به گزارش افکار نیوز به نقل از مشرق، اگر از برخی کاربران رایانه درباره وابستگیشان به این دستگاه سوال کنید، بی گمان پاسخ می دهند: این کامپیوتر به جانم بسته است و قطعا دلبستگی به رایانه بیشتر مربوط به محتویات و نرم افزارهایش است تا ظاهر و سخت افزارش.

بسیاری از ما اطلاعاتی در رایانه شخصی خود داریم که علایق، سلایق و گاهی خاطرات ما را در بر می گیرند. از این رو از دست دادن آنها همیشه برایمان ناگوار خواهد بود. چه بسا امکان ندارد شما یک کاربر چندینن و چند ساله رایانه باشید و تا کنون این بلا سرتان نیامده باشد.

گاه و بیگاه چه از طریق اینترنت و چت و سایت های آلوده و چه از طریق فلش مموری و سی دی و دی وی دی، ویروس و تروجان های مختلفی به رایانه شما نفوذ کرده و به هزار و یک ترفند اعصاب شما را به هم می‌ریزند.


کپی شدن بی هدف چندین هزار new folder، حذف یا مخفی شدن فایل ها، ری استارت بدون اجازه رایانه، پایین آمدن سرعت سیستم عامل و… همه و همه کار این ویروس های موذی است که وقتی به جان سیستمات افتادند، حسابی از خجالتش در می آیند.


معمولا ویروس ها وقتی در رایانه جا خوش می کنند دیگر به این راحتی ها نمی شود بیرونشان کرد. از این رو بعد از مدتی مجبور به تعویض سیستم عامل رایانه و احتمالا از دست دادن اطلاعات عزیزتان خواهید شد. پس سعی کنید به پیشگیری بیاندیشید که خیلی بهتر از درمان است!

در اینجا قصد داریم برخی نرم افزار های حفاظتی که به شما در صیانت از اطلاعاتتان کمک می کنند را معرفی کنیم تا دیگر دچار چنین مشکلی نشوید.

اولین و مهمترین نکته این است که نرم افزار های امنیتی چند نوع مختلف دارند.

۱ - آنتی ویروس، تروجان و مالویر
۲ - برنامه های ضد جاسوسی یا anti spyware
۳ - fire wall یا دیوار آتش
۴ - نرم افزارهای امنیت اینترنتی(internet security)

شرکت‌های تولید کننده، نرم افرار های امنیتی خود را به این شکل دسته بندی می کنند. یعنی برای هر کدام از این موارد امنیتی نرم افزاری متفاوت طراحی می کنند.

رقابت شرکت های تولید فناوری در زمینه نرم افزارهای امنیتی بسیار حساس و تنگاتنگ بوده و تعداد زیادی از این برنامه ها با نام های مختلف در بازار پیدا می شوند. ویژگی های این محصولات نیز تفاوت های بسیاری با هم دارند چه از نظر حجم و سرعت، و چه از نظر کارایی. برخی از بهترین و پر طرفدارترین این برند ها عبارتند از:

mcafee
ممکن نیست اسمش را نشنیده باشید. این برنامه پیر و پدر تمام آنتی ویروس هاست. یک نرم افزار بی اعصاب که وقتی یک ویروس به پستش بخورد از بنیان(یعنی با خود فایل و آن برنامه بی نوایی که آلوده شده) نابودش می کند. البته جدیدا این مشکلش رفع شده و فقط خود ویروس ها را پاک می کند. مک کافی رایانه شما را به یک پادگان نظامی بدل می کند و واقعا حواسش به همه چیز هست.

Nod ۳۲
به گفته‌ی برخی از کارشناسان، برترین نرم افزار امنیتی دنیا محسوب می شود چرا که حجم بسیار کمی داشته و با حداقل سخت افزار کنار می آید. به روزرسانی بی دردسری دارد و قطعا با یک بار اسکن رایانه شما را در برابر همه اطلاعاتتان رو سفید می کند. در یک جمله می توان گفت: nod ۳۲ یک آچار فرانسه تمام عیار برای رایانه شماست.

