این آمریکای سیاه شده!

آمريكاي سياه
افکار نیوز: نفت اگرچه یک منبع بسیار با ارزش جهت تولید انرژی و بسیاری از مواد شیمیایی است اما بی توجهی در مراحل استخراج و انتقال آن می تواند آلودگی های زیست محیطی فراوانی را باعثشود که بعضا غیر قابل جبران هستند.


چرا که راه یافتن نفت به محیط زیست که از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است می تواند مشکلات ناپذیری را به بار آورد.
مرگ با نفت و پیامدهای آن اکنون در خلیج مکزیک صدها‌ هزار جانور آبزی و کنار‌آبزی را در خطر نابودی قرار داده است، ‌موضوعی که به دلیل سهل‌انگاری مجریان طرح‌های نفتی ده‌ها‌هزار موجود زنده را به کام مرگ می‌کشاند.
بحرانی که با انفجار سکوی نفتی دیپ واتر هورایزن متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک رخ داد و به کشته شدن ۱۱ کارگر و غرق این سکوی نفتی منجر شد.
دولت ایالات متحده و نیز «بریتیش پترولیوم» در روزهای اخیر در معرض شدیدترین انتقادات از سوی افکار عمومی قرار گرفته‌اند، انتقاداتی که می‌تواند محبوبیت باراک اوباما را بشدت تحت تاثیر قرار دهد. فاجعه نفتی خلیج مکزیک بزرگ‌ترین فاجعه نفتی در ۲۰ سال گذشته است.
آخرین محاسبات نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت وارد آب‌های این منطقه شده است و امکان انتشار آن به اقیانوس اطلس هم وجود دارد که این اتفاق، برای زیست بوم این منطقه، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر محسوب می‌شود.
در حال حاضر بیم آن وجود دارد که وقوع توفان‌های فصلی اقیانوس آرام هم بر این وضع دامن زده و لکه‌های نفتی را بیشتر گسترش دهد، طوری که هم‌اکنون این مواد نفتی خطرناک در راه سواحل «می‌سی‌سی‌پی»، «فلوریدا»، «تگزاس» و «آلاباما» هستند.
هرچند اوباما تاکنون ۴ بار به این مناطق سفر کرده و حتی سفرهای خارجی خود را هم در پی نشت نفت در خلیج مکزیک لغو کرده است اما درباره سوء مدیریت وی اجماع وجود دارد.
جمهوریخواهان و بسیاری از مردم آمریکا معتقدند، ضعف باراک اوباما در مدیریت این بحران، ابعاد فاجعه‌ را تا به این حد گسترده کرده و کار را به جایی رسانده که امکان تخمین زدن زمان مهار نشت نفت هم وجود ندارد.
در حال حاضر برخی معتقدند، تا ۲ سال دیگر مهار نشت نفت به طول خواهد انجامید. حتی وارد عمل شدن ارتش هم نتوانسته از حجم فاجعه بکاهد و مانع از ادامه نشت نفت در منابع آبی شود.
پیش از این و در سال ۱۹۸۹ نیز فاجعه نفتی «اکسون والدز» در آلاسکا به وقوع پیوست که منجر به ورود ۱/۹ تا ۳‌میلیون لیتر نفت خام به آب دریا شد، با این حال و در جایی که دو ماه از انفجار در خلیج‌مکزیک گذشته است، خسارت‌های این فاجعه از «اکسون‌والدز» پیشی گرفته است. به طوری که اکنون بیش از ۶ میلیارد دلار به اقتصاد منطقه خسارت وارد شده و هنوز خسارت ناشی از آلودگی‌های محیط ‌زیستی و نابودی گونه‌ها و از بین رفتن تالاب‌ها اعلام نشده است.
اینکه چرا مسئولین آمریکایی بعد از گذشت چند هفته از این حادثه این قدر بی تفاوت عمل می کنند، در ۲ دلیل نهفته است.
اول اینکه دولت آمریکا بر این باور است که با افزایش استخراج منابع دریایی نفت می تواند منابع سوخت مایع در آمریکا را با وجود نادیده گرفته شدن گزینه گرمای جهانی بهبود بخشند بر همین اساس نشت نفت را یکی از عوامل طبیعی اینگونه اتفاقات می داند.
دوم اینکه اوباما در پشت صحنه رابطه خوبی با شرکت بریتیش پترولیوم دارد و این شرکت بریتانیایی در ۲۰ سال اخیر ۵/۳ میلیون دلار به نامزدهای حزب دموکرات کمک کرده و این موضوعی است که سبب می‌شود اوباما و دموکرات‌ها آنطور که باید و شاید، این شرکت را برای مهار نشت نفت و کنترل اوضاع تحت فشار قرار ندهند.
ولی آیا این دلایل باعثمی شود تا این کشور مقابل خطرات زیست محیطی بی تفاوت باشد؟

انتهای پیام / ب.