به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، "محمد قسیم فهیم" معاون اول رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: در افغانستان باید روحیه تحملپذیری یکدیگر تقویت شود در غیر این صورت جنگ برای همیشه در این سرزمین ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد فهیم که در مراسم معرفی " صلاح الدین ربانی " سخن می‏گفت، دولت افغانستان آماده است که از برخی امتیازات در مذاکره با طالبان دست بردارد و در مقابل مخالفان نیز باید دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور را پذیرفته و به جمع مردم افغانستان بپیوندد.

معاون رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که دولت افغانستان در ۱۰ سال گذشته به نتیجه‌ای رسیده‌اند که مصمم به معامله با آن نخواهد شد.

فهیم همچنین افزود: مخالفان مسلح نباید مورد استفاده بیگانگان قرار گیرند بلکه باید به نفع مردم و کشورشان فعالیت کنند.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز در نخستین سخنرانی خود ضمن دعوت از مخالفان برای پیوستن به روند صلح، افزایش ناامنی‌ها را بهانه‌ای برای تداوم حضور نیروهای خارجی برشمرد.

صلاح الدین ربانی در این مراسم که با هدف معرفی وی در کابل برگزار شده بود، خطاب به مخالفانی که با دولت افغانستان مبارزه می‏کنند اظهار داشت: در صورتی ‏که به فکر حفظ استقلال و آزادی کشور هستید و اگر می‏خواهید سرزمین ما روی پای خود بایستد، تنها راه آن روی آوردن به صلح خواهد بود.

وی افزود: همه علما، روشنفکران و جوانان افغانستان و کشورهای دیگر مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، آمریکا و عربستان سعودی خواستار همکاری در جهت ایجاد صلح و امنیت در این کشور هستند.

ربانی تلاش به منظور ایجاد صلح را وظیفه دینی و رسالت ملی هر فرد و نیاز عمومی جامعه عنوان کرد.

امروز در این مراسم رسما صلاح الدین ربانی به عنوان رئیس شوارای عالی صلح افغانستان معرفی شد.

صلاح الدین، پسر " برهان الدین ربانی " رئیس فقید شورای عالی صلح است که سال گذشته توسط فردی که خود را نماینده طالبان برای مذاکراه عنوان کرده بود، در منزلش در کابل به شهادت رسید.

به نظر میرسد با انتصاب صلاح الدین بار دیگر گفتوگوها و مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت افغانستان تداوم یابد.