ثبت جهانی جنگل های ارسباران به عنوان اثر طبیعی در سال ۲۰۱۷

ل از کلیبر خبر، مهندس امینیان در کارگروه گردشگری شهرستان خداآفرین افزود: با توجه به اینکه ۶۰هزار هکتار از جنگل های ۱۴۰ هزار هکتاری ارسباران در حوزه استحفاظی شهرستان خداآفرین قرار دارد، ثبت این اثر ارزشمند طبیعی در فهرست آثار بین المللی می تواند زمینه معرفی سایر ظرفیت های طبیعی گردشگری این شهرستان و ایجاد اشتغال و درآمد را فراهم کند.

وی با بیان اینکه امسال تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار مسافر و گردشگر به خداآفرین مسافرت کرده و از اماکن تاریخی ـ فرهنگی و جاذبه های گردشگری دیدن کرده اند، افزود: اگر به موازات جذب گردشگر، تکمیل زیرساخت ها و ایجاد امکانات خدماتی رفاهی اولیه مانند؛ سرویس های بهداشتی، خانه مسافرها انجام شود، مسافران و گردشگران در این شهرستان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

فرماندار شهرستان خداآفرین وجود دریاچه سد خداآفرین و رودخانه ارس را هم ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و گسترش ورزش های آبی در منطقه خواند و از هیئت شنا و قایقرانی استان خواست برای بازدید و شناسایی این ظرفیت ها هرچه سریع تر به این شهرستان سفر کنند.

معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه از تخصیص ۹ میلیارد ریال اعتبار برای احداث کمپ توریستی عشایر درحاشیه دریاچه سد خداآفرین با مشارکت منطقه آزاد ارس خبر داد.

قهرمانی افزود: کمپ توریستی عشایری خداآفرین با هدف احیای آداب و رسوم سنتی عشایری و آشنایی گردشگران و مسافران با روش زندگی عشایری ایجاد می شود، و با راه اندازی این کمپ می توانیم جشنواره های بومی محلی، بازارچه های عرضه صنایع دستی و محصولات لبنی عشایری را در این محل برگزار کنیم.

وی همچنین از ثبت ملی ۱۰ بنای تاریخی خداآفرین در فهرست آثار تاریخی کشور خبر داد و گفت: چند سالی بود که پیگیر ثبت این آثار تاریخی و فرهنگی بودیم و این امر امسال محقق شده و با ثبت ملی این آثار موافقت شده است.