گفتمان جبهه پایداری باید در جامعه عمومی شود

به گزارش افكارنيوز به نقل از فارس، حجتالاسلام علی مصباح یزدی استاد دانشگاه و حوزه و فرزند ارشد آیتالله مصباح در همایش پایداری فاطمی تا حضور که با حضور زنان حامی جبهه پایداری برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: امام (ره) درباره حضرت زهرا (س) فرمودند: اگر ایشان زن نبودند قطعا پیامبر میشدند لذا با توجه به مقام بسیار بالای حضرت زهرا (س) فدا شدن چنین شخصیتی برای ولایت کافی است تا ما به اهمیت و نقش ولایت در هستی پی ببریم.

مصباح ولایت را تابعیت معصوم و اطاعت از آن عنوان کرد و ادامه داد: در اسلام آنچه برای مردم تعیین تکلیف می‌کند و می‌تواند ما را در رفتارهایمان کنترل کند خدای متعال است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آزادی از ولایت طاغوت و نفس بستگی به این دارد که زیر ولایت الهی قرار بگیریم، خاطرنشان کرد: تنها خداست که می‌تواند برای جامعه قانون و حاکم تعیین کند و در واقع این امر در مقام ربوبیت تشریعی قرار دارد.

وی ادامه داد: روشن است که خداوند برای رساندن دستورات خود به انسان‌ها و برای پیاده شدن این دستورات در جامعه افرادی را از میان خود انسان‌ها برگزیند بنابراین از میان مردم تنها کسانی این حق را دارند که خداوند آنها را تعیین کرده باشد وگرنه کسی به خودی خود ولایت ندارد.

مصباح افزود: خداوند به پیامبر و ائمه معصومین چنین حقی داده است لذا آنچه برای زمان ما مطرح است این است که ما در زمان غیبت قرار داشته و به ائمه معصومین دسترسی نداریم از این رو باید ببینیم وظیفه ما چیست.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند در زمان غیبت کار باید به مردم واگذار شود، اظهار داشت: قطعا خداوند دست از خدایی بر نمی‌دارد و برای دوران غیبت امام معصوم نیز برنامه دارد. به برکت آموزه‌های تشیع انقلاب اسلامی و بینش جامع حضرت امام(ره) امروز برای کمتر کسی این سوال باقی است که آنچه در زمان غیبت اتفاق می‌افتد جدا از طرحی که خداوند برای بشریت ریخته نیست.

مصباح با طرح این پرسش که در چنین فضایی که ولایت محور برنامه‌ها و عمل اجتماعی است جایگاه دستگاه‌های مختلف نظام سیاسی کجا تعریف می‌شود متذکر شد: در اینجا نیز این سوال مطرح می‌شود که اگر اختیارات مسائل سیاسی با ولی فقیه است چه نیازی به انتخابات ریاست جمهوری و مجلس داریم و آیا این امر کپی‌ برداری از نظام‌های سکولار غربی نیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این مسئله توضیح داد: جواب این سوال در همان چارچوب نظام ولایی است که ما در اسلام و در زمان غیبت داریم و در واقع به ولایت فقیه منتهی می‌شود، قابل یافتن است.

وی ادامه داد: اگر ما به حکومت حضرت امیر علیه‌السلام توجه کنیم می‌بینیم که حکومت ۴ ساله ایشان به عنوان تنها الگوی حکومت اسلامی بعد از پیامبر مطرح است لذا حکومت ایشان تنها الگوی ماست.

مصباح خاطرنشان کرد: در زمان حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام که ۱۴۰۰ سال قبل برپا شده بود با توجه به محدود بودن کشورهای اسلامی و همچنین ساده بودن روابط اجتماعی حضرت به عنوان یک معصوم در راس حکومت اسلامی والیانی را منصوب کردند تا قوانین اسلام را اجرا و به مسائل مردم در زمینه‌های مختلف رسیدگی کنند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: معنای این مدل این است که یک حکومت با یک فرد شکل نمی‌گیرد هرچند آن فرد معصوم باشد از این رو برای اداره یک جامعه نیاز به افرادی داریم که به مسائل مردم رسیدگی کنند و از جانب ولی فقیه مسائل کشور را پیش ببرند.

