داخلی     خبر     اجتماعی
۱۴۰
# # #
توصيه مطلب
۰
چرا سگ در اسلام نجس است؟
چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۰۰
وفاداری سگ سبب شده که توجه انسان را جلب کند و در دنیای امروزی که شاهد بی‌وفایی انسان‌ها به یکدیگر هستیم گروهی برای جبران این خلأ عاطفی به این حیوان ابراز علاقه کنند. اما آیا درباره‌ی طهارت یا نجاست سگ در آیات و روایات اشاره‌ای شده است؟
افکارنیوز- سگ نجس هست یا نه؟ اگر هست پس چرا در قرآن از نجاست سگ سخنی نیامده؟ آیا همه سگ ها نجس هستند، حتی سگ هایی که استفاده مفید و عقلایی دارند؟ آیا می‌توان سگ را در خانه نگهداری کرد؟ آیا نجس دانستن سگ سبب نادیده گرفتن حقوق سگ به عنوان یک حیوان نمی شود؟

در فقه اسلامی «نجس» به شیئی گفته می‌شود که به خاطر شدّت پلیدی باید از آن دوری و اجتناب کرد. وفاداری سگ سبب شده که توجه انسان را جلب کند و در دنیای امروزی که همواره شاهد بی‌وفایی انسان ها به یکدیگر هستیم. فقهای عظام شیعه، سگ را یکی از نجاسات می‌دانند و این حکم بین آنها اجماعی است. در مذاهب اسلامی، تنها گروهی که سگ را نجس نمی‌دانند مالکی‌ها (یکی از فرق اهل سنت) هستند که آنها هم معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ، باید به صورت تعبّدی عمل شود. آنها با این که سگ را نجس نمی‌دانند، اما از روی تعبد ظرفی راکه سگ لیسیده، هفت بار می‌شویند. در نجاست سگ فرقی بین انواع آن نیست و حکم همه‌ی آنها یکی است.
منبع: برهان

افکار: به دلیل درخواست مخاطبین خبر تکمیلی در زیر تقدیم می گردد:

الف - ابتدا باید تصریح نمود که معتبر‌ترین و رسمی‌ترین منابع فقهی برای «مقلدین»،‌ همین رساله‌های عملیه‌ است که توسط مجتهدین جامع الشرایط و مراجع عظما ارائه شده است. چرا که فهم و استخراج احکام (فقه)، (مانند: حقوق، پزشکی، داروشناسی و ...) یک رشته‌ی تخصصی است که مستلزم سال‌ها تحصیلات مقدماتی و تخصصی می‌باشد. لذا:

باید دقت شود که اخیراً در حملات سایبری و جوسازی‌ها بسیار سعی می‌شود که با سوء استفاده از ایمان مردم به اسلام، قرآن و احادیث، آنها را از مبانی و راه‌های عملی که «تقلید» یکی از اساسی‌ترین و علمی‌ترین آنهاست سوق دهند، چنان چه گویا می‌توانند با قرائت یک آیه یا یک حدیث، حکم فقهی آن را بیان دارند.

اسلام (به ویژه تشیع)، باب تفقه و اجتهاد را باز گذاشته است، راه برای هیچ کسی که می‌خواهد و می‌تواند بسته نیست. اما بدیهی است که تحصیل تخصصی در یک رشته از همگان بر نمی‌آید، لذا دستور این است که اگر نمی‌توانید خود فقیه و مجتهد شوید، در احکام (و البته نه در اصول) به فقیه و مجتهد رجوع کنید. چنانچه چون همگان نمی‌توانیم در پزشکی تحصیل نموده و متخصص شویم، به هنگام نیاز و ضرورت به پزشک رجوع می‌کنیم و نسخه‌ی پزشک نیز جهت عمل ارائه می‌شود و اگر از پزشکی سؤال شود که چرا فلان دارو برای فلان بیماری، فلان تأثیر را دارد، یا چرا آن را تجویز کردید، خواهد گفت: لطفاً دست کم ۱۰ الی ۱۵ سال در رشته‌های داروشناسی یا پزشکی تحصیل نمایید تا بفهمید چرا؟

فقه هم این گونه است. پس معتبرترین و رسمی‌ترین سند برای نجاست خوک و سگ، همان احکام مندرج در رساله‌ها می‌باشد که بر اساس فهم و استخراج از قرآن، حدیث و ...، بیان گردیده است.

ب – پس از توجه به نکته‌ی مهم فوق، دانستن معنای «نجس» در اصطلاح فقهی حایز اهمیت است. دقت شود که «نجس» با کثیف یا میکروب متفاوت است. چنان چه آب روانی که رنگ و بوی آن تغییر نکرده باشد، پاک است، اما تمیز نیست و نوشیدن آن به لحاظ بهداشت و سلامت جایز نمی‌باشد. و یا الکل خود از بین برنده‌ی میکروب است، ولی پاک نیست.

«نجس» که گاهی با واژه‌ی «رجس» به معنای پلیدی از آن یاد می‌شود، در اصطلاح فقهی به چیزی می‌گویند که به لحاظ ظاهر و نیز باطن زیانبار و خطر ساز است، خواه ضرر آن متوجه ظاهر انسان (بدن) گردد و یا متوجه امور و جبنه‌ی غیر مادی، مانند: روحی، روانی، اخلاقی و ... و یا هر دو. لذا حکم نجاست و اطلاق آن به چیزی، سبب می‌شود که انسان در ارتباط و تماس با آن جوانب لازم احتیاط و چارچوب‌های خاصی را رعایت نماید. چنان چه خداوند متعال در قرآن کریم مشرکین را نیز «نجس» قلمداد می‌نماید و نزدیک شدن آنان به مسجدالحرام (کعبه) را ممنوع اعلام می‌دارد:

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيمٌ»

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! مشركان نجس‌اند و بعد از امسال ديگر نبايد به مسجد الحرام نزديك شوند، و اگر از فقر مى‏ ترسيد زود باشد كه خدا اگر بخواهد از كرم خويش شما را توانگر كند كه خدا دانا و شايسته‏ كار است.

ج – اما درباره نجس بودن خوک و سگ روایات مستند و صحیح بسیاری که منبع فقه می‌باشند وجود دارد که به عنوان نمونه به ذکر چند روایت بسنده می‌گردد:

ج/۱: «أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْكَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِكَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ»

از امام صادق (ع) دربارۀ سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید. (وسائل الشیعة، ج ۳، باب نجاست کلب، ص ۴۱۵ – ۴۱۸ و باب نجاست خنزیر، ص ۴۱۸- ۴۱۹)

ج/۲: «أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ أَ يُصَلَّى فِيهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِيهِ فَكَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِيهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ».

از امام (ع) دربارۀ حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس (پلید) است. (همان مدرک)

ج/۳: «في خبر ابي سهيل عن ابي عبدالله(ع) سألته عن لحم الکلب؟ فقال: هو مسخ، قلت: هو حرام؟ قال هو نجس ... يقولها ثلاثاً»

از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال شد، فرمودند از حيوانات مسخ شده است، عرضه داشتم حرام است، فرمود: نجس است و اين کلمه را سه بار تکرار فرمود.»

در روايت ديگر نيز از آن حضرت وارد شده است که فرمودند: «إنه رجس نجس، سگ پليد و نجس مي باشد.»

د – اما در مورد علل نجاست سگ و خوک و هر نجس یا حرام دیگری که در احکام بیان شده است، ابتدا دقت شود که چون احکام از منبع علم و حکمت الهی که حد و نهایتی ندارد و انسان و همه چیز را او خلق نموده و به تأثیر و تأثر هر ارتباطی آگاه می‌باشد صادر شده است، چرایی یا علت یک حکم به یک یا دو موضوع بر نمی‌گردد که اگر انسان آن را کشف کرد، بگوید همه‌ی علل را فهمیدم و اگر احیاناً آن را برطرف نمود، مدعی شود که پس دیگر این حکم جایگاه و ضرورتی ندارد.

به عنوان مثال: شاید در هزار سال پیش، علم آن قدر پیشرفت نکرده بود که به لحاظ فیزیکی مضرات خوک را کشف کند و مردم چون با عقل و استدلال خدا، پیامبر (ص)، قرآن و ... را پذیرفته بودند، احکام را نیز تابع بودند. پس از مدتی علم به وجود نوعی کرم در گوشت خوک پی‌برد. بسیاری گفتند: لابد علت حرام و نجس بودند همین بوده است، پس از مدتی به یمن پیشرفت تکنولوژی توانستند آن کرم را از بین ببرند. آیا خوک حلال و پاک شد؟! خیر. دوباره قرن یا قرونی گذشت تا علم به مضرات دیگری پی‌برد و برخی گفتند: لابد علت همین است. و دوباره پیشرفت تکنولوژی انسان را قادر ساخت تا آنها را نیز از بین ببرد. آیا حلال و پاک شد؟ باز هم خیر. چرا که بیان این حرمت و نجاست، مشروط به چیزی نبود که اگر آن حذف شود یا از بین برود، حکم تعلق نگیرد. بلکه به طور کلی حرام و نجس اعلام شده بود.

