به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، به نقل از روزنامه تاگس انسايگر موفقيت فرانسوا اولاند، نامزد سوسياليست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در دور نخست انتخابات رياست جمهوري اين ديدگاه را مطرح كرده كه آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز يكي از بازندگان اين دور از انتخابات است چرا كه وي به شدت از حاميان ساركوزي محسوب مي شود.

پس از پایان انتخابات معنی دار ریاست جمهوری فرانسه، بسیاری عقب افتادن «سارکوزی» از «اولاند» را به اصرار وی نسبت به اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی مرتبط دانستند.

به همین خاطر کارشناسان سرنوشت نه چندان خوب را برای «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در صورت شکست سارکوزی در دور دوم انتخابات پیش بینی می کنند. به اعتقاد این دست از کارشناسان، در صورت پیروزی اولاند در دور دوم انتخابات معلوم نیست فرانسه همچون دوران سارکوزی در زمینه بحران اقتصادی اروپا با آلمان همکاری کند. آلمان و فرانسه به عنوان کشورهای اصلی منطقه یورو و اتحادیه اروپا در حال حاضر به شدت بر ادامه اجرای ریاضت های اقتصادی برای مقابله با بحران اصرار دارند.


یادآور می شود دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که هفته گذشته با حضور ده نامزد برگزار شد طبق پیش بینی ها با پیروزی «اولاند» و «سارکوزی» انجام شد.

در این انتخابات اولاند با ۶۳/۲۸ و سارکوزی ۰۸/۲۷ درصد بیشترین آراء را کسب و به مرحله بعد راه یافتند. در میزان آرای به دست آمده از سوی نامزدها نشان داد، به رغم بالا بودن میزان مشارکت، همه مردم آراء خود را به نفع این نامزدها نریخته اند.

موسسه نظرسنجی ایفوپ در آستانه برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که ۶۵ درصد رای دهندگان - که غالبا زیر ۵۰ سال هستند - در این انتخابات رای سفید خواهند انداخت و ۳۲ درصد نیز در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این موسسه نظرسنجی همچنین انداختن رای سفید به صندوق های رای را به این معنا دانست که اکثر فرانسویان اصل انتخابات را قبول دارند اما تمایلی به این نامزدها ندارند.

سارکوزی پس از اعلام نتایج اعلام کرد در این انتخابات ۸۰ درصد واجدان شرایط شرکت کردند. شبکه تلویویزنی بی بی سی نیز نوشت، خود مقامات فرانسه از این میزان مشارکت شوکه شدند.


يادآور مي شود چند تن از نامزدها زير يك درصد راي آوردند. دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه ۱۷ ارديبهشت برگزار مي شود. به غير از ساركوزي و اولاند كه بيشترين آراء را آوردند، يك نامزد راستگرا نيز ۱۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد. اين فرد گرايشات ضد آمريكايي و ضداسلامي دارد.