تبریز 2018 ویترین تمدن ایران

 انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 موضوعی است که همه ی دستگاههای استانی،شهری و حتی ملی را برای تحقق این مهم به تکاپو واداشته است.

در این میان، تشکل های دانشجویی مرتبط با جهانگردی و گردشگری، نقش بسزایی برای معرفی و مطالبه گری در تامین زیرساخت های لازم جهت به فعلیت رساندن تبریز 2018 ایفا می کنند.

به همین منظور با دو تن از اعضای کمیته ی دانشجویی تبریز 2018، متشکل از دانشجویان گردشگری دانشگاه تبریز، گفتگویی داشتیم که متن آن به شرح ذیل می باشد:

 

محمدباقر محمدی:

درآمد گردشگری بیروت 3برابر درآمد نفتی ایران

صنعت گردشگری، ظرفیت بسیار عظیمی برای رشد و شکوفایی کشور محسوب شده و توانایی تسری به حوزه های مختلف را نیز در اختیار دارد. با مقایسه ی درآمد گردشگری کشورهای مختلف می توان به این ظرفیت پی برد. طوری که تنها درآمد گردشگری بیروت 3برابر درآمد نفتی ایران بوده است. در این میان، دانشگاه و متخصصین امر گردشگری نقش مهمی را بر عهده دارند.

تبریز 2018 ویترین تمدن ایران

سیاست های آموزشی و صنعتی کشور طوری است که آینده ی شغلی دانشجویان جهانگردی در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این حال عزم راسخی برای معرفی تبریز 2018 در بین دانشجویان دیده می شود. تبریز 2018 می تواند ویترین تمدن چندین هزار ساله ایران بوده و ظرفیت ارائه ی فرهنگ ایرانی و اسلامی قلمداد گردد. مثل همیشه برای چنین موضوع مهمی، مردم چند گام جلوتر از مسئولین بوده و گروههای خودجوش مردمی اقدامات موثری برای فرهنگ توریست پذیری انجام می دهند.

برای تبریز 2018، دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی شهر باید تقویت شده و زیرساختها فراهم گردد

برای چنین هدفی باید دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی شهر تقویت شده و بسترهای مناسبی جهت معرفی مشاهیر و بازدید از مناطق توریستی استان فراهم گردد.

درصورت اهتمام مسئولین، تبریز 2018 به شکوفایی مناطق محروم نیز می انجامد

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، در صورت اهتمام مسئولین می تواند به رشد و شکوفایی مناطق محروم نیز بیانجامد. زیرا که بسترهای بسیار مناسبی در امر زیباسازی شهر و پیشرفت شهرنشینی فراهم خواهد شد. البته این موضوع نگاه طبقاتی نداشته و پر کردن شکاف طبقاتی، مولفه های اقتصادی و اجتماعی فراگیری را می طلبد.  کانون گردشگری دانشگاه تبریز برای معرفی تبریز 2018، همایش بزرگی در نظر گرفته که با موافقت مسئولین دانشگاه برگزار خواهد شد.

محدودیت های غیراصولی برای تورهای گردشگری

دانشجویان گردشگری مورد کم لطفی قرار گرفته اند. محدودیت های غیر اصولی و عدم حمایت مالی برای برگزاری تورهای گردشگری یکی از آفات این رشته می باشد. این نقیصه جهت اصلاح باید در دستور کار مسئولین دانشگاهی قرار گیرد.طبق برنامه ریزی های انجام شده و با گسترش کمی و کیفی کانون گردشگری، مسئولین در برابر مطالبات دانشجویان پاسخگو خواهند شد.

فرشاد شال فروش:

اصلاح گردشگری کشور ناامن بلژیک در برابر انفعال گردشگری کشور امن ایران

صنعت گردشگری، با 45 رشته ی تحصیلی مرتبط بوده و بستر بسیار مهمی برای پیشرفت علمی و اقتصادی کشور بشمار می آید. بهره وری و اهمیت این صنعت طوری است که کشوری مثل بلژیک پس از آسیب پذیری در حملات تروریستی اخیر دست به اصلاحات گردشگری زده است. این درحالی است که اکثر گردشگران خارجی از امن ترین کشور منطقه یعنی ایران به شکل های واهی هراس دارند. این مسئله نشان دهنده ی اینست که سیاست گذاری در زمینه ی گردشگری بسیار ضعیف می باشد. 

