حاشیه‌نشینی زمینه افزایش کودکان خیابانی

علی ارشدزاده صبح امروز در جلسه شورای ساماندهی کودکان خیابانی آذربایجان شرقی، با اشاره به شناسایی و ساماندهی 30 کودک خیابانی در استان، اظهار داشت: خوشبختانه این آمار در آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار کم است که تلاش می‌کنیم آمار موجود را نیز به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، کودک خیابانی افراد زیر 18 سال که ضمن کار در خیابانی، ارتباطی نیز با خانواده ندارد و یا به حداقل رسانده را شامل می‌شود، افزود: در سال 93 بیش از 6 هزار نفر در کشور ساماندهی شد که 22 نفر از این آمار متعلق به آذربایجان شرقی بوده است. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه این آمار نشان می‌دهد در استان آذربایجان شرقی اقدامات ارزشمندی با همکاری خیریه‌ها صورت گرفته، تصریح کرد: ما نیز تلاش می‌کنیم این مقدار را به حداقل برسانیم.

ارشدزاده با بیان اینکه بر اساس آمار سال 1335 بیش از 30 درصد جمعیت استان، شهری و 70 درصد روستایی بود، گفت: در آمار سال 90 این نسبت معکوس شده و اکنون 70 درصد شهرنشین هستند که این موضوع آسیب‌های زیادی دارد که کاهش بهره‌وری تولید در روستاها، افزایش مشاغل کاذب و ناپایدار با جذب کودکان خیابانی از جمله آسیب‌های این تغییر ترکیب جمعیتی است.

وی گسترش حاشیه نشینی، ارتکاب به جرائم دست اول و دوم، افزایش طلاق و کاهش بعد خانوار، فقر و کاهش درآمد و کاهش کارایی سرپرست خانوار و در نتیجه فرستادن کودک به خیابان را از دیگر آسیب‌های تغییر ترکیب جمعیت شهری و روستایی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در مجموع بر اساس مطالعات انجام شده، کودکان کار در ایام عید و تعطیلات تابستان تعدادشان افزایش می‌یابد که باید با مداخلات و همکاری پلیس این کودکان ساماندهی شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی جذابیت درآمد بالای کودک خیابانی را به عنوان مشوقی برای افزایش تعداد کودکان خیابانی عنوان کرد و گفت: در برخی موارد، درآمد روزانه این کودکان به 50 هزار تا 100 هزار تومان می‌رسد که در صورت جلوگیری نکردن از تداوم این موضوع، به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح خواهد بود. 

ارشدزاده با تاکید بر اینکه «تبریز، شهر بدون گدا» باید به «شهر بدون کودک خیابانی» تبدیل شود، اظهار داشت: مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در استان یک دهه است که فعالیت دارد و با مطالعات انجام شده مشخص شد که 15 درصد کودکان جمع آوری شده، دارای سرپرست و 85 دارای خانواده هستند که سبب شده تا مرکز کودکان خیابانی تبریز به مرکز مددکاری سرپایی برای برگشت به خانواده تبدیل شود. 

وی میانگین مدت اقامت در این مرکز را 21 روز عنوان کرد و افزود: آسیب‌های بعدی کودک خیابانی به بزهکاری و آسیب‌های ثانویه است که باید با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از گسترش این موضوع در استان جلوگیری کنیم.