به گزارش مهر ، مجید صنیعی امروز در نشست خبری مراسم رونمایی از اسکناس ۱۰ هزار تومانی به عنوان درشت ترین اسکناس کشور گفت: از لحاظ شکل فیزیکی ابعاد اسکناس ۱۶۶ در ۷۹ میلیمتر است که اندازه آن دقیقا با اسکناس ۵ هزار تومانی برابری میکند.

وی از برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی ابعاد اسکناسها در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس اسکناسها در کیف پول عادی جا خواهد شد و بنابراین عمر مفید بیشتری نیز خواهند داشت.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک با بیان اینکه با توجه به این امر هزینه های تولید اسکناس به مراتب کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: رنگ قالب اسکناس ۱۰ هزار تومانی سبز زیتونی است و رنگ آن کاملا با رنگ اسکناسها و ایران چک ها قابل تمایز است.

صنیعی با بیان اینکه در طراحی اسکناس ۱۰ هزار تومانی از طراحی کاملا ایرانی استفاده کرده ایم، افزود: دو ویژگی مطلوبیت و مقبولیت در این اسکناسها رعایت شده است. شمسه هایی از مکانهای مختلف و نقوش تزئینی بر روی اسکناس تعبیه شده است.

وی ادامه داد: طرح پشت اسکناس ۱۰ هزار تومانی تصویری از آرامگاه سعدی و شعر معروف بین المللی آن " بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند " و برگردان لاتین آن برجسته است. همچنین استفاده از نقش فرشها و قالی های اصیل ایرانی در پشت اسکناس نقش بسته است.

صنیعی موارد امنیتی به کار رفته در این اسکناس را ۴ عامل کاغذ امنیتی، مرکب امنیتی، طراحی امنیتی و چاپ امنیتی عنوان کرد و افزود: طرح مخفی رقم یکصد هزار ریال نیز در این اسکناس گنجانده شده که با نور عادی قابل مشاهده است. همچنین برای روشندلان ۴ نقطه با ضخامت و ارتفاع خاص بر روی اسکناس طراحی شده است.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک تصریح کرد: بخشی از عدد یکصد هزار ریال بر روی پشت و بخشی بر روی اسکناس قرار دارد و با استفاده از لامپهای ماورای بنفش قسمتهایی از اسکناس به صورت فلورسنت مشاهده می شود.