احتمال شیوع بیماری‌های عفونی در ورزقان وجود دارد

صابر تقویمی صبح امروز دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ورزقان توجه به سلامت و امنیت غذایی را مقوله‌ای بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه سؤ تغذیه در بین قسمتی از جمعیت کشور وجود دارد.

وی نظارت و بازرسی‌های مداوم به مواد غذایی عرضه شده در بازار و سایر مواد غذایی مصرفی مردم را از طریق دستگاه‌های متولی ضروری برشمرد، و خواستار بهبود کیفیت و سلامت آب آشامیدنی روستاهای شهرستان شد.

سرپرست فرمانداری ورزقان بر استفاده بهینه از امکانات و ماشین‌آلات موجود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص جمع‌آوری و دفع صحیح و اصولی زباله‌های شهری و روستایی تاکید کرد و افزود: محل دفن زباله فعلی مشکلاتی را بر محیط زیست شهرستان به وجود آورده که باید در سریعترین زمان یا محل جدید شناسایی شود و یا از روش‌های جایگزین برای دفع زباله استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ورزقان با تاکید بر اینکه از ۱۶۳ روستای شهرستان ورزقان فقط ۶۳ روستا تحت پوشش آب فاضلاب روستایی شهرستان قرار گرفته و مابقی به صورت سنتی و غیر استاندارد از آب ناسالم چشمه‌ها و قنات‌ها استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد:  در فروردین امسال، ۵۳ درصد از روستاهای تحت پوشش آب و فاضلاب میزان کلر باقیمانده صفر یا نامطلوب داشته اند.

وی با انتقاد از عدم کلرزنی آب آشامیدنی برخی از روستاهای شهرستان، شیوع بیماری‌های عفونی و التور(وبا) را در صورت ادامه روند فعلی کلر زنی، محتمل دانست.

 

مهر داد رباطی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر شبکه بهداشت و درمان ورزقان در خصوص وضعیت نامناسب کلرزنی آب آشامیدنی روستاهای شهرستان در سال‌های گذشته؛ اقدامی نسبت به حل مشکل آب آشامیدنی روستاهای شهرستان از سوی آب و فاضلاب روستایی صورت نگرفته و امسال مشکل کلرزنی آب آشامیدنی نسبت به سال‌های گذشته و بیشتر شده است.

وی افزود: با تاکید بر اینکه در آستانه فصل گرما قرارداریم و میزان کلر باقیمانده پایین‌تر از حد استاندارد زمینه را برای مبتلا به بیماری التور فراهم می‌آورد، افزود: مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی می‌بایست با کلرزنی مرتب و استاندارد آب‌های آشامیدنی مردم را از ابتلا به انواع بیماری عفونی مصون نگه دارند.