کوچ بهاری بیش از سه هزار خانوار عشایری در خداآفرین آغاز شد

سواد جهان‌بین گفته است: جمعیت عشایری این شهرستان با ۱۷هزار و ۷۰۵ نفر همراه با ۳۱۶ هزار واحد دامی سبک و سنگین کوچ بهاری را آغاز کردند.

جهان بین گفت: حرکت عشایر به مراتع ییلاقی خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان و تبریز در مسیرهای عشایری صورت می گیرد.

وی افزود: عشایر شهرستان خداآفرین برای حفظ مراتع تا ۱۵خرداد سال جاری در میان‌بندها اطراق می‌کنند و قبل از نیمه‌ی اول خرداد سال جاری وارد ییلاق‌ها نمی‌شوند.

سرپرست امور عشایر خداآفرین گفت: خداآفرین ۱۷۸هزار و ۶۳۷هکتار مراتع ییلاقی و۷۱هزار و۳۹۳هکتار مراتع قشلاقی دارد که در مجموع بیش از پنج درصد سطح مراتع کشور را شامل می‌شود.

وی گفت: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت خداآفرین را عشایر این شهرستان تشکیل داده است که سالانه ۶ هزار تن شیر، ۲هزار تن گوشت قرمز و ۲۰۰ تن پشم تولید و به بازارهای مصرف عرضه می کنند.

جهان‌بین با بیان این‌که برنامه‌ریزی درستی جهت فروش تولیدات عشایر شهرستان و عرضه‌ی آن به بازارهای مصرف انجام نشده است، تولید صنایع دستی و به ویژه ورنی عشایر خداآفرین را در سطح کشور منحصر به‌فرد خواند.

وی کوچ ییلاقی عشایر را بهترین زمان تولید ورنی دانست و گفت: مرمت و بازسازی راه‌های ییلاقی، توزیع بروشور، نصب بنر و پلاکاردهای اطلاع‌رسانی با هدف آشنایی آنان با موارد کوچ ایمن از جمله اقدام های اداره امور عشایر خداآفرین جهت رفاه عشایر این شهرستان است.

به گفته‌ی وی از دیگر اقدام‌های اداره‌ی امور عشایر خداآفرین می‌توان به مکاتبه با نیروی انتظامی جهت حفاظت از اموال موجود در قشلاق مردم عشایر، تامین آرد مورد نیاز عشایر در ییلاق و حضور اکیپ سیار اداره‌ی امور عشایر شهرستان در طول مسیرهای کوچ اشاره کرد.