نارضایتی مردم میانه از حذف قطار پردیس

چند روزی به آغاز سال نو باقی نمانده بود بنا به پیگری خبرنگار میانا خبر حذف قطار پردیس از مسیر میانه – تهران در میان سکوت مسئولین منتشر شد.

انتشار این خبر آن هم در زمان تعطیلات نوروزی که همراه با اعتراضات و نارضایتی های فراوان همشریان نیز همراه بود، باعث شده تا سایت فرمانداری ویژه شهرستان میانه از اضافه شدن واگن قطارهای مسافربری میانه در ایام عید خبر  دهد.

در متن این خبر که از سوی فرمانداری در اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، چنین عنوان شده است که؛ در پی ایجاد مشکلات فنی قطار پردیس میانه –تهران و حذف آن از مسیر از سوی شرکت رجا، با پیگیری‌های معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه تعداد سه واگن به قطارهای مسافربری میانه در این مسیر اضافه شد.

شکری معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه با اعلام این خبر، افزود: با اضافه شدن این سه واگن به قطارهای مسافربری دیگر کسری صندلی ها جبران شده و همشریان گرامی می توانند در طول ایام عید از خدمات مسافربری راه‌آهن همانند گذشته و به نحوه احسن بهره‌مند گردند.

این خبر در حالی منتشر شد هنوز خبرهای رسمی مبنی بازگشت صد در صدی قرار پردیس میانه در دست نبوده و به احتمال زیاد شروع بکار مجدد این قطار و یا قطارهای مشابه در آینده در هاله ای از ابهام قرار داشت.

نارضایتی مردم میانه از حذف قطار پردیس/ مسافرانی که در مسیر میانه- زنجان بلاتکلیف مانده اند!

موضوعی که پایگاه خبری میانا درآن زمان به درستی پیش بینی کرده بود، حال بعد از گذشت قریب به ۳ ماه از مشکل مطرح شده و مسافران بخصوص دانشجویان و شاغلینی که پیش از حذف قطار پردیس همه روز مسیر میانه – زنجان را با زمان بندی مناسب طی کرده و به تحصیل و کار خود می پرداختند، با مشکلات اساسی مواجه ساخته است.

همجواری شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی با استان زنجان باعث شده تا رفت و آمد این دو شهر نیز بسیار زیاد باشد، سابقاً صبح از میانه به تهران دو قطار با زمان های متفاوت حرکت می کرد و با حذف یکی از قطارها (پردیس) تعدادی از مسافرین در یک قطار تجمیع شدند ولی یک عده دیگر و به طور غیر مستقیم به سمت جاده و اتوبوس سوق داده شدند.

سیاست دولت در جهت توسعه راه آهن و جذب مسافر به دلیل صرفه اقتصادی و امنیت جانی بیشتر مسافران می باشد که در مورد شهرستان میانه متاسفانه در این مورد برعکس عمل شده است.

به نظر می رسد صرفه و صلاح مسئولین راه آهن کشور بسیار ارزشمند تر جان هزاران میانه ای است که به دلیل عدم زمانبدی در کار خود مجبور به مراجعت به خودروهای شخصی و جاده های خطرناک می شوند.

قطار حذف شده پردیس سابقا از میانه به سمت تهران ازساعت ۵:۳۰ صبح حرکت می کرد و ساعت ۷:۱۰ دقیقه به زنجان می رسید و با حذف این قطار فعلا قطار نگین ۶:۴۵ حرکت و ساعت ۸:۳۰ به زنجان می رسد.

با اندکی تامل در خواهیم یافت که مسافرین بخصوص دانشجویان وشاغلینی که برای تحصیل و کار به شهر زنجان مراجعت می کنند و تعداد آنان نیز کم نمی باشد، مجبورند با ساعات ها تاخیر به کار خود برسند و یا اینکه مجبورند یک روز قبل به شهر زنجان که فاصله چندانی با میانه ندارد، سفر کنند.

نارضایتی مردم میانه از حذف قطار پردیس/ مسافرانی که در مسیر میانه- زنجان بلاتکلیف مانده اند!

به هر حال آنچه به نظر می رسد این است که شرایط حاضر به هیچ وجه ممکن مورد رضایت همشهریان میانه ای نبوده و انتظار رسیدگی از سوی مسئولین شهرستان را نسبت به حل آن دارند.

هر چند رسیدگی به وضع موجود و پرداختن به موضوعات مختلفی که در راستای حذف قطار پردیس گریبان گیر همشهریان میانه ای شده است در این مطلب نمی گنجد، اما باید گفت به راستی افزایش مشتری های قطار نگین در نبود و حذف ترنست پردیس به آوراه شدن هزارن دانشجوی جوان دختر و پسر و سرگردانی آنها در راه جاده های خطرناک و اتلاف وقت آنها می ارزد؟!

میانه شهری که در مسیر جاده ابریشم و به عنوان دروازه آذربایجان بشمار می آید و با داشتن ۵۵۸۰ کیلومتر مربع مساحت به عنوان پهناورترین شهرستان استان آذربایجانشرقی شناخته می شود، حال شهروندان آن به دلیل بی تدبیری های انجام گرفته مجبورند فاصله ۱۳۵ کیلومتری این شهر به مرکز استان همجوار یعنی زنجان را با هزار مکافات و دردسر طی کنند.

در این میان مسئولینی که گاه و بی گاه با مصاحبه های که فقط می تواند به مزاج خود آنها شیرین و تکلیف و مسئولیت در قبال این مردم شریف و نجیب را به شیوه ای جالب ساقط نماید، می بایست جوابگوی خواسته ها و مطالبات مردم بوده و به طوری که خود آنان نقص فنی و یا استفاده قطار پردیس در نقط پرد تردد سایر نقاط کشور را علت حذف آن عنوان نموده اند؛ بجای اضافه نمودن واگن به قطار های دیگر و پاک کردن صورت مسئله، هرچه سریع تر مشکل  زمانی که در سایه خلاء این قطار بوجود آمده است را نیز چاره اندیشی و حل نمایند.

امید است مطالب هرچند کوتاه این گزارش به وضعیت بوجود آمده پایان داده و وجدان مسئولینی را که خود را به خواب غفلت زده اند را بیدار نماید، چرا که در غیر این صورت پایگاه خبری میانا در راستای رسالت ذاتی خود که همانا آگاهی بخشی و رسیدگی به مشکلات مردم میانه به عنوان ولی نعمتان خود می باشد، پیگر جزئیات این اقدام نسنجیده و انتشار موارد و مستندات دیگری در این راستا خواهد نمود.