شکر در سراب نایاب شد

به نقل از صدای سراب, برای خرید یک کیلو شکر مورد نیاز روانه بازار شدم, در کمال ناباوری از چندین مغازه که قصد خرید داشتم گفتند نمی توانی پیدا کنی و ما سهمیه اندکی داشتیم که تمام شده,به هرحال بعد از جستجوی فراوان آدرس فروشگاهی را سراغ گرفته و مقادیری شکر خریداری کردیم.

زارع ثانی از متولیان فروشگاه با گله مندی از عدم نظارت مناسب خاطرنشان کرد: ۲۲ تن شکر بین ۳۴ فروشنده توزیع شده ولی هنگام مراجعت همگی از اتمام آن سخن می گویند که کمی نامعقول به نظر می رسد.

برای بررسی چرایی موضوع به اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان مراجعه وبا میرقنبر نیری و شهرام اشرافی که از بازرسان و ناظران این حوزه هستن هم کلام شدیم.

بازرسان این اداره در گفتگو با خبرنگار ما گفتند: دو سالی می شود که مسئول تنظیم, تامین و توزیع اساسی به جهاد محول شده و نظارت آن برعهده اداره صنعت , معدن و تجارت می باشد ولی به علت عدم همکاری جهاد کشاورزی امکان نظارت فراهم نیست.

نیری اظهار داشت: به هر مغازه ای که مراجعه کردیم گفتند شکر تمام شده است و این اتمام علنا دست ما را در نظارت کوتاه کرد, چرا لیست فروشندگان در زمان نامناسبی به دست ما رسیده است.

اشرافی دیگر بازرس اداره نیز با انتقاد از توزیع ناعادلانه شکر در بین فروشندگان گفت: چگونه می شود که ده تن شکر فقط در اختیار یک فروشنده قرار می گیرد و هنگام مراجعت بازرس از اتمام آن در چند روز سخن گفته می شود.

این بازرسان عملکرد خود سرانه اتحادیه خواربار فروشان در عدم هماهنگی  توزیع شکر را عامل دیگر احتکار عنوان کرده و افزودند: متاسفانه شرکت تعاونی نیز با وجود اینکه مبالغ چندین تن شکر پیش فروش کرده و علی رغم ااینکه ادعا می کردند محدودیتی در تامین شکر نیست هنوز توزیع صورت نگرفته.

اشرافی افزود: آمار دقیق از سوی جهاد و اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی ارائه نشده است.

ابراهیم فرقانی, رییس اداره جهاد کشاورزی سراب با رد این ادعا که عمل خود سرانه ای در توزیع شکر انجام نشده اظهار داشت: توزیع شکر با هماهنگی با اتحادیه خوار بار فروشان انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکل زنبورداران در تامین شکر گفت: اداره جهاد هیچ مسئولیتی در قبال تامین شکر زنبورداران ندارد چراکه سیاست جهاد تولید طبیعی محصولات هست.

حال با جمع بندی موضوع سوالات بدون جوابی در زمینه کمبود شکر ذهن را مشغول می کند که در وهله اول چرایی کمبود شکر, چرایی توزیع ۱۰ تن شکر به یک فروشنده و اینکه حلقه مفقوده ناهماهنگی ها در تامین شکر مورد نیاز مردم در کجای ماجرا قرار دارد.