اکنون دانشمندان ضمن آن که «خوک» را ناقل بیماری‌هایی چون: مرض لادرری در کشورهائی که (مثل آلمان و آمریکا) گوشت خوک زیاد مصرف می‌شود مبتلای بسیاری دارد – بیماری‌های معدوی به خاطر دیر هضم بودن – وجود سمی که در اصطلاح علمی آنرا بوتولیسم می‌نامند - مرضی که از کرم تریکین حاصل میگردد و به نام تریکیوز مشهور است (این مرض در کشورهایی چون آلمان بسیار و در کشورهای اسلامی اصلاً دیده نشده است) – مرض دشواری مضغ، بلع و تنفس – روماتیسم، کوفتگی عضلات و نوعی بیماری عضلانی که موجب مرگ ظرف مدت ۵ روز می‌گردد و ...، به کشف جدیدی دست یافته‌اند که هیچ پیشرفت علمی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

این دانشمندان (به ویژه انگلیسی) با انجام آزمایشات فراوان (و به ویژه با گوشت مرغ) دریافتند که «گوشت هر حیوانی، طینت آن حیوان را به خورنده منتقل می‌نماید». و بدیهی است که طینت حیوان قابل از بین بردن نیست، چرا که خلقتش بر این اساس است و نقش آن نیز در عالم خلقت و اکوسیستم و آن چه می‌کند نیز بر اساس همین طینت است.

لذا توجه می‌کنیم به حدیث پیامبر اکرم (ص) که به رغم منع اسلام از ترک خوردن گوشت، حتی درباره‌ی گوشت حلال نیز می‌فرماید: «شکم خود را قبرستان لاشه‌ی حیوانات نکنید». و امروزه علم پزشکی و تغذیه نیز ضمن آن که ترک خوردن گوشت را جایز نمی‌داند، زیاده روی در آن را نیز مضر بر شمرده است.

در مورد سگ نیز ضمن تثبیت موجبات بیماری‌هایی چون: جرب ، کچلی و امراض جلدی که در اثر قارچ‌ها به وجود می آید ، هاری و بالاتر از همه مرض کرم کدوی سگ ، انتقال انواع شپش‌ها از سگ به انسان ، سرایت سل و غیره، ثابت شده است که حتی بیماری‌های سگ به انسان منتقل می‌گردد. حتی در آب دهان سگ میکروب‌هایی وجود دارد که (چنانچه در احکام اسلامی بیان شده است) به جز با خاک مال کردن از بین نمی‌رود.

ھ – آن چه بیان شد، فقط مضرات فیزیکی یا جسمی حیوانات حرام یا نجسی مانند سگ و خوک بود و با دقت به آن چه در ابتدا بیان گردید، معلوم می‌شود که فرض به از بین رفتن تمامی این بیماری‌ها (اگر چه طینت قابل تغییر نیست)، سبب امید به حلیت و پاکی آنها نمی‌شود، چرا بشر پس از قرن‌ها به این مضرات پی‌برده و قطعاً مضرات دیگری هم هست که بشر قرن‌ها بعد پی‌خواهد برد، اما مضرات روحی، روانی، اخلاقی و ... به مراتب بیشتر است.

اولین ضرر و زیان بزرگ و مهلک روحی، روانی و معنوی، از ناحیه‌ی سبک شمردن و یا نادیده گرفتن حکم خدا و ترجیح محبت غیر و آن هم محبت «سگ و خوک» به محبت عبادت و اطاعت پروردگار منان متوجه انسان می‌شود.

ضرر مهلک بعدی، ریشه در حقارت روحی و تعلقات و به ویژه محبت آدمی که شاکله‌ی او را می‌سازد، به خاطر انس با یک حیوان، آن هم حیوان پلید و نجس دارد.

به عنوان مثال: در سگ، صفات خوبی وجود دارد (خداوند هیچ چیز بدی نیافریده است، بلکه چگونگی ارتباط و نحوه‌ی بهروری به خوب و بد تقسیم می‌گردد). در سگ حتی صفاتی وجود دارد که برای انسان حسنه محسوب می‌گردد. مانند: وفاداری، منعم شناسی، شاکر بودن و ... .

همین صفات سبب مساعدت زمینه برای انس می‌گردد و این انس و صمیمت، انسان را خوار می‌کند. جالب بدانید در آلمان که بیشتر از سایر ملل اروپایی انس با سگ وجود دارد و معمولاً کودکان از همان ابتدا با سگ‌شان مأنوس و بزرگ می‌شوند، رذیله‌ی اخلاقی بسیار مخرب و مهلکی بروز یافته است. بسیاری از آلمانی‌ها می گویند: «ما سگ‌مان را بیشتر از خانواده‌ی خود دوست داریم، چرا که آنها می‌روند، اما این می‌ماند!» لذا، تنها مونس، همدم، همراز، یار وفادار و محبوب یک آلمانی (و بسیاری دیگر در آمریکا و اورپا)، یک سگ است! حال از چنین انسانی در زمینه‌ی رشد و بروز استعدادهای انسانی، اخلاقی، اجتماعی و ... چه انتظاری می‌رود؟!

البته ناگفته نماند که هم خوابی با سگ که قابل تعلیم و انس نیز می‌باشد (به ویژه در جامعه‌ی زنان و دختران اروپایی) از حد اتفاق نادر گذشته و به یک رفتار طبیعی مبدل شده است. و جالب است که از بدترین فحش‌ها در همان آلمان – به خاطر رذیلت‌هایی که از این دو حیوان می‌شناسند، « Hund - سگ» و «Schwein – خوک» می‌باشد.

و – در خاتمه باید دقت کنیم که اگر نسبت به چیزی که حرام، معصیت، نجس و اعلام شده و به دوری یا پرهیز آن توصیه شده‌ایم علاقه‌ای در خود احساس کردیم، نباید به دنبال راه‌کاری باشیم که به نوعی آن را حلال نماییم و یا چون راه‌کاری پیدا نکردیم، آیات، احادیث، روایات و احکام را مردود یا مشتبه بخوانیم. ریشه‌ی همه‌ی انحرافات از همین محبت‌های ساده و بی‌ارزش و راه‌کارهای اشتباه آغاز می‌گردد.

همه‌ی امتحان خدا، نسبت به چیزهایی است که ما به آن علاقه پیدا می‌کنیم، نه آن چه ذاتاً بدمان می‌آید و یا از آن متنفریم. لذا اگر حکم خدا را ترجیح دادیم، یک درجه رشد می‌کنیم و به کمال و انسانیت تمام نزدیک‌تر می‌شویم.

مهم این است که می‌توانیم امر خدا را ترجیح دهیم و در ارتباط با آن چه به آن علاقه داریم، چارچوب‌های را رعایت کنیم، یا خیر، بلکه نفس بر ما غلبه دارد.
کد مطلب: 93246
United States
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۰۷:۱۸:۰۷
اینکه نوشتی یعنی چی؟؟
 
ريزبين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۳۰ ۱۱:۵۷:۵۱
هيچي بابا سگ نجس است .
سه بار از روي بنويس تا يادت بماند
 
آریا
۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۱۱:۲۱:۵۳
یعنی فهم اینقدر سخت بود ؟
 
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۰۸:۱۲:۱۲
با سلام
احتراما در تیتر خبر جمله سوالی با این عنوان چرا سگ در اسلام نجس است ؟ ولی در متن نه تنها به این سوال شرعی پاسخی داده نشده است بلکه یه طوری نجس بودن سگ را در شریعت اسلام زیر سوال برده و آن را یک امر مبهم با طرح اینکه سگ وفادارترین حیوان است عنوان نموده اید یشنهاد می کننم با فقها در مورد این سوال که چرا سگ نجس است مکاتبه و نظرات آنان را درج نمائید نه بالعکس با تشکر
 
حمید م.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۱۷:۱۹:۲۴
در اواخر متن کاملا توضیح داده که؟!
 
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۰۹:۲۷:۰۰
بفرمایید چرا سگ نجس است.
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۰۹:۴۷:۴۷
خودتان فهمیدید چی گفتیتد.چه اطلاعاتی ارائه دادید.یانگیداگه میگیدخوب بگید.آخرش نگفتیدسگ نجس هست یانیست.مردم راگول نزنید
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۲۳:۲۷:۴۴
واقعا آفرین بر بهروز
 
ali
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۱۰:۰۹:۱۰
واقعاً با این پاسخ خودتون قانع شدید ؟؟؟ که من مخاطب قانع بشم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
رضا
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۱۱:۲۰:۳۲
سلام
به نظر میاد بین درج عنوان خبر و متن یه فراموشی موقت به نویسنده دست داده است. چون متن و عنوان هیچ ربطی به هم ندارد
 
حسن
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۱۱:۲۷:۵۲
در قرآن آیه ای مبنی بر نجس بودن سگ وجود ندارد. آیه ای هم هست که می گوید "شکاری که سگهای آموزش دیده شکار می کنند" حلال است.

مائده 4: « يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ...».

« از تو می پرسند چه چیزی برای آنها حلال شده! به آنها بگو: چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده، و آنچه بوسیله جانوران شکاری (سگ، پرنده،...) شکار می کنید، (بوسیله) سگهائی که آنچه خدا به شما آموزش داده به آنها آموزش می دهید. بنابر این آنچه برای شما می گیرند و می آورند بخورید و نام خدا نیز بر آن ببرید، ...».

قرآن منبع اصلی احکام اسلام است و به تعبیر خود قرآن «تبیان لکل شی» است یعنی هر آنچه را انسان برای تعالی وسعادت نیازمند است در قرآن وجود دارد. یکی از احکام قرآن لزوم مراجعه به پیامبر مکرم اسلام و اولوالامر صلوات الله علیهم اجمعین و اطاعت از فرمایشات و احکامی است که به وسیله ایشان تبیین می گردد.چرا که قرآن نه کتاب فقهی صرف است و نه گنجایش توضیح و بیان همه احکام الهی را دارد.

روایات بسیار متعدد و در حد تواتر در مورد نجاست سگ وجود دارد اين روايات در حد تواتر معنوي است روایت متواتر یعنی روایاتی که از نظر سندی از افراد بسیار موثق و مطمئن و متعدد روایت شده است که احتمال اشتباه و یا تواطی بر کذب در آن نمی رود.

