راه‌اندازی موزه مطبوعات تبریز تا پایان سال ۹۵

سعید شبستری‌خیابانی اظهار داشت: در مورد تامین مکان موزه مطبوعات اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد و تاکنون به توافق نهایی دست نیافته‌ایم.

 

وی در مورد قول مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مبنی بر رسیدگی سریع به این مقوله اذعان داشت: قبل از عید به صورت تلفنی با آقای حق‌پرست صحبت کرده‌ایم، اما حل نهایی موضوع منوط به دیدار رو در رو و پیگیری جدی‌تر بحث است.

 

شبستری خاطرنشان کرد: مقرر شده است به اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برخی مکان‌های پیشنهادی دیدن و با بررسی جوانب امر، محل مناسبی را برای راه‌اندازی موزه مطبوعات تعیین کنیم.

 

این مسئول با بیان اینکه پس از پایان یافتن تعطیلات نوروزی رایزنی‌های لازم را در این ارتباط انجام می‌دهیم و تمام سعی خود را به کار می‌بندیم تا موزه مطبوعات آذربایجان‌شرقی را در سال ۹۵ راه‌اندازی کنیم.

 

براساس این گزارش، پیش از این مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از راه‌اندازی موزه مطبوعات آذربایجان‌شرقی تا سال ۲۰۱۸ خبر داده بود.

 

براساس تفاهم‌نامه امضا شده بین انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران آذربایجان‌شرقی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در سال ۹۱ قرار شده بود خانه حریری یکی از خانه‌های قدیمی تبریز پس از مرمت توسط میراث فرهنگی نخستین موزه مطبوعات کشور در این خانه راه‌اندازی شود که متاسفانه تا به امروز این امر محقق نشده است.

 

کهن‌شهر تبریز با حدود ۱۶۵ سال قدمت مطبوعاتی از پیشروان انتشار جراید در ایران محسوب می‌شود و تنها شهر کشورمان است که جراید آن برای اولین و آخرین بار در تاریخ مطبوعات ایران، در سال‌های انقلاب مشروطه از نظر کمی از پایتخت جلو زده است.