5دلیل روشن برای انتظار نامعقول افزایش گردشگری در تبریز 2018

در شرایط فعلی، انتظار توریسم و افزایش گردشگری در سال 2018 برای شهری مثل تبریز یک انتظار نا معقولی است. دلایل مختلفی می توان برای این فرضیه شمرد: 1. توریست های مطرح جهانی و منطقه ای از شعار تبریز 2018 آگاهی نداشته و اطلاع رسانی در این امر بسیار ضعیف است. 2. تبریز به لطف کندوان از گردشگران ایرانی و خارجی بهره برده و تبریز به ما هو تبریز از زیرساخت های گردشگری محروم می باشد. البته تبریز بلحاظ جاذبه و وجود آثار تاریخی کامل است اما صرفا وجود جاذبه تامین کننده ی گردشگر محسوب نمی شود. 3. زیرساخت فرهنگی شهر تامین نشده و سبک زندگی نا مناسب،رانندگی های غیرقانونی و متلک پراکنی به گردشگران بیداد می کند. 4. امنیت آثار تاریخی حفظ نشده و در آثاری با قدمت 7هزار ساله، همچنان اسم نویسی مشاهده می گردد. به عیان می توان اشک های آثار تاریخی همچون ارک را ملاحظه کرد. 5. هدایت های گردشگری از پایتخت به سمت تبریز ضعیف بوده و گردشگران بیشتر به شهرهایی مثل، کاشان،شیراز سفر می کنند. درحالی که تمدن های شیراز و کاشان و اصفهان از تبریز نشات گرفته است.

مسئولین هیچ برنامه ای برای از بین بردن شکاف طبقاتی ندارند

من بچه ی پایین شهرم و  واقعیت اینست که گل قبرستان از گل گلستان ارزش بیشتری دارد. اما مسئولین شهری و استانی هیچ برنامه ای برای از بین بردن شکاف طبقاتی فرهنگی و اقتصادی شهر ندارند. برای مثال در شب های نیمه شعبان و یا مناسبت های دیگر، شهرداری های بالا شهر اکثر خیابان های اصلی را چراغانی می کنند، اما در پایین شهر مردم به صورت خودجوش دست به تزئیین و چراغانی می زنند. هیچ سیاستی برای اشتغال زایی جوانان پایین شهر وجود ندارد. مجتمع های تجاری در مناطق مختلف به صورت سرطانی در حال گسترش هستند. این درحالی است که سرمایه ی چنین مراکزی برای اشتغالزایی نیز از جیب بالاشهری ها تامین شده و سرِ پایین شهری ها نیز بی کلاه می ماند. مدام از فرهنگ صحیح رانندگی سخن به میان می آید اما دریغ از یک خط کشی راهنمایی در خیابان های پایین شهر! با این شرایط انتظاری برای درک تبریز 2018 از مردم پایین شهر نیست.

کمپین" با مسئولیت برانیم"

بنده در شبکه های مجازی کمپین" با مسئولیت برانیم" راه اندازی کرده و با گروه همفکری آذربایجان " آز پلاس " درصدد اشاعه ی فرهنگ صحیح رانندگی به مردم شهر هستم تا بلکه مولفه ای از مولفه های فرهنگی و اجتماعی تبریز 2018 تامین گردد. البته این اقدام رسانه ای کافی نبوده و عزم و جزم مسئولین را می طلبد.

انتقاد از سیستم آموزش گردشگری

رشته ی گردشگری در کشورهای خارجی در عرض 2.5سال به اتمام می رسد اما در ایران باید 4سال عمر دانشجو صرف گردد. با توجه به شرایط آموزشی، دانشجویان این رشته در ایران به تدریج به بیهوده خوانی عادت می کنند. ما باید 6 واحد درس با گرایش های مختلف اقتصاد را پاس کنیم. اما در خارج از کشور 2 واحد پاس می کنند. رشته های من درآوردی در زیر مجموعه ی صنعت گردشگری افزون شده است. این در حالی است که در اروپا این رشته ها تنها در سه واحد خلاصه گشته اند. ویژگی رشته ی گردشگری طوری است که باید در خارج از دانشگاه و در خانه های تاریخی و موزه ها تدریس شوند اما همه ی صنعت گردشگری در ایران به کلاس های دانشگاه خلاصه شده اند.