حجت‌الاسلام مصباح با بیان اینکه در شرایط امروز و با وسعت و پیچیدگی‌های جامعه اسلامی و روابط اجتماعی علاوه بر اینکه در راس حکومت ما از امام معصوم برخوردار نیستیم اظهار داشت: بنابراین صرفا وجود یک ولی فقیه در راس کافی نیست چرا که یک نفر نمی‌تواند تمام مسائل کشور را اداره کند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه برای اداره یک جامعه نیاز است شخصی که در راس حکومت قرار دارد از بازوهای اجرایی نیز برخوردار باشد تصریح کرد: در این نظام سیاسی که به شکل هرم است و در راس آن ولی فقیه قرار دارد بازوهای اجرایی به صورت خوشه‌ای برای جامعه تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین بازوهایی که منتسب به ولایت فقیه است قوای سه‌گانه محسوب می‌شود افزود: مسائل قضایی، اجرایی و قانونگذاری ویژگی‌های خاص خود را دارد که قوا باید در این زمینه عمل کند.

حجت‌الاسلام مصباح خاطرنشان کرد: قوای سه‌گانه اجرا کننده و تنظیم کننده سیاست‌های ولی فقیه در جامعه هستند بنابراین سیاست‌های کلی نظام را ولی فقیه تعیین می‌کند و بقیه مسئولان باید آن را اجرا کنند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه آنچه به قوای سه‌ گانه مشروعیت می‌دهد عمل در چارچوب سیاست‌های ولی فقیه است خاطرنشان کرد: چون ولی فقیه آنها را منصوب کرده این مسئولان حق قانونگذاری و تصمیم‌گیری در مسائل اجرای را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول چند سال گذشته ما برحه‌های متعددی داشته‌ایم که قوای سه‌گانه در این چارچوب عمل نکرده است و طبق اقتضای نظام ولی فقیه همچنان از آنها حمایت کرده است. لذا به دلایل مختلف افرادی که در چارچوب ولایت فقیه حرکت نمی‌کنند در جامعه حضور دارند اما این وظیفه ماست که با حضور در انتخابات کسانی را انتخاب کنیم که بازوی ولی فقیه باشند نه اینکه بازوی آن را قطع کنند.

حجت‌الاسلام مصباح با تاکید بر اینکه تمام همت یک نماینده باید اجرا و قانونگذاری سیاست و منویات مقام معظم رهبری باشد خاطرنشان کرد: نماینده نباید طبق تشخیص خود عمل کند و با وجود اینکه می‌داند ولی فقیه از یک کاری راضی نیست اما بگوید من طبق قانون اجازه اظهار‌نظر دارم؛ نظر چنین شخصی مشروعیت ندارد چرا که در مقابل نظر ولی فقیه قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه مغز تصمیم‌گیر نظام اسلامی ولی فقیه است و بازوها باید طبق دستورات آن عمل کنند گفت: بنابراین آنچه ما از الگوی فاطمی درس می‌گیریم پایداری بر ولایت است.

وی با اشاره به انتخابات تصریح کرد: پایداری بر ولایت یعنی اینکه اولین معیار انتخاب ما ولایتمداری نمایندگان باشد از این رو اگر یک متخصص اقتصادی یا امنیتی ولایتمداری ضعیفی داشته باشد به درد نظام اسلامی نمی‌خورد.

حجت‌الاسلام مصباح مهمترین معیار برای کارگزاران نظام را ولایتمداری و پایداری بر اصول دانست و افزود: اگر کسی اهل معامله بر سر اصول باشد کاری برای نظام انجام نمی‌دهد و اگر ضرری نرساند سودی نیز نخواهد داشت.

این استاد حوزه با بیان اینکه مسئولیت جبهه پایداری این است که چنین فکری را در جامعه منتشر کند گفت: جبهه پایداری مثل یک حزب نیست که به قانون یا شخصی که اعتقاد ندارد رای دهد چرا که چنین حزبی در اسلام نیز مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد: گفتمان جبهه پایداری باید در جامعه عمومی شود و هر فردی در جامعه بر اساس اصول فکر و تصمیم‌گیری کند.

حجتالاسلام مصباح در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک نماینده مجلس نماینده گفتمان پایداری است باید گفتمان جبهه پایداری را در حیطه اختیاراتش پیاده کند.