ثبت ۱۷۷۱ اثر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

فرزین حق‌پرست، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به میزان ثبت آثار آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: تا پایان سال 94 درمجموع یک هزار و 720 اثر تاریخی، 14 اثر طبیعی و 37 اثر معنوی استان فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده‌اند.

وی افزود: در سال 94 نیز پانزده اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که چهار اثر تاریخی، پنج اثر طبیعی و شش اثر معنوی را شامل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با اشاره به آثار ثبت‌شده در سال گذشته، خاطرنشان کرد: پل گؤیجه بئل، خانه شیخ محمد خیابانی، گراند هتل، مسجد حاج علی النقی تبریز و قنات " لوله چشمه " میلان شهرستان اسکو سال گذشته باهمت میراث فرهنگی استان به‌عنوان آثار تاریخی به ثبت ملی رسیدند.

حق‌پرست با اشاره به اهمیت ثبت آثار طبیعی استان در راستای حفظ گونه‌های ارزشمند طبیعی، گفت: غار  ایلی کوهول اسکندر مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی با قدمت 150 تا 200 میلیون سال در روستای اسکندر در تبریز، غار  آغ‌بلاغ هشترود با قدمت 150 تا 250 میلیون سال، درختان چنار  یوز باشی شهرستان اهر، درختان  زاویه  عجب‌شیر و درخت  لاهیجان تبریز با قدمت 170 سال، پنج اثر طبیعی استان بودند که در فهرست میراث طبیعی ملی ایران جای گرفتند.

وی در تشریح شش اثر معنوی به ثبت رسیده در سال 94 گفت: کباب بناب، قصه ملک محمد، شیرینی باقلوای گوگان، شیرینی اهری، آئین رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ روستای شجاع منطقه آزاد ارس و آئین تولکو جنی روستای داران افشار و شجاع منطقه آزاد ارس به‌عنوان آثار معنوی آذربایجان شرقی به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ثبت ملی آثار معنوی را اقدامی شایسته در راستای حفظ و انتقال آئین‌های کهن و بومی استان به نسل‌های آینده عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، قدیمی‌ترین اثر ثبتی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ایران متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد بوده و این امر حاکی از غنای تاریخی و اهمیت این منطقه در دوران‌های مختلف  تاریخی است.