1. اجماع؛ فقهای عظام ، سگ را یکی از نجاسات می دانند. و این حکم بین آنها اجماعی است.

2. روایات؛ اجماع در فقه شیعه برخاسته از روایات فراوانی است که در کتاب­های روایی آمده است. البته، دربارۀ نجس بودن سگ روایاتی که از امامان (ع) به دست ما رسیده دو گونه است. روایاتی که در آنها واژۀ نجس به صراحت آمده است و روایاتی که در آنها کلمۀ نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ فهمیده می شود. در این گونه روایات به تناسب پرسش هایی که از امام (ع) دربارۀ آب نیم خوردۀ سگ شده و جواب هایی که ائمه (ع) داده اند نجاست سگ استفاده می شود؛ به چند مورد اشاره می شود :

الف. از امام صادق (ع) دربارۀ سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: "نجس است. آب نیم خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید"
ب. ابن شریح از امام صادق (ع) در مورد نیم خورده سگ می پرسد که حضرت فرمودند: "نه، به خدا قسم، آن نجس است".
ج. ابی سهیل از امام صادق (ع) پرسید در مورد سگ، که حضرت سه بار فرمودند: "سگ نجس است".


روايت است که ملائکه در خانه اي که در ان سگ وجود دارد داخل نمي شوند

سگ حيوان نجس العيني است و در اب دهانش ميکروبهاي بسيار مضري وجود دارد

به همبن جهت است که اسلامدستور داده است تا ظرفي را که سگ ان را ليسيده

اول خاک مال کند بعد با اب بشويد تا ميکروبها کشته شوند.

حديث موثق است که مي گويد:هيچ کس نيست که سگي در خانه نگاهدارد مگر انکه

هر روز از ثواب اعمالش کم شود.

گرچه فلسفه واقعی خیلی از احکام برای ما روشن نیست؛ ولی در این زمینه می توان گفت:که بدن سگ محل پرورش خیلی از میکروب ها و باکتری ها است. سگ عامل یکی از خطرناک ترین بیماری ها به نام هاری است و علاوه بر این حیوانی است که زود با انسان مأنوس می شود و انس و مجالست با حیوانات (مخصوصا با بعضی از آنها مثل سگ ) روح حیوانی را در انسان تقویت می کند
 
فاطمه ذ.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۱:۴۴:۲۰
با سلام
تنها چند نکته:
1) شکار توسط سگ با گاز گرفتن عمیق و تزریق مایع داخل دهانی حیوان به گوشت شکار ممکن است همراه باشد که بعدا توسط انسان خورده خواهد شد ولی مقدار میکربهای منتقل شده از این طریق اولاً ناچیز است ثانیاً سگی که تحت نظارت صاحب خود شکار میکند سگ باهوش و دست آموزی است که قاعدتاً سالمترین بوده و از عفونتهای خطرناک مانند هاری بری است (البته هاری معمولاً توسط خوردن بزاق سگ منتقل نمیشود)
2) سم بوتیلینوم ارتباطی به تریشینوز ندارد و از باکتری بیهوازی بنام کلستریدیوم تولید میشود

3) در کشورهای غربی نیز بسیاری از حیوانات باوجودیکه به وفور در کشورهای دیگر مصرف میشون خورده نمیشوند ماتنند اسب، گربه، سگ و... این مسئله بیشتر علّت روحی دارد تا زیان پزشکی!!!

4) در غرب (و اساساً در کشورهای متمدن) داشتن یا ابا از یک حیوان امری فردی و قابل احترام است. همانطور که داشتن یک مار پیتون بعنوان حیوان خانگی قابل پذیرش ا ست نیاوردن سگ به محافل عمومی که ممکن است برخی افراد مایل به تماس با آنها نباشند یا به موی آنها حساسیت دشته باشند ممنوع است
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۱۸:۱۱:۴۳
درآیه استفاده از سگها برای شکار اجازه داده شده اما روایاتی روکه آوردید همه درمورد عدم استفاده از سگها متفقن این تضاد رو حل کنین
 
رضا
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۱۸:۴۹:۰۱
بسیاری از دلایلی که برای نجس بودن سگ عنوان کردید در گربه هم هست و شاید خطرناک تر .اما گربه نجس نیست. علت آن هم روشن است چون در آن زمان در عربستان گربه ای وجود نداشته است!!
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۳-۱۱ ۰۷:۲۵:۱۱
البته در قران ازسگ اصحاب کهف چنان یاد میشود که نقض تمام گفته های شماس مطالعه بیشتر بد نیست.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۳-۱۱ ۰۷:۳۰:۵۸
دوستان سوره کهف آیه18 و آیات دیگر را مطالعه فرمائید متوجه مشروعیت و پاکی سگ میشوید.

وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا

و آنان را بیدار می پنداری در حالی که در خوابند و ایشان را به جانب راست و به جانب چپ می گردانیم و سگشان بر درگاه غار دو ساعد خود را گسترانیده است. اگر به آنان سر می کشیدی روی از آنان برتافته و می گریختی و از دیدنشان پر از ترس می شدی.
 
بخیال
۱۳۹۱-۰۱-۰۹ ۱۱:۴۹:۳۹
راستشو بگو خودت سگ بازی؟؟؟؟
 
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۰:۳۱:۲۷
جواب تا حدی مناسب است ،اما ببشتر دلایل در باره نجس بودن آورده است نه فلسفه نجس بودن
 
سعید
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۱:۲۲:۲۷
سلام .لعنت به هرچی سگ و همسایه سگ نگهدار سگ صفت. لعنت به زنی که بجای درآغوش گرفتن بچه هاش سگ بغل میکنه. خدا نگذره از کسایی که سگشون باعث برهم زدن آسایش میشه.
 
ندیله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۵-۱۲ ۰۸:۵۴:۲۰
آقای سعید
ما روایتی هم داریم که می گوید لعنت خدا برآنکس که سگ را لعنت کرد.و فکر کنم شما علت کمبود محبتتان را جای دیگر باید بررسی کنید
با تشگر
 
هوا داره سگهاي با وفاد
۱۳۹۲-۱۱-۱۰ ۱۹:۵۵:۲۱
لعنت نفرست همين سگهاي كه شما افتادىد به جونشون در زلزله بم جان خىليها رو نجات دادند وبرعكسش ما انسانها كه ادعاي پاكي ومردانگيداريم ادمهاي زنده كه زير اوار با مرگ دستو پنچه نرم ميكردند براي مقداري طلا زنده زنده انگشت ودست قطع ميكردند،كه خدا لعنتشون كنه حالا خداي سگ نجسته يا بعضي از ما انسانها بازم
 
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۱۹:۴۵:۱۲
آفرين!ديگه كم كم داشت واژه"ارتجاع"فراموشم مي شد كه شما دوباره يادم آورديد.احسنت!
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۱:۳۶:۴۳
من مشکل عاطفی اصلا ندارم و اتفاقا سگی دارم که عاشقشم . پس حرف بی ربط نزنید .
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۴:۱۱:۳۱
افکار گرامی! مگه مجبوری در مسئله ای که تخصص نداری و وارد نیستی اظهار فضل بفرمایی؟؟؟؟!!!! اولا همه سگها نجس نیستند. مثلا سگ آبی نجس نیست. سگ ماهی ها هم همینطور.در فقه منظور از سگ، سگ خشکی است که البته در اون هم سگ تازی و شکاری استثنائاتی دارد. علت حرمت هم بیش از همه ابتدا بخاطر بهداشت انسانی و موارد پزشکی است که تنها بخشی از آن تا کنون در علم طب کشف و فاش شده بطور مثال میشه به این خصلتش اشاره داشت که سگ میکروبها و باکتریهای اطرافش رو جذب میکنه که بسیاری از اونها برای سلامتی انسان بسیار بسیار خطرناکند منتها سیستم دفاعی بدن سگ در مقابل میکروبها و باکتریهای گوناگون بسیار مقاوم هست بطوریکه ضرر و زیان چندانی رو متوجه خودش نمیکنه ولی بوسیله اون و ارتباط با اون بسیاری از این باکتریها و میکروبها و حتی قارچها که در بذن و پوست و زبان و بزاق اون وجود دارند و برای اون خطری محسوب نمیشوند رو منتقل میکنه و بخش دیگه برمیگرده به مسائل معنوی و مابعد الطبیعه که رابطه مستقیمی با روح انسان دارهکه عملکرد انسان از وضعیت روحی اون نشات میگیره فلذا مستقیما روی آینده حیات وجودی انسان و سزا و عقاب اون تاثیر داره.
 
rasmey
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۴:۲۷:۱۴
شما یهتره به همون اسلام شیعی هم مراجعه کنید که در اون می بینید سگ نگهبان (منزل) و شکاری نجس نیستند. نمی دونید جرا می نویسید؟!!!
مالک حتی به گزارشهای تاریخی از زمان پیامبر اسلام (که تنها سه نسل با زمان او فاصله داشته) اشاره می کرده که بنابر آنها، در زمان پیامبر اسلام سگها در محوطه مساجد و حتی اطراف خانه کعبه رفت و آمد می کرده اند و هیچگاه از پیامبر اسلام نقل نشده که ورود آنها را به اطراف مساجد نهی کرده باشد.
در هیچ کجای قرآن نه به نجس بودن سگ اشاره ای شده و نه هیچ کلامی که تعبیری منفی در مورد سگ داشته باشد در این کتاب آمده است، قرآن حتی بصراحت اعلام کرده که حیوانی که سگ تربیت شده (شکاری) آن را صید کرده باشد پاک و حلال است (سوره مائده آیه ۴).
 
