مدیرکل جهاد کشاورزی حاضر به پاسخگویی نشد

موضوع باغات و مزارع غرب تبریز امروز پس از دادخواهی اهالی حکم آباد از امام جمعه تبریز، به جاهای باریک تر رسیده و با ورود مستقیم شهرداری نظرات مختلفی را بخود جلب کرده است.

طرح پارک بزرگ تبریز یا همان پارک بزرگ خاورمیانه از سال 71 کلید خورد و شهرداری تبریز موظف به تملک اراضی غرب تبریز شد. لکن تاکنون بخشی از اراضی نه در راستای پارک بزرگ بلکه در راستای ساخت و ساز بکارگیری شده است. 

باغات صیفی و سبزی حکم آباد تبریز تنها مزارع باقی مانده از تبریز بشمار آمده و حجم بسیاری از سبزیجات تبریز و حتی منطقه ی شمالغرب کشور را تامین می کند. همچنانکه عده ی بسیاری از اهالی آن منطقه از این باغات ارتزاق کرده و فعالیت اقتصادی می کنند.

یکی از کشاورزان و زمین داران آن منطقه که نام آن محفوظ می ماند به خبرنگار زیتون گفت: شهرداری با اقدامات مقطعی و تخریب مداوم بخشی از زمین ها سعی دارد تا کل مزارع را از کاربری خود ساقط کرده و در نهایت با ناامید ساختن کشاورزان کل باغات را یکجا تصاحب کرده و تغییر کاربری را محقق کند.

 

طرح جایگزین دستگاههای دولتی و شهرداری برای باغات تبریز چیست؟

آنچه در بررسی های میدانی و قانونی مشاهده می شود اینست که طبق قانون، شهرداری حق تملک داشته و باید این مناطق را به پارک بزرگ تبدیل کند. لکن در این مدت بیش از دو سوم میزان مساحت مصوب، در اختیار ساخت و سازهای غیر قانونی قرار گرفته است.

جدای از این مطلب،  تبدیل مزارع به پارک چه نفعی را به مردم می رساند؟ تکلیف هزاران شاغل و کشاورز در سال اقتصاد مقاومتی چه می شود؟ طبیعتا طرح جایگزین برای کشاورزان و تامین صیفیجات تبریز، مورد پسند اهالی منطقه بوده و منطقه ی نمونه ی پارک بزرگ را نمایان می کند. لکن طرح جایگزین دستگاههای دولتی و شهرداری برای این امر چه خواهد بود؟

 

جعفری: نه به آن شوری 800 هکتاری نه به این بی نمکی 140هکتاری

محمدحسین جعفری عضو شورای شهر تبریز بااشاره به مساحت مصوب برای پارک بزرگ به خبرنگار زیتون گفت: مساحت مصوب برای پارک بزرگ 800 هکتار بود اما با زمین خواری ها و ساخت و سازهای غیرقانونی تنها 140 هکتار آن باقی ماند. نه به آن شوری 800هکتاری و نه به این بی نمکی 140 هکتاری. 

وی افزود: ارائه ی یک محیط زیبا و گردشگری برای تبریز یکی از ضروریات شهر است و برخورد یک بام و دو هوایی ما را به هدف نمی رساند.

جعفری گفت: زمین یا کشاورزی است یا فضای سبز. قوانین بسیار محکمی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده و آنها می توانند با نظارت صحیح محدوده ی زمین های زراعی را مشخص کرده ومابقی در اختیار فضای سبز قرار گیرد. مگر شهرداری چقدر توان کنترل دارد که در مقابل زمین خواری ها بایستد؟ اگر از 140 هکتار باقی مانده محافظت نشود به 50 هکتار تقلیل خواهد یافت.

عضو شورای شهر اظهار داشت: پارک بزرگ تبریز برای یک شهر بین المللی الزامی است اما این طرح نباید بازیچه ی ساخت و سازهای غیرقانونی قرار گرفته و زمینه ی بیکاری جوانان را فراهم کند.

کریم مهری مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز در اینباره حاضر به پاسخگویی نشد.