جنگ روانی درست نکنید

به گزارش مهر، مهدی غضنفری در سومین گردهمایی اصناف گفت: قانون هدفمند سازی یارانه ها که به زودی اجرای آن در کشور آغاز می شود، نیازمند همکاری و مدد اصناف کشور است.

وزیر بازرگانی افزود: اگر جامعه اصناف، اطلاعات لازم را در رابطه با پیاده سازی قانون مذکور نداشته باشند، ممکن است با دغدغه ای که لازم نیست وجود داشته باشد، کار را پیش برند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که باید مدل کمبود کالا در پیاده سازی قانون هدفمند کردن یارانه ها را از ذهن خارج کرد. وزارت بازرگانی این اطمینان را می دهد که به محض اجرای این قانون، بازار به هیچ وجه مواجه با تهاجم تقاضا نیست.

غضنفری با بیان اینکه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، بازار با تهاجم تقاضا مواجه است، خاطرنشان کرد: در پیاده سازی قانون هدفمند کردن یارانه ها، هیچکس حق ندارد این القا را به مردم داشته باشد که در شرایط هدفمند سازی یارانه ها، فشار تقاضا در کشور بوجود می آید چرا که دلیلی بر این امر وجود ندارد.

وی ادامه داد: نگرانی من از بابت پیاده سازی قانون هدفمند کردن یارانه ها، کمبود کالا نیست بلکه ممکن است اطلاعات غلط به مردم داده شده و ناخواسته فشار تقاضا ایجاد شود.

این عضو کابینه دهم تاکید کرد: در شرایط هدفمند کردن یارانه ها، به هیچ وجه کشور با کمبود عرضه مواجه نیست. نباید شرایط جنگ را به ذهن آورد. ما در قانون هدفمندکردن یارانه ها با کمبود کالا مواجه نیستیم. مبادا کسی این را در ذهن بپروراند که می تواند کالاهای موجود در بازار را انبار کند به بهانه اینکه می خواهد در زمان هدفمند کردن یارانه ها، ‌ آن را به فروش رساند. باید به صراحت گفت که کالا به وفور در کشور وجود دارد.

غضنفری تاکید کرد: بعد از اجرای قانون، رابطه و معادله عرضه و تقاضا به هم نمی خورد. کمبود کالا و تهاجم تقاضا وجود ندارد. بنابراین نباید اجازه دهیم امواج روانی و شایعات، بازار را اداره کند.

وزیر بازرگانی خطاب به اصناف ادامه داد: ایمانی که شما را در خط مقدم نگه می داشت، هم اکنون هم می تواند ما را در خط مقدم نگاه دارد. مبادا رئیس جمهور بعد از اجرای این قانون بگوید که همه خوب عمل کرده اند و تنها بخشی که من به عهده دارم، از این آزمون سربلند بیرون نیامده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون باید این آزمون بزرگ را مدیریت کرد. اصناف و وزارت بازرگانی باید به بهترین شکل این کار را انجام دهند. این امتحان و پروژه ای است که در صد سال گذشته، مشابه آن اجرا نشده است، مبادا غفلت کنیم.

این عضو کابینه دهم تاکید کرد: رئیس جمهور کار خوبی را شروع کرده است. این کار در برنامه دوم، سوم و چهارم وجود داشت اما کسی جرات و جسارت پیاده سازی آن را نداشت؛ چراکه کار سنگینی است و ما از چند ماه دیگر، وارد آن می شویم.

وزیر بازرگانی گفت: بیشترین نقشی که از اصناف انتظار می رود، حفظ فضای روحی و روانی و تعادل بازار است. ذخیره سازی کالا انجام شده و در حال انجام است و کالا با قیمت پائین در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این مهم است که مردم احساس کنند که بازار در حال تعادل است. شک ندارم که این قانون با قدرت و جدیت پیاده می شود؛ چون به اصناف ایمان داریم. هرگاه دولت با اصناف کار کرده، پشیمان نشده است؛ چرا که متعهدانه و حرفه ای، دقیق و ظریف عمل کرده اند و ما از این بابت خوشحالیم.