United States
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۲۱:۲۶:۵۷
به جز سگی که فقط برای نگهبانی و چوپانی وشکاری که با شرط تمیزی و بهداشت و نگه داشتن در فاصله دورتری از محل زندگی بقیه سگ ها نجس اند چه خانگی و... نه اینکه سگ و برداری بیاری وسط پذیرایی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۴:۳۶:۲۵
سگ بازی؟؟
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۱۸:۲۹
بی شخصیت
 
کتایون
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۷:۰۹
از این که سوالی مثل اینو مطرح کردین و جواب بی ربط دادین ممنون. چون باعث شد که یک کامنتی به نام حسن گذاشتن بشه و توضیحات خوبی درباره چرایی نجاست سگ_البته آنچه تا حالا فهمیده شده_ به مخاطب ارائه بده.
شما خبرت رو بساز مردم حواسشون هست چی می خونن.
 
بنفشه
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۰:۲۰
آخه راست میگن دیگه عنوان خبر و متن هیچ ارتباطی بهم ندارن!بابا کمی باسوادتر بنویسید...
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۹:۴۲:۵۶
آفرین بر حسن آقا با این نظرات مبسوط و مستندشان
 
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۰۹:۵۴:۴۷
نمیدانم چرا آنهایی که به روایت و احادیث به نجس بودن سگ حکم میکنند برمیگردند به اینکه سگ چون میکروب دارد پس نجس است . توجه کنید بابا این روایت مال 1000 سال پیش است . امروزه مطمئن باشید سگها از خیلی ....تمیزترند هم از لحاظ جسمی هم از لحاظ روحی پس بیخود خودتون را با روایت 1000 سال پیش در رابطه با خوب و بد بودن یک چیز سرگرم نکنید . اگر مسلمان هستیم پس قرآن تنها مرجعی است که میتوانید به آن استناد بکنید
 
United States
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۲۱:۲۹:۳۷
اگر مسلمان هستیم قرآن و امامان معصوم مان مرجع هایی هستند که باید به آنها استناد شود قرآن فرستاده خداست و به پیامبر وحی شده . چهارده معصوم هم فرستاده خدایند و راهنما
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۲۱:۳۶
در قرآن از سگ اصحاب کهف به نیکی یاد شده . مهم تربیت سگ نیست بلکه مهم این است که سگ شکار را با دندانش و آغشته شدن به بزاق دهان می آورد و حلال است . پس خود سگ نجس نیس .
 
مسلم
۱۳۹۲-۱۱-۰۶ ۲۳:۵۲:۰۳
دوست عزیز ما هم معتقدیم که قرآن مرجع کلی است و باید همه چیز را از قرآن برداشت کنیم«تبیان لکل شی».
اما متاسفانه شما به خودتان زحمت ندادین که متن بالا را بخونین و با توجه به تعصبی که نصبت به سگ داشتین نظر دادین.
اگر مسلمان باشید دو تا سوال از شما میپرسم
1- این که تعداد رکعت نماز ها در کجای قرآن آمده یعنی کجای قرآن آمده نماز صبح 2 رکعته یا نماز مغرب 3 رکعته
2- خطبه ی عقدی که خوانده شده وپدر ومادر شما به هم محرم شدند و به واسطه ی این ازداواج و محرمیت شمای حلال زاده به دنیا آمده اید در کجای قرآن آمده؟!!

قران از مراتب بالای علم حضوری است که به قلب پیغمبر (ص)نازل شده و به خاطر درک و فهم کم ما تنزل یافته در قالب عبارات و الفاظ در آمده و ما هم با توجه به علم محدود خود خیلی از مفاهیم و اسرار قران را نمیفهمیم و باید به کسانی که تفسیر و تاویل قرآن به آنها اختصاص یافته یعنی اهل البیت (ع) مراجعه کنیم.
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۷:۴۴:۴۴
در همین قران امده ازخداو رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید بنابراین امامان ما در روایات در باره نجس بودن سگ حکم داده اند
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۲:۰۰
اصلا خوذت فهمیدی چی گفتی؟
 
davood
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۱۴:۳۵
میخواهم بدونم آیا سگ فطرتآ نجس است یا بدلیل احتمال انتقال بیماری به انسانها ودوری از آنها نجس اعلام شده.
چقدر خوب میشد که ما انسانها اینقدر با بی احترامی به مخلوقات خدا نگاه نمیکردیم و بدون دلیل وبا تعاریف گنگ برچسب به موجودات نمیزدیم .

من با نگهداری حیوانات از هر نوعش در محل زیست شخصی انسان مخالفم,چون حیوانات در محیط های محدود دچار افسردگی میشوند وهمینطور میتوانند ناقل انواع میکروب و بیماری به انسان باشند .
ولی اینو میدونم که سگ با ارزشترین وخدمتگذارترین حیوان برای انسان بوده وخواهد بود وگفتنی راجب آن زیاد است.
 
امير
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۲۹:۲۷
به نام خدا
به نظرم نظر يكي از خوانندگان (حسن) بسيار كامل تر از خود متن جواب بود
ياحق
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۹:۲۲
کسی تونست حرف نویسنده رو بفهمه؟
بین سوال و جواب هیچ ارتباطی وجود نداره.
سردبیر محترم لطفا یه بار هم خودتون مطالبتونو بخونید.
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۳:۲۶
کسی که یک مطلبیو ارائه میکنی و از اون دفاع میکنه باید منابع و مستندات را هم ضمیمه کنه بخصوص در بحث احکام دینی. پس بهتره که ما با ارائه مطالب فلسفی،فقهی،سنت پیامبر و آیات قرآن این مسئله رو اثبات کنیم نه طبق نظر خودمون- ممنون میشم کسی با این منابع در این مورد منو قانع کنه
 
هر ادم عاقل
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۶:۱۸
واقعا فکر کردی با این حرف های روشن فکر نمایانه مردم را جذب می کنی
 
ali
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۳۹:۲۴
این چه شکل سوال مطرح کردنه .. یا سوالی رو طرح نکنید یا اگه طرح میکنید به اون جواب هم بدین
 
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۴۷:۰۹
سگ اصحاب کهف با مردم بنشست واز مردم شد
پسر نوح بابدان بنشست وخاندان نبوت اش گم شد
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۳:۴۷
بهتر نیست به جای مطرح کردن سوالات شبه برانگیز که حتماً....است بطور واقع بینانه به مسائل بپردازید ، بهتر نیست در مورد این مسئله دیدگاه پزشکی آن را نیز مطرح نمائید که چه باکتری هایی در بزاق سگ وجود دارد و چه مضراتی برای انسان دارد پس مطمئن باشید هر چیزی که در اسلام برای انسان ممنوعیت دارد فقط و فقط برای سلامتی خود انسان ها می باشد ولا غیر ، که متاسفانه در این موارد مسلمانان هیچ کاری نکرده و این ژاپنی ها می باشند که در مورد احکام ما تحقیق انجام می دهند و به همان نتایج مطرح شده در احکام شرعی ما می رسند .
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۴:۰۷
البته من شنیدم که در قدیم سگ رو نجس نمی دونستن . از اونجایی که ملاهای قدیم فقیر بودند و دستشون هم کج بود می رفتن خونه مردم دزدی !!!! خونه هایی که سگ داشتن خوب پاچه شونو می گرفت !!! از اینجا بود که روی منبرا می گفتن سگ نجسه و نباید تو خونه داشت !!!!!!!! والا کیه که ندونه سگا چقدر به انسان ها کمک کردن و می کنن ؟!
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۷:۴۸:۱۵
چرت نگو
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۲۳:۴۵
دمت گرم , زدی تو خال
 
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۸:۳۶
خیلی از خصوصیات سگ با انسان شباهت دارد
 
جلالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۴:۴۰
فقط القای شبهه پشت مطرح کردن سوالات معنی داری که پاسخش بد تر از ان است.و نظراتی که توهین امیز است.
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۹:۲۲
اخه تو چی می فهمی که در باره ی یه مطلبی بدون فکر پبسخ می دی!!!
دانش بشر خیلی مونده که اینو بفهمه
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۰:۱۹
در جواب آقای رامین بگویم که خیلی از حکام ما مال روایات 1000 سال پیش است این که دلیل نمیشه واین را بدان عقل انسان ناقص تر از آن است که بتواند حکم خدا را که روایت از ائمه شده درست تشخیس دهد اگر یادتان باشد در مورد ختنه هم آمریکائی ها میگفتند حکمش مال 1000 سال پیش است ولی فهمیدم که خیلی هم خوب است.
 
nazanin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۰۶ ۱۶:۰۴:۴۷
تو خودت فهمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
احلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۴:۳۷:۵۴
kheily ham dosesh daram behesh adat kardam
 
احلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۴:۵۲:۲۶
من 10ساله سگ دارم.به نظره من كه خيلي هم خوبه
 
لطفی
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۵:۳۹:۳۲
با سلام به همه دوستان ، به نظر من چیز هایی رو که خدا میدونه ، بنده هاش اصلا فکرشو هم نمیتونن بکنن ، پس بیاید در این موارد بحث نکنیم و حکمی رو که خدا فرموده رو اجرا کنیم ، چون خودش آفریده پس یه چیزی هم میدونه که میگه ، دین ما دین اسلام هستش ف پس تسلیم امر خدا بشید .
 