Avast
نسخه امنیت اینترنتی اش خوب عمل می کند. از ویژگی های مهم این برنامه حافظت از نرم افزار های P۲P و نرم افزار چت و پیام رسان مثل یاهو مسنجر و همچنین قابلیت مراقبت اولیه از کامپیوتر شما در شبکه اینترنت است. به همین خاطر به درد کاربرانی می خورد که زیاد از ایمیل و صفحات وب استفاده می کنند، از خرید اینترنتی خوششان می آید و یا با بانک های آنلاین سر و کار دارند. Avast دارای هسته ای قدرمتند است که به موتور جستجو اجازه را می دهد ویروس ها و دیگر فایل های مخرب را به خوبی شناسایی و از یبن ببرد.

avira
یک چتر معروف! این نرم افزار نصب راحت و بی دردسری دارد. سبک است و پشتیبانی کامل از نوت بوک ها حتی پشتیبانی از سیستم های قابل حمل با حافظه بسیار کم از نکات قوت آن است. بسیار پیش می آبد که هنگام نسب یا ورود به یک بازی رایانه ای آنتی ویروس شما گاه و بی گاه هشدار هایی مبنی بر خطرناک بودن آن بازی برایتان نمایش می دهد که واقعا اعصاب خردکن هستند. آویرا یک آپشن بدردبخور دارد به نام Game Mode که برای تعلیق هشدارهای غیر ضروری در حین بازی های کامپیوتری است.
راستی اگر از شبکه های عمومی WiFi استفاده می کنید، موزیک و ویدئو دانلود می کنید و آنها را با دیگران به اشتراک می گذارید، Avira می تواند انتخاب خوبی باشد.

kaspersky
یکی از قدیمی ترین نرم افزارها است که از سالها قبل تا کنون توانسته قدرت مانور خود را در حد استاندارد نگه دارد. یکی از بهترین و قدیمی ترین ویژگی های این آنتی ویروس، اسکن سریع فایل ها است. kaspersky بهترین پیشنهاد برای لپ تاب و تبلت به شمار می آید چرا که به دلیل داشتن حجم محدود، برای رایانه های پرتابل مناسب تر است. کاسپراسکای قابلیت نصب روی سیستم های آلوده بدون دخالت کاربر را و پردازش Self Defense بهینه سازی شده را تیز داراست.

Norton
خوراک آنهایی است که زیاد از نرم افزار و برنامه سر در نمی آورند. شیوه نصب ساده و بی دردسر و همچنین راحتی کار با این برنامه از ویژگی های اصلی نورتون است. نکنه دیگر این که بسیاری از این نرم افزارها پس از پیدا کردن ویروس دستور RESTART سیستم را می دهند تا بتوانند به طور کلی آن را از بین ببرند اما نورتون این مشکل را نداشته و پس از پیدا کردن ویروس همانجا کارش را یکسره می کند. تنها مشکل حجم زیاد است که ممکن است سرعت شما را کمی پایین بیاورد.

AVG
یک برنامه ساده که البته سرعت بی نظیری(به شرط استفاده از نسخه ۲۰۱۲) در اسکن کوچه پس کوچه های رایانه دارد. AVG دانلود های شما را چک می کند.، امنیت چت روم ها را تضمین می کند و مهم تر از همه این که حجم زیادی ندارد و سرعت سیستم شما را پایین نمی آورد.

Comodo
یک ترکیب خوش ساخت از آنتی وریروس و فایروال به همراه خاصیتی منحصر به فرد که به آن در اصطلاح DEFENSE + می گویند. از جمله مهمترین قابلیت های این نرم افزار می توان به تکنولوژی DDP آن اشاره نمود(DEFAULT DENY PROTECTION) به این معناست که این نرم افزار فایل ها و بر نامه هایی که در دسترس سیستم هستند یا همان نرم افزار های نصبی و امسال آنها را شناسایی و لیست می نمایید تا برای دسترسی به آنها سریع تر عمل نمایید.

