روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: در حالي دولت اوباما توانست روز چهارشنبه موافقت شوراي امنيت را مبني بر تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران به دست آورد كه همان روز روزنامههاي اروپا گزارش دادند، صادرات شركتهاي آلماني به ايران عليلرغم راي صادره ۴۸ درصد در مارس و ۱۵ درصد در چهار ماهه نخست سال جاري افزايش داشته است. اين در حالي است كه آلمان هم اعلام كرد در صورت ادامه تحريم عليه ايران صادرات همچنان به ايران ادامه خواهد داشت.
این روزنامه اذعان کرد، هدف از تصویب لایحه تحریم علیه ایران پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای ایران نیست بلکه متقاعد کردن تهران به مناظره با قدرت‌های جهان است.
بر اساس این گزارش، در راستای تحریم جدید از بانک‌های چین و روسیه نیز خواسته شد تا دارایی‌های ایران را مسدود کنند. در این صورت دارائیهای ایران به سمت ترکیه و برزیل که پیشنهاد یک معامله هسته‌ای را به ایران دادند سوق داده می شود.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آنچه که مسلم است این است که این قطعنامه نمی‌تواند دارایی های مالی ایران را در جهان مسدود کند. این مصوبه فقط می‌تواند باعثشود که کشورهای دیگر از هر گونه معامله که می‌تواند به برنامه هسته‌ای ایران کمک کند خودداری کنند.
دیدگاه‌ اروپا هم در این خصوص در عین حال که خیلی مهم است نگران کننده هم است. در این میان نقش آلمان به عنوان سوپاپ اطمینان در برابر فشار اقتصادی بین المللی خیلی مهم بوده است.
آخرین خبر از دفتر بازرگانی ایران - آلمان حاکی از آن است که نه تنها صادرات آلمان به ایران افزایش داشته بلکه باعثشده آلمان کالاهای بیشتری از ایران خریداری کند و این رقم در ماه مارس به دو برابر خود افزایش پیدا کرد و در چهار ماهه نخست امسال رشدی بالغ بر ۹۴ درصد داشت.
بنجامین وینتهال محقق اصول دفاع از دموکراسی که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اقتصاد ایران داشته اذعان داشت که مبادلات بازرگانی آلمان - ایران در یک سال بدون تردید در حدود ۵ میلیارد دلار است که می‌تواند آلمان را به یکی از بزرگترین شرکای بازرگانی ایران در اروپا تبدیل کند. این روابط در راستای کمک به حفظ ایران و تقویت اقتصادی و بحران انرژی در منطقه بسیار مهم است.
وي همچنين نمونههاي زيادي از فعاليت هاي مشترك شركتهاي آلماني در بخشهاي انرژي و تكنولوژي با پروژههاي در دست اقدام ايران را ارائه كرد.