازی می‌کنند و یکی از اساسی ترین مشکلات این است که والدین در این شرایط خودشان هم داخل بازی لجبازی کودکان می‌شوند و آنها هم به نوعی به لجبازی با آنها می پردازند.

وی افزود: بهترین اقدام والدین در این لحظه می‌تواند این باشد که دلگیر نشوند و سعی کنند به صورت امری و دستوری با کودک صحبت نکنند بلکه با او همدلی کرده و کمک کنند تا قدرت تصمیم گیری در کودک تقویت شود.

این مدرس ادامه داد: همچنین والدین باید سعی کنند تا مطالب را به صورت انتخابی برای کودک بیان کنند به طور مثال به او می گویند «الان می خواهی غذا بخوری؟» و نباید مستقیماً به او امر کنیم «بیا غذا بخور» بلکه او را در جایگاه یک تصمیم گیری قرار دهند و با این روش کودک نسبت به مسائلی که اجتناب کرده و نسبت به آن لجبازی می‌کند، این در حالی است که بعد از استفاده این روش می‌توان اظهار تمایل به آن کار را در کودک مشاهده کرد.

ه صادقی پور بدترین کار در تشدید لجبازی کودک را تهدید کردن او دانست و تصریح کرد: بایستی نسبت به کار اشتباه کودک از تهدید سریع و مستقیم پرهیز کرد بلکه بتدریج او را نسبت به کاری که باید انجام دهد آماده کرد.

وی گفت: فراموش نکنیم که قواعدی که تعیین میشود باید قابل درک برای کودک بوده و شفاف و روشن باشد. همچنین باید همدلی خود با کودک را به او هم بگوییم به طوری که بداند ما میدانیم که او این برنامه یا این کار را دوست دارد ولی به نفع اوست تا کار دیگر یا برنامه دیگری را دنبال کند.