رکود و سیل، کوره‌های آجرپزی شهر وایقان را به ویرانه تبدیل کرد+ تصاویر

بارش باران ویرانگر و جاری شدن سیل  ۲۹ خرداد امسال که در طول ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، با ایجاد خسارات هنگفت، فعالان و صاحبان کوره‌های آجرپزی وایقان را با چالش‌های جدیدی مواجه نموده است.

این موضوع در حالی رخ می دهد که رکود موجود در بازار، این کوره های آجرپزی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

علیرضا ابراهیمی، شهردار شهر وایقان در گفت‌وگو با خبرنگار شبسترنیوز، با اشاره به اهمیت وجود کوره‌های آجرپزی در شهر وایقان، اظهار داشت: نزدیک به ۳۶۰ کوره آجرپزی با اشتغال مستقیم ۸ هزار نفر نه تنها پایه اقتصادی شهر وایقان را تشکیل می‌دهند، بلکه تأثیرات بسیار مهمی در اقتصاد شهرستان شبستر را بر عهده دارند.

وی افزود: مرغوبیت، زیبایی و دوام آجر شهر وایقان نه تنها در آذربایجان شرقی بلکه در استان‌های دیگر نیز مشهور و در ساخت‌وسازها مورداستفاده و بهره‌برداری قرار می‌گرفت؛

شهردار وایقان، با انتقاد از رکود اقتصادی حاکم بر کشور خصوصاً تأثیرات آن بر ساخت‌وسازها، گفت: به‌تبع آن رکود موجود در بخش ساختمان‌سازی و همچنین به بازار آمدن مصالح نوین و جایگزینی این بخش از اقتصاد شهرستان و شهر وایقان را با چالش‌های جدی مواجه نموده است.

وی افزود: تلاش‌های بسیاری برای برون‌رفت کوره‌های آجرپزی از این وضعیت انجام‌گرفته که مهم‌ترین نتیجه آن، اخذ موافقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد “شهرک صنعتی خصوصی”در شهر وایقان است که امید است باهمت مردم این امر با تأمین بخشی از زیرساخت موردنیاز محقق گردد.

ابراهیمی در بخش دیگر سخنان خود، با یادآوری اینکه امسال تعدادی از کوره‌های آجرپزی جان دوباره‌ای گرفته و به چرخه تولید هرچند ضعیف برگشته‌اند، گفت: متأسفانه بارش باران ویرانگر ۲۹ خرداد امسال که در طول ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، امیدهای به وجود آمده را مجدداً به یاس و ناامیدی مبدل نمود و با ایجاد خسارات هنگفت، فعالان و صاحبان کوره‌ها را با چالش‌های جدیدی مواجه نمود.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، تمامی کوره‌های آجرپزی شهر وایقان در این حادثه دچار خسارات شدند و تمامی تأسیسات موجود در آنها، آسیب‌دیده و تخریب شدند و یا در حال تخریب شدن هستند.

شهردار شهر وایقان با اشاره به مطالبات کوره‌داران این شهر خاطرنشان کرد: تأمین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، استمهال بدهی بانک‌ها، اعطای کمک‌های بلاعوض برای پرداخت هزینه‌های کارگران، تخصیص اعتبارات برای مرمت و بازسازی تأسیسات و تجهیزات آسیب‌دیده، ازجمله اولویت‌هایی است که انتظار می‌رود مسئولین استانی و کشوری از محل منابع حوادث غیرمترقبه تصویب و اختصاص دهند.

وی افزود: بدهی به سیستم بانکی، تأمین هزینه نیروی انسانی، تأمین هزینه سوخت و… ازجمله مشکلات بنیادی فعالان این بخش از اقتصاد شهرستان  شبستر به شمارمی آید که در صورت عدم‌حمایت جدی دولت و نهادهای مربوطه، تشدید مشکلات دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش شبسترنیوز، امروزه که نیاز به اشتغال و رونق اقتصادی داریم، با سیلی که تاسیسات کوره های آجرپزی را تخریب کرد، با کمک های دولت از ناحیه حوادث غیر مترقبه می تواند احیا شده و دوباره با غلبه بر رکود، به دوران مطلوب خود برسند.

۱۳۹۵۰۴۰۱۱۴۱۰۳۵۱۷۴۷۹۶۴۸۷۱۰

۱۳۹۵۰۴۰۱۱۴۱۱۳۵۲۸۲۷۹۶۴۸۸۱۰

۱۳۹۵۰۴۰۱۱۴۱۲۲۰۹۱۲۷۹۶۴۸۹۱۰

۱۳۹۵۰۴۰۱۱۴۱۳۰۳۱۸۹۷۹۶۴۹۱۱۰

۱۳۹۵۰۴۰۱۱۴۱۴۱۴۴۵۱۷۹۶۴۹۳۱۰

photo_2016-06-18_20-32-30

photo_2016-06-18_20-31-37

photo_2016-06-18_20-32-12

photo_2016-06-18_20-32-16

photo_2016-06-18_20-32-20