elite
دیوار آتش قدرت مند! این نرم افزار در واقع یک MALVARE FIREWALL است که با ایجاد یک دیوار آتش بسیار قدرتمند در مقابل عوامل نفوذی و غیر فعال کردن آنها، از سیستم رایانه حفاظت می کند. یک نکته مهم در این برنامه، سرعت و دقت اسکن اطلاعات است که تمام فایل ها حتی فایل هایZIP و RAR را نیز اسکن می کند. در این آنتی تروجان شما امکان پشتیبان گیری(BACKUP) از اطلاعات را نیز دارید و می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

TrustPort
این نرم افزار قادر است، عامل های مخرب مثل ویروس، تروجان، کرم، نرم افزارهای جاسوسی، انواع بد افزار و … را شناسایی کرده و از میان ببرد و البته طراحی شده است که به محض شناسایی فایل های آلوده بواسطه تنظیمات قبلی آن را حذف و به لیست سیاه اضافه می کند. همچنین این برنامه حفاظت از انواع حافظه های جانبی قابل حمل را برای شما فراهم می کند و به صورت اتوماتیک هنگام اتصال به اینترنت به روزرسانی می شود. راستی قابلیت جالبی که تراست پورت برای شما فراهم می کند، رمزگذاری بر روی اطلاعات محرمانه است.

Malwarebytes
این یکی از دسته نرم افزار های ضد جاسوسی و امنیتی است که به راحتی قابلیت شناسایی انواع مالویرها را دارد. معمولا نرم افزارهای امنیتی خشن و خودخواه هستند و وقتی یکی از آنها را نصب می کنید یا اجازه نصب همتای خود را نمی دهند یا این که با آن بد رفتاری می کنند. اما این برند، دارای سازگاری بالا با نرم افزار های امنیتی دیگر بوده و شما با نصب آن می توانید هر آنتی ویروس دیگری را در کنار آن بدون هیچ مشکلی نصب کنید. راستی این نرم افزار قابلیت شناسایی سایت های مخرب را هم دارد.

ZONEALARM
اسمش هم یکجورایی خیال شما را راحت می کند. با این برنامه خودتان را مقابل نفوذ هکر ها و حملات اینترنتی بیمه می کنید. این نرم افزار دارای ۵ سرویس امنیتی بسیار قوی برای محافظت از کامپیوتر شما است. zone alarmدارای یک دیوار آتش دو سویه می باشد که مسئولیت محافظت در مقابل حملات درونی و بیرونی هکرها را دارد. از قابلیت های دیگر این نرم افزار می توان به پشتیبان گیری آن لاین(ONLINE BACKUP) اشاره کرد.

این نرم افزار دارای خاصیتی است که می تواند فایل های دانلود شده شما محافظت نمایید این به این معنی است که این نرم افزار فایل های دانلود شده شما را به صورت اتوماتیک اسکن کرده و در صورت پیدا یا مشاهده ی ویروس با فایل های مخرب آن را به سرعت از بین می برد.

PANDA
قدیمی و معروف است اما همیشه جزو شکست خورده ها به حساب می آید. این پاندای تنبل حرف خاصی برای گفتن ندارد و فقط برای کسانی خوب است که از کامپیوتر های بسیار قدیمی و کم قدرت استفاده می‌کنند.

BitDefender
محیط کاربری این نرم افزار زیبایی و جذابیت خاصی دارد. همچنین دارای یک بهینه ساز بسیار قوی و رجیستری کلینر قدرتمند است که در در پیدا کردن فایل های مخرب نیز بی نظیر است. این آنتی ویروس دارای سه لایه فیلتر بسیار قدرتمند برای اسکن فایل های مخرب دارد که پس از نصب خیال شما را از بابت ورود ویروس هاو فایل های مخرب به سیستم راحت می کند.

دیوار آتشین BitDefender بسیار قدرتمند عمل می کند که امنیت در اینترنت و شبکه را برای شما تضمین می کند. و اما جالبترین ویژگی این آنتی ویروس که به KEEP YOU FAMILY SAFE معروف است به شما این اجازه را می دهد که آخرین فعالیت های آنلاین فرزندان خود را از طریق ایمیل ، موبایل و با دیگر وسایلی که به اینترنت دسترسی دارند را دریافت و کنترل کنید.