وقتی صنعت مادر تبریز پاسکاری می شود

این قطب صنعتی در غرب تبریز و منطقه قرا ملک واقع است که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز است و انواع ماشین‌های صنعتی همچون کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته گری و دستگاه‌های سی ان سی در این کارخانه تولید می‌شود.

ولی بااین‌وجود و اشتغال صدها کارگر در این گروه صنعتی، از ماه‌ها پیش زمزمه‌های واگذاری این شرکت به سازمان خصوصی‌سازی باعث شده تا ماشین‌سازی تبریز در بلاتکلیفی قرار داشته باشد و حقوق کارگران نیز با تأخیرهای چندماهه پرداخت شود.

همین تأخیر در پرداخت حقوق باعث شد تا تعدادی از کارگران ماشین‌سازی تبریز چند هفته پیش نسبت به عملکرد خصوصی‌سازی در رابطه با این کارخانه و نگرفتن سه ماه حقوق تحصن کنند، تحصنی که با وعده‌های مسئولان استانی برای پرداخت حقوق فقط دو روز دوام آورد و باز کارگران به امید گرفتن حقوق به سرکار بازگشتند.

یکی دیگر از نکات قابل‌تأمل در خصوص این کارخانه نداشتن مدیرعامل و سرپرست است