ندیله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۵-۱۲ ۰۹:۰۶:۲۵
لطفی عزیز
شما که حکم خدا و قرآن را مستند میدانی پس حتما باید این را هم بدانی در هیچ کجای قرآن ما آیه ایی نداریم. که سگ نجس می باشد.از پیامبر اکرم هم روایتی ثبت نشده.
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۵:۴۶:۵۱
من دامپزشکم و فکر میکنم حرفهای نویسنده درست است چون افرادی که سگ نگهداری میکنند اخلاق خاصی دارن
 
ﻓﺮﺯاﻧﻪ
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۶-۱۰ ۰۷:۱۵:۳۵
ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻣﻼ اﺷﺘﺒﺎﻩ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻲ .ﻛﺴﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺳﮓ ﺩاﺭﻧﺪ ﺗﻮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ي ﻣﺎ اﻳﻨﻘﺪﺭ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﮕﺸﻮﻥ اﺫﻳﺖ ﺷﺪﻧﺪ و ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻭاﻗﻊ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻇﺎﻫﺮا ﺁﺩﻣﻬﺎﻱ ﺭاﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﻏﺮﻳﺒﻪ ﻫﺎ ﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻫﺎﺷﻮﻥ اﺣﺴﺎﺱ ﻏﺮﻳﺒﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﮕﺸﻮﻥ اﺫﻳﺖ ﺷﻮﻥ ﻣﻴﻜﻨﻦ , ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻭاﻻ ﻭﺟﻮﺩ ﻳﻚ ﺣﻴﻮاﻥ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺳﮓ , ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ اﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺭﻭاﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻫﻢ ﻣﻔﻴﺪﻩ
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۷:۵۱:۱۰
مگه سگ مرغه که یک حیوان خونگی باشه
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۲۵:۱۴
پس اخلاق خودتو باید دید چیه که توی کلینیک دامپزشکی با انواع حیوانات 24 ساعته در تماسی
 
محمد رضا
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۶:۲۷:۰۶
اینکه چون یه ....گفتند بدون چون و چرا اجرا کرد دلیل بر مسلمانی نیست و باید الان در مورد احکام دلایل علمی هم بیان بشه تا برای نسل جدید قابل قبول باشن. دیگه کافی نیست ...... حداقل باید از پزشکی فیزیک و ... اطلاع داشته باشن.
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۶:۳۵:۰۴
حالا چه اصراري داشتين كه دليل بيارين!!!! اينها كه گفتين در مورد همه حيوانات صدق ميكنه... مشابه اين بيماريها از طريق گاو و گوسفند و مرغ هم منتقل ميشه... به نظر من وارد اين مسايل بشين مسايل اساسي تر را هم لوث ميكنيد... در اين امور فرعي اجازه بدين انسان ها با عقل خودشون تصميم بگيرند... ضمنن پزشك هم وظيفه داره در مورد تصميمش يا توصيه اش براي بيمار توضيح بده نه جواب سربالا بده (چون پزشك هستم و اين را ميدونم)
 
صحرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۶:۴۸:۱۶
سلام خدمت دوستان
در مورد وفاداری و وفواید سگ ها به عنوان یک حیوان هیچ شکی نیست اما یکی اینکه اگه ما به شرع اسلام معتقد باشیم بایستی نظرات ائمه (ع) رو هم قبول کنیم و دیگه اینکه من خودم طی مطالعاتی که در مورد بیماریهای منتقله از سگ ها داشتم، عرض می کنم که هیچ حیوانی به اندازه سگ ندیدم که انواع انگل ها و بیماریها رو به همراه داشته باشه.
پس بهتره از هر چیز در جای خودش استفاده بشه.
 
hannane
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۱۷:۵۰:۲۳
بيان اينگونه مطالب خيلي خوبه و ممنون كه مطرح كردين. ضمن اينكه كساني كه حيوان نگهداري مي كنن اخلاق خاصي پيدا مي كنن كه اصلا خوب نيست.
 
گلبانگ
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۲۲:۱۵:۲۵
اگر ایمان کسی قوی باشد چیزی رویش اثر نمیگذارد اما مطمئن باشید رفتار همراه با تزویر و ریای بعضی از مسئولین که مرتب هم از اسلام مایه میگذارند شاید اعتقادات هده ای را سست کند! که متاسفانه جلوی این افراد گرفته نمیشود رفتار بعضی از مسئولین ما حتی انسانیت را هم زیر سوال میبرد
 
م.ن
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۲۲:۳۸:۰۱
افراد محترمی که در مورد باکتری انگل ویروس قارچ حرف می زنین اصلا می دونین اینا یعنی چی؟ اصلا چیزی راجع واکسیناسیون شنیدین؟ اصلا .......
بی خیال
 
پرنیان
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۲۲:۵۹:۵۳
از این که موضوع را با دلیل مطرح کردید واقعاً متشکرم.یک دوست مسیحی از من در مورد نجس بودن سگ سوال کرد و من فقط بعضی از این دلایل را می دونستم، حالا می تونم جواب کامل تری بهش بدم.ممنون
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۲۳:۰۰:۲۵
مورد اظهاري اقاي علي در مورد ملاو..دراين دوره هم..اره؟
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۰ ۲۳:۱۷:۳۳
سلام دوستان
بنظر من وقتی برای خرید حتی یک داروی ویتامین با پزشک متخصص مشورت میکنم چرا نباید برای مسائل مهم از متخصص آن نظر بخواهم؟ وقتی من هیج مطالعه ای درزمینه مسائل دینی ندارم وقرآن خواندن من تنها به خواندن فاتحه ای در مراسم عزاداری مختصر میشود چرا باید تصور کنم بی نیاز از نظر کسانی هستم که بیش از من برای مطالعه قران وقت میگذارند. از مطلبی که نوشتید بینهایت سپاسگزارم. التماس دعا
 
احسان
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۲:۰۸:۳۷
من موندم آدم چطور میتونه یک شی یا موجود نجس رو داشته باشه و باهاش زندگی کنه یک مسلمون هیچوقت این کار رو نمیکنه ...
 
مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۲:۱۸:۱۶
باسلام به دوستان بحث و جدل نکنید. منطق در همه جا حرف اول را می زند . علم بسیار گستر ده است یکی دو کلمه نیست. من هم خودم را عالم می دانم ولی ابوعلی سینا فرمود: تا به جائی رسید دانش من .که بدانم همی که نادانم . در هر حال سگ نجس است / اگر چه خوبیهائی هم دارد
وجودتان همیشه سرشار از علم باد
 
hsd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۲:۵۲
سلام
تمامی نطرات قبلی را خواندم بعضی از نظرات جای تشکر و قدردانی دارد و بعضی ها متاسفم چه بگویم
در کل از نظر حسن و محمد 10/1/91 تشکر فراوان دارم
چه خوب است ما (مسلمانان)نیز خود تحقیق کنیم و دلیل پنهان دیگر را خودمان آشکار نمائیم نه ژاپن و دیگر کشورهادور از اسلام..
 
دامپزشک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۴:۳۷:۵۴
نجس بودنش به حکم شرع قبوا ولی تا کی نظرات غیر کارشناسانه!؟؟؟؟؟
بوتولیسم ربطی به خوک ندارد مربوطه به غذاهای کنسروی است حتی کنسرو لوبیا!
تریشینوز صجیج است.
همه بیماری هایی که نام برید خودش یا مشابه اش بین انسان و گاو وگوسفند هم مشترک است.به قول خودتان بی علم حرف نرنید.
حکم را بی دلیل پذیرفتن بهتر ار ز توجیهات بی اساس است.
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۰۳ ۱۵:۴۲:۱۵
احسنت
 
مریم
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۵:۵۷:۱۹
من سگ نگه نمی دارم چون نجسه-اما قبول دارم از برخی آدما بهتره --راستی حاج آقا واقعا علت اینکه اونا نجس نیستن و سگ بی گناه نجسه چیه؟!
 
احمد
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۸:۲۰:۳۳
این حرفهای نویسنده همش ضد اسلام به جز چند بند
 
حسن موحدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۱۹:۱۸:۲۷
کسانی هستند که قبل از انقلاب نه سگ نگه میداشتند و نه در حضور نامحرم شلوارک میپوشیدند. ولی حالا این کار هارا میکنند.چرا؟ اینها یا خود مامور دشمنان هستند و یا نا آگاهانه تحت تأ ثیر قرار گرفته اند.
 
حسین
۱۳۹۱-۰۱-۱۱ ۲۲:۵۰:۴۳
نقل شده در زمان ناصرالدین شاه روزی ملائی جهت نعل کردن الاغش به نعل بندی مراجعه نمود. نعل بند رو به ملا کرد وگفت ازعمامه شما پیداست که علم زیادی داری ( در آن زمان رسم بود کسی که علوم دینی بیشتر میدانست وتحصیل بیشتری کرده بود عمامه بزرگتری می گذاشت ) گفت برای من سوالی مطرح شده
ملا گفت بفرما نعل بند پرسید
در روایت داریم هر قطره باران رحمتی که از آسمان بر زمین میریزد آنرا فرشته ای (ملائکه) آنرا ازآسمان بر زمین گذاشته وبر میگردنند
ملا گفت درست است
نعل بند گفت از طرفی روایت داریم اگر در خانه ای سگ باشد فرشته (ملائکه )داخل نمیگردنند
ملا گفت درست است
نعل بند گفت پس جگونه است که سگ خیس میشود
با گفتن اینحرف ملا در فکر فرو رفته وشروع به تفکر ونعمق نموده وبدنبال کسب معرفت وحقیقت رفت
این شخص ابوالفضائل گلپایگانی بود
منظور پذیرفتن واقعیت با تفکر وتعمق است
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۲ ۰۸:۵۴:۰۵
سلام همه ما به نجس بودن سگ از درون وجود ايمان داريم ولي وفا داري و رواياتي از اين قبل اين حيوان رابراي ما موجب تسكين نداشت ها و بدنبال وفا از سگ شده ايم بهتر يكم به رابط هامون توجه كنيم تا نبال جبران كم بودها
 
نینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۰۳ ۲۰:۳۲:۲۱
من 6 ساله سگ دارم اما همیشه نمازمم خوندم و روزه هامم گرفتم
نمیخام کاره خودمو توجیح کمن اما تو قران فقط گفته شده مشرکین نجس هستند، بعدم چرا خدا باید ناراضی باشه از اینکه من به یه موجود کوچیک رسیدگی میکنم و غذا میدم، من واقعا نمی فهمم چرا باید این بچه رو از خودم دور کنم
واقعا خدا رو خوش میاد؟؟
فقط چیزایی نجسند که برای انسان مضر باشن مثل مشروبات مثل گوشت خوک اما این حیونی که هر ماه دکتر میره و تحت نظره چرا باید نجس باشه؟
لطفا قانعم کنید
ممنون
 
کسی که با تینا کاملا موافقه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۷-۱۳ ۱۶:۴۶:۰۹
در حد باور نکردنی ای با تینا موافقم
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۷ ۱۴:۵۸:۰۹
شما اگر در آپارتمان سگ نگه میداری و سگ را داخل آسانسور و راه پله می آوری و سگت پارس می کند،بدان که همسایه ایی مثل من که همسایه آپارتمانی ام سگ نگه میدارد را عذاب میدهی و گناه ظلم به مردم با خیلی زود دامن شما را خواهد گرفت.و مورد لعن و نفرین همسایه ها قرار می گیری.اما اگر داخل خانه ویلایی سگ نگه میداری و سگت را بیرون نمی بری که باز هم مزاحم افرادی مثل من شوی،به جای یک سگ ،صد تا سگ نگه دار.حالشو ببر!!!!
 
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۲۳ ۲۱:۰۴:۴۱
در جواب شما آقا سعید کسی که سگ داره شعورش می رسه که سگ بیشتر نیاز داره به تفریح و بازی و بیرون رفتن تا تو خونه موندن و پارس کردن بخواطر همین میره خونه ای میگیره که ویلایی باشه
 
ندیله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۵-۱۲ ۰۹:۲۸:۳۳
آقای سعید
سگ گاهی اوقات پارس میکند درست ولی این باعث نمیشود که بگوییم نباید باشد یا نجس است.اگر به سروصدا باشد بچه هم سرو صدا میکندو بعضا باعث آزارو اذیت همسایگان میشود. ولی نمیگوییم که نباید باشد.یعنی شما میخواهی از آپارتمانتان تاحالا صدایی در نیامده که خوشاینده بقیه نباشد.
در مورد آسانسور یا راهرو منظورتان را نفهمیدم یعنی چی؟
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۸:۰۵:۴۶
حالا مگه مجبوری سگ داشته باشی
 
یه خرده عقل
Serbia
۱۳۹۳-۰۲-۱۹ ۱۶:۳۲:۰۷
آخه آقا سعید با توجه به نظر دانشمندانه شما باید گفت تلویزیون و کامپیوترم نجسند چون صداش باعث آزاره در ضمن سگ رو تا اذیت نکنی و انسان باشی پارس نمی کنه تو رو خدا یه کم منصف باشیم
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۳۱:۱۹
شما هم با افکارت باعث آزار همسایه ات می شودی و به این ترتیب ظلم و گناه می کنی
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۸:۰۴:۰۶
نینا اگه تو رو ازخانواده ات جدا کنند نا راحت نمیشی پس خدا رو خوش نمیاد یه حیونو از اصلش جدا کنی هر چند که مثل یه بچه بهش رسیدگی کنی سگ یه حیون بیابونیه حالا ما این حیونای بیچاره رو اسیر خودمو ن میکنیم اسمشو میذاریم حمایت از حیوانات چرخه طبیعت رو هم به میزنیم
 
نمی گم
۱۳۹۲-۰۷-۰۵ ۱۶:۴۶:۵۷
مرسی
 
مجید
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۰۹:۲۷:۴۱
دوستان عزیزسلام

تقید به احکام ساده و صریح اسلام من جمله نجسبودن سگ ها که از صدر اسلام تا کنون متواتر و مستمر نجس بودن آن تصریح شده است اینقدر نیاز به مجادله ندارد لذا خاضع و خاشع بودن در برابر احکام خدا و دین مبیم اسلام برای سلامت جسم وروح واجتماع مسلمانان است و هر حکمی که ازسوی شارع مقدس یا پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام صادر شده حتما بر مبنای حکمت الهی است نبایستی باعقل و تفکر خودمان سنجیده شود .
 
cloner
۱۳۹۲-۰۸-۱۷ ۱۴:۴۴:۳۷
سگ از گرگ ب وجود اومده و مطمئنن شما باید اینو بدونین !
اگه سگ نجس باشه پس گرگ هم هست !
و به تازگی خود همین ایران ما سگی به نام قوچک به وجود آورده که میگه نجس نیس! که با گرگ و چند نزآد سگ بوجود اومده!
خوب من نمیفهمم مگه سگ از گرگ بوجود نیومده ؟
پس چرا نجس ؟
اگه نجس چرا گرگ نیست ؟
 
یاسا
Germany
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۰:۰۴:۵۳
چون گرگ گوسفند رو میخوره اما سگ مهربونه و با وفا بیم این رو دارن انسان ها به جای ازدواج و تولید نسل به همزیستی با یه سگ خو بگیرندو ازدواج نکنند
 
احمدیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۸-۲۰ ۱۳:۰۶:۱۸
خوش به حالتون این قدردرباره این حیون که من فقط توتلویزیون دیدم تخصص دارین.
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۵:۳۲:۵۶
من که ندانستم اخرش سگ نجس است یا نه
 
علی
۱۳۹۲-۰۹-۰۵ ۱۳:۳۳:۲۷
آقا سگ نجس نیست....
چرا علما میگن سگ شکارچی نجس نیس ولی غیری این نجسه؟
البته من خودم حالم از این سگ تزئنی ها بهم میخوره ولی این سگ های هاسکی و شپرد ی چیز دیگه هست... :D :D :D از هر کدوم ی جفت میخوام بخرم
 
اندیشه آزاد
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۹-۲۳ ۲۰:۰۰:۰۹
اما مطلبی که از آن نمی توانم بگذرم جهل در احادیث و تفسیر نادرست قرآن
است در قرآن در سوره مائده آیه 4 خداوند
می فرماید به شما آموختیم که به سگهای خود بیاموزدی که سگهای شما چگونه شکار کنند
و آن شکار را بر شما مباح کردیم. می دانیم
سگ برای شکار نیاز دارد با دندانهای خود شکار را بگیرید و از آنجا که سگ غدد عرق
در زیر پوست ندارد برای خنک کردن خود نیاز به له له زدن و ترشح بیش از اندازه بزاق
و تبخیر آن دارد بنابراین هر گونه که سگ شکار کند گوشت شکار با بزاقش آغشته خواهد شد هم چنین در روایتی داریم در ((
ترک الاطناب ابن القضاعی )) ( متوفی 454 ق) آمده که است که پیامبر ( ص) روزی فرمود
که در میان بنی اسرائیل مردی سیه دل، بر سگ شفقت آورد، درون چاه رفت و کوزه‌‌ی خود
را پر آب کرد و به سگ داد. خدای بزرگ به پیامبر زمان وحی کرد که به آن عاصی بگو که
به این شفقت، هر چه کردی ترا بخشیدم

سوال من از نگارنده این است چرا برای بیان دیدگاه خود باید دست به تحریف در
دین خود بزنیم؟

شکی نیست کاهش عواطف انسانی، عدم تحمل همنوعان خود اضطراب و ناهنجاریهای
رفتاری انسانها سبب روی آوردن برخی از افراد به سمت موجودات دیگر می شود حتی پت
تراپی یکی از شیوه های درمانی رایج در دنیا شده است برای خارج شدن از این بحرانها
رسانه ها باید فرهنگ سازی انجام دهند نه اینکه هر اتفاق یا ناهنجاری در جامعه
ایجاد شود تیغ اتهام را بر گلوی حیوانات بی زبان بگذارند.

در مورد بیماریها مشترک انسان و دام بارها گفتیم که واکسیناسیون که برخی
بیماریها را پوشش می دهد در کنار آن درمان انگلی معاینات منظم دوره ای و رعایت اصول
بهداشتی از گسترش بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند شاید در یک زمانی طاعون و سل
تلفات به بار می آمد اما رعایت اصول بهداشتی میزان شیوه این بیماریها را محدود و
تحت کنترل در آورده است.
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۵:۳۸:۰۵
آفرین بر شما . تنها نظر مختصر و متین و قابل قبول
 
nazanin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۹-۳۰ ۱۸:۴۱:۱۶
واقعا من نمیفهمم نجاست یعنی چی در حالی که این رو هیچ جا نگفته اگر هم گفته پس چرا نگفته گربه نجسه بعضیا میگن چون سگ حس جنسی داره البته نر خوب اگر نر داره میریم مادش میگیریم
فقطم سگ این جور نیست حتی خرگوش نر هم همین طوره چه برسه به سگ
بعضیا میگن بخاطر بیماری و آلودگی هاشه
بنظرم این اصلا درست نیست چون کلی واکسن داره که هم سگ میزنه و هم صاحاب سگ
بعضیا هم میگن بخاطر بضاغ دهنشه که حتی مکارم شیرازی هم گفته که اگر سگ حیوان دیگری را برای انسان شکار کند آن حیوان نجس نشده در حالی که بضاغ سگ به داخل گوشت آن رفته
بعضی ها هم میگن بخاطر وحشی بودنشه واسه جواب اینم بگم وحشی تر از این حیوون با وفا که تا موقعی که بهش آسیبی نرسونی کاریت نداره هست مثل شیر ،ببرو ...
فکر نکنم هیچکس این قدر قانع کننده این مطلب بازش نکرده بود
 
امير علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۱۵:۳۸:۳۲
چرا انقدر خودتان را اذيت ميكنيد.اگر به مرجع تقليد اعتقاد داريد همه ميگن نجس هستش اگر هم نداريد هر كاري دوست داري بكن سگ نگهدار پيشش بخواب .باهاش بخواب.واون دوستاني كه صحبت از قران ميكنند اگر واقعا انقدر اطلاعات داريد يه تفسير قران بنويسد اينجور كه شما ميگيد خيلي راحته.اين دوستان سگ بغل كن مثل اهل تسنن ميمونند هر دليلي مياري باز خودشون دور ميزنند
 
نيكان
۱۳۹۲-۱۰-۲۷ ۱۷:۲۱:۴۴
دوستان عزيز
اصلا" كاري به نجس بودن و يا نبودن نداشته باشيد مگه حيوانات حالا چه سگ ، گربه يا هر حيوان ديگري بعد از هربار دفع ادرار و مدفوع خودش را ميشورد ، نميشورد!!! پس كثيف است ،كثيف....و بيماري زا
 
یه خرده عقل
Serbia
۱۳۹۳-۰۲-۱۹ ۱۶:۳۸:۱۲
شما تا حالا حیوون رو از نزدیک دیدی آخه مجبوری نظر بدی همه حیوانات اینکارو می کنن و تمیز کاریم می کنن آقای سگ بغل نکن روایت داریم که سگ خیلی خصلت داره که اگر ادم یکی از این خصلت ها رو داشته باشه انسان کامله و رستگار من کاری به پاکی و نجسیش ندارم ولی آدم باشیم و حیوانات را مورد توهین و بدگویی قرار ندهیم
 
گربه باز
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۱۶:۰۲:۳۵
من اصلا سگ دوست ندارم ولى از گربه خوشم مياد
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۲۲:۲۰:۲۴
سگ اصحاب کهف چی میشه این وسط؟!
چرا رو صاحباش تاثیر نداشت؟!
راستی میگن دو تا حیوون زمینی جاشون تو بهشته، کسی میدونه کدومان؟! ;)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۲۳:۴۲:۱۱
حسن جان خیلی خوب توضیح دادی پیشنهاد میکنم بقیه هم نوشته های حسن اقا را بخوانند و بیخودی مغلطه نکنند اسلام یعنی تسلیم اگر تسلیم اوامر اولیاء خدا نیستی پس در دین خود شک کن .
 
مریم
۱۳۹۲-۱۰-۳۰ ۰۱:۰۱:۰۳
د اگه با این صراحت گفته نمیشد که نجسه هزارو یک دلیل دیگه هم میاوردن این سگ دوستان گرام قبول نمیکردن, بابا نجسه یعنی خیلی خیلی خیلی بیشتر از اونی که فکرشو بکنید براتون ضرر داره البته تماس با سگ.
 
۱۳۹۲-۱۰-۳۰ ۱۶:۳۲:۵۲
همین عقیده سگ نجس است سبب شده که هنگام زلزله سگ های ارزشمند زنده یاب سوئیسی که ارزش هر یک بالغ بر 30 میلیون تومان است نتوانند کاری از پیش ببرند. باید اصلاحیه ای صورت بگیرد مثلا این سگ ها هم مثل سگ گله و نگهبان نجس نیستند. تا روستائیانی که وضعیت بحرانی آن لحظات را هم درک نمی کنند مجاب شوند.
 
۱۳۹۲-۱۲-۲۴ ۲۳:۰۳:۲۱
این سگ ها نجس نیستن قبلا استفتا شده، ولی متاسفانه جدیدا با طرح خام زنده یاب کردن سگ های خونگی!! و جا زدن سگ خونگی آموزش ندیده به جای سگ زنده یاب مطابق استاندارد های جهانی، من به شخصه حاضر نیستم اگه اتفاقی برام افتاد، برای نجاتم از این سگ ها استفاده کنن. چرا که موندن زیره آوار برام راحت تره تا اینکه با دندون سگ وحشی تیکه پاره شم.
 
سيما
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۵:۰۱:۴۲
يعني سگ تا لحظه اي كه به شما كه دور از جانتان زير آوار مانده ايد برسد اهلي بوده و به يكباره شما را كه ميابد وحشي ميشود ؟
چون به گمانم كسي از حيوان وحشي براي اينكار استفاده نميكند
 
آیدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۱-۰۱ ۰۹:۱۳:۵۸
چون من بخداوند یکتا ایمان واقعی دارم و قرآن را کلام خداوند بی همتا میدانم ،خداوند متعال هیچ موجود زنده ناپاک و نجسی نیافریده.
و همینطور هم که بعضی از دوستان خردمند از قرآن آیه گوشزد کردند ،سگ جزو معدود حیواناتی است که در قرآن از آن به نیکی یاد شده.
پس سگ نجس نیست
اگه اینطوره پس گاو و پرندگان را هم نجس کنید.بخاطر جنون گاوی و آبله و آنلونزای پرندگان خیلی ضررشون از سگ بیشتره
ولی این به آن معنا نیست که ما در جوامع امروزی در آپارتمان از حیوانات استفاده کنیم و فرهنگ اپیدمی انس با حیوانات نباید در خانواده های امروزی پیش بیاید چه سگ باشه چه پرنده یا مارمولک..
 
زینب
۱۳۹۳-۰۴-۲۴ ۱۵:۵۷:۳۹
ببین آیدین جان
حرفت درست و متینه . فقط چند نکته رو بهت یاد آوری کنم .
اول اینکه خدا ، موجود زنده ای به نام خوک رو آفریده که نجسه پس امکان این هست که موجود زنده ی دیگری مثل سگ آفریده بشه و نجس باشه
دوم اینکه در قرآن از بسیاری از حیوانات به نیکی یاد شده و اغلب با این مضمون که برای کمک به انسان و استفاده ی انسان از اونا آفریده شدند؛ مفید دونسته شده.
 
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۱-۰۱ ۲۰:۳۸:۰۱
حالا اینکه گفتی یعنی چه؟؟؟؟
 
مریم بانو
۱۳۹۲-۱۱-۰۱ ۲۳:۵۶:۳۲
در دین اسلام کافر هم نجسه در صورتی که اونم مثل بقیه انسانه،نه عامل میکروبه و نه این همه برای انسان ضرر داره میشه با کافر هم غذا شد یا حتی باهاش ازدواج کرد حالا اگه کسی علمش رو داره ممنون میشم توضیح بد ه فرق نجس بودن کافر با سگ رو با تشکر.
 
آیدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۱-۰۲ ۰۹:۰۹:۵۹
دوست عزیز باید قرآن را خواند و در آن تفکر کرد.
در قرآن فقط یکبار کلمه نجس استفاده شده آن هم فقط برای مشرکان.
اگر آیه را بخوانید سوره 9 آیه 28، منظور این است که مشرکان از نظر فکری و عملی ناپاکند و در این آیه خداوند فرموده که این مشرکان نباید نزدیک مسجدالحرام شوند.
این یعنی چه؟؟
یعنی اینکه :مشرکان که فکر و ذات آنها آلوده و ناپاک است (نه جسم) اگر به مکه و مسجدالحرام بیایند عقاید مسموم خود را سم پاشی میکنند و ممکن است مومنان را با افکار ناپاک(از نظر روانشناسی) خود به قول معروف از راه بدر کنند و تفرقه ایجاد کنند.
و این به آن معنی نیست که اگر مثلا این افراد به جایی دست بزنند باید با آب شسته شود چون عقاید و ذهن ناپاک بسیار خطرناکتر از جسم آلوده است.
 
جوان
۱۳۹۲-۱۱-۰۲ ۰۳:۵۶:۰۵
جون دادا هر كي سگ داره خونه اش بهم خبر بده ها....من پامو نميزارم توي خانه اي كه سگ نگه ميدارن...هم چندشم ميشه هم نجسه...حداقل يه پرنده نگه دارين خب...آسمون ريسمون نداره...سگ نجس است تمام.هر كي دوست داره نگه داره تا زندگيش نجس بشه!!!
 
مریم بانو
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۲۳:۵۱:۲۰
ممنون آیدین عزیز
کاملا قانع شدم ،متشککککککککککرم
 
گلارا
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۷:۲۶:۳۶
اقا سگ نجس باشه تو نگیرش اگه نجسه حداقل شعور داره احساس داره وفاداره هرگوشتی که خوشمزه نیست نجسه هر گوشتی هم که خوشمزه وای حلاله مهم اینه که من کنار سگم ارامش دارم پشتم لیچار نمیگه تازه مراقبمه
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۲ ۱۵:۱۵:۰۹
والا
 
آذریلا
۱۳۹۲-۱۲-۲۲ ۰۰:۰۷:۵۹
من از آنانی که سگ دارند و هر روز آنرا بیرون میبرند و از گردش با آن خوش میگذارنند فقط یک سوال دارم .
چندبار اگر با پدرشان به گردش بروند خسته نمیشوند؟ آیا گردش با سگ لذت بخش تر است یا با پدرشان؟
 
محمد
۱۳۹۲-۱۲-۲۲ ۰۸:۱۱:۵۶
اولا که از نظر بیماریها با انواع واکسنها و روشهای پیشگیری از انها جلوگیری می شود. ما که ۴ ساله سگ داریم هیچ مرضی از سگمان نگرفتیم ولی از بقیه اعضای خانواده گرفتیم. دوم اینکه از لحاظ روحی و معنوی اتفاقا من یکی خیلی چیزها از بودن با سگمان یاد گرفتم: حالا وفاداری که معلومه و تا حدی کلیشه ای شده ولی محبت و قناعت و ارامش و راضی بودن و در زمان حال بودن رو میتونم ذکر کنم. در آخر اگر سگ داشتن باعث دوری از خدا میشه که این ضعف خدا را میرسونه که یک سگ میتونه جاشو بگیره و در ضمن این میتونه با هر چیز دیگه ای هم اتفاق بیفته یعنی زن و بچه و اموال هم میتونن ادم رو از خدا دور کنن!!! اتفاقا اگه کسی به خدا معتقد باشه که باید خلق موجود وا محبتی مثل سگ اونو به خدا نزدیکتر کنه.
 
مجيد
۱۳۹۲-۱۲-۲۸ ۱۲:۱۱:۲۸
تمام نظرات را خواندم همه نگاهي اشتباه به اين موضوع دارند چرا فكر مي كنيد اگر سگ نجس است به علت اين است كه براي انسانها ضرر دارد و يا اگه نجس نيست بازهم به اين دليل است كه براي شما وفا دار است !!! علت نجس بودن سگ را امام صادق خيلي زيبا و شفاف عنوان نموده "از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال شد، فرمودند از حيوانات مسخ شده است، عرضه داشتم حرام است، فرمود: نجس است و اين کلمه را سه بار تکرار فرمود.» يعني اينكه سگ حيواني است كه سگ بودن خودش را فراموش مي كند حيوانيتش را فراموش مي كند آزادگي خود را فراموش مي كند و بطور مسخ شده كاملا حلقه به گوش انسان ميشود اگه صاحبش دستور دهد حتي به همنوع خود حمله مي كند و او را مي كشد اگه صاحبش دستور دهد بدون اينكه دليلش را بدان بهر بي گناهي حمله مي كند و اين روحيه كثيف اوست كه او را نجس نموده و مثل كافر كه يك انسان است مثل تمام انسانهاي ديگر ولي بعلت از دست دادن روح خدايي خود و مسخ شدن در افكار شيطاني نجس است پس ميكروبهاي سگ و .... علت نجس بودنش نيست مسخ شدن او را نجس كرده و گواه اين ادعا اينكه به گفته قران وقتي شكار توسط سگي آورده و يا صيد شود شكار نجس نيست چون علت نجاست او مثال مادي و عيني نيست بلكه روح اوست كه آ،را نجس كرده و در اين موضوع درسي است براي مان انسانها !!!!! آزادگي آزادگي
 
پیچک
۱۳۹۳-۰۱-۰۶ ۱۶:۱۲:۲۳
به نظر من مطلب خیلی خوبی بود و من کلی استفاده کردم اما عزیزایی که فکر میکنید سگ نجس نیست که البته کاملا اشتباه میکنید لطفا طوری حرف نزنید که دیگران هم عقاید درستشونو از دست بدن در ضمن معلومه که سگ هم مثل همه ی مخلوقات فایده هایی داره اما امام صادق هم میگه میشه از سگ برای شکار استفاده کرد اما هرگز نباید اون رو داخل خونه برد واین نشون میده که سگ بیماری ها و ضرر های زیادی داره در ضمن به کسایی که فکر میکنن خیلی مهربونن ودارن از سگ مراقبت میکنن باید بکم به نظر من خدا به هر حیوان به اندازه ی خودش توانایی داده تا گلیم خودشو از اب بکشه بیرون واونا خودشونم دوست دارن ازاد زندگی کنن فقط کافیه که باهاشون خوب برخورد بشه
 
مجید
۱۳۹۳-۰۱-۰۹ ۰۱:۵۸:۴۰
ممنون
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۳:۲۰:۳۱
خداییش چند تا سگ داری؟؟؟؟؟؟
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۰۶:۰۳:۴۳
متن خوبی بود ؛ با تشکر
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۳۱:۵۳
سلام من نفهمیدم اصحاب کف چرا سگ داشتن
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۱۸:۲۰:۴۴
واقعا بعضی ادما چقدر خودخواهند یه حیون زبون بسته رو اسیر خودشون میکنند جای سگ توی بیابونه نه تو اتاق یا آپارتمان به این حیونای بیچاره رحم کنید
 
Turkey
۱۳۹۳-۰۳-۰۶ ۰۱:۴۵:۴۶
همون شماهاييد كه باعث بدبختى ما شديد
 
France
۱۳۹۳-۰۳-۰۶ ۱۸:۰۱:۴۹
اولین ضرر و زیان بزرگ و مهلک روحی، روانی و معنوی، از ناحیه‌ی سبک شمردن و یا نادیده گرفتن حکم خدا و ترجیح محبت غیر و آن هم محبت «سگ و خوک» به محبت عبادت و اطاعت پروردگار منان متوجه انسان می‌شود.
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۱۳:۰۵:۲۹
خوش به حال سگ که این همه اهمیت داره یه عالمه براش کامنت گذاشتن!!!
 
فاطمه
۱۳۹۳-۰۳-۱۲ ۱۴:۰۲:۱۴
با نظر علیرضا موافقم
من اومدم یه مطلب بخونم دیدم یه عالمه نظر مطلب بیخیال شدم یکم از نظرات خوندم
به نظرمن این بحث ها الکیه خب برید تحقیق کنید براساس عقل و درک و فهمتون انتخاب کنید که ایا واقعا سگ مفید یا مضر
 
روشنک
۱۳۹۳-۰۴-۰۶ ۱۲:۴۶:۴۱
اغلب پیامهایی که خوندم تکراری بودن. از لحاظ علمی و منطقی اول باید معنی نجس و تفاوت آن با کثیف- حرام و بیفایده و ...در ادبیات امروزی مشخص شود تا بعد بتوان راجع به این مسأله بهتر سخن گفت. در جلسه ای که توسط کارشناسان بهداشتی درباره بیماریهای مشترک حیوان و انسان برگزار شده بود شرکت داشتم، خوردن گوشت قرمز آلوده و وجود گربه و سگهای ولگرد(نه بهداشتی و شناسنامه دار) به عنوان حیوانات انتشاردهنده بیماریها معرفی شدند. فکر می کنم با احتیاط رفتار کردن در رعایت سلامت و بهداشت واجب است. اما حقوق حیوانات و مراقبت صحیح از آنها را هیچوقت فراموش نکنیم.
 
سها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۴-۰۷ ۱۲:۵۳:۱۶
من خیلی اهل روایت و این چیزا نیستم، اما فکر میکنم گاهاً از مومنین زیادی شنیدم که ما پیامبرانی داشتیم که چوپان بودن، همونطوری که خودتون میگید تو قرآن اومده که شرور نجسه، پس این سگ نیست که نجسه، این افکار شرور یه سری آدمه که نجسه.
 
shiva
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۰۱:۰۴:۰۴
دوستم ی سگ داره سگ خونگی
سگ خونگی هم نجسه؟ چرا نجسه؟
 
سارا
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۶:۵۴:۰۸
اگر کسی در محلی که سگ و حیوانات دیگر پرورش داده میشود کار کند باز هم نجس است و فرشته از ان خانه ای که شخص زندگی میکند می رود؟
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۲۰:۳۰:۰۳
به نظر من نجس بودن سگ برای جلوگیری از بهم آمیختگی زندگی سگ و انسان صادر شده چیزی که در حال حاضر گریبانگیر خیلی از جوامع غربی شده . این دو موجود می تونن علاقه شدیدی نسبت به هم پیدا کنن و کسی نمی تونه اینو انکار کنه. این محبت شدید باعث نزول انسان به عالم حیوانی می شود و انسان به جای انس و محبت نسبت به پدر ومادر وفرزند وحتی عشق به جنس مخالف ممکن است به سوی محبت و علاقه شدید به سگ خود کشیده شود وچون این محبت دو طرفه و شدید است باعث سقوط انسان از عالم محبت به هم نوع به عالم محبت به حیوان می گردد. حالا دیگه خودتتون قضاوت کنید
 
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۴-۲۷ ۰۳:۰۴:۱۹
وااااای حالا چرا اینقدر کشش میدید مثل یه آدم خوب بنویسید سگ به علت فلان فلان نجس است من که حوصله ندارم همه رو بخونم
 
جیسون
Germany
۱۳۹۳-۰۴-۳۰ ۰۰:۱۵:۱۸
نمیدونم چرا اینجا همه یا دکتر میشن یا دامپزشک یا کارشناس روانشناس و ...
اسلام گفته سگ نجسه صد در صد دلیل داره اسلام ی دین کامله هیچ شکی توش نیست
اگه مسلمونی قبول کن اگه هم ن بگو نجس نیس بخاطر ی سگ اخرتتو نابود کن
بالا بری پایین بیای سگ نجسه الکی هم چوبکاری نکن
یاعلی
 
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۲۱:۳۱:۴۵
به نظر من کسی که به یه چیزی علاقه داشته باشه و بدتر از همه لجباز هم باشه به این راحتیا قانع نمیشه درسته سگ وفاداره و تو خیلی از امور به آدما کمک میکنه اما نه اینکه بیارنش تو خونه و باهاش زندگی کنن و تو یه ظرف غذا بخورن و تو یه رختخواب بخوابن.
اما باز هم از تلاشتون قدر دانی میکنم برای من که خیلی مفید بود برای قانع کردن دوستانم
 
سگ
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۴:۴۸:۱۴
در اینکه بعضی از سگهای تربیت شده از بسیاری از انسانهای محترم و شریف توی مجلات و تلویزیون و پشتِ تریبون بی خطرتر و بی آزارتر و تمیزترند هیچ شکی نیست.
 
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با افکار نیوز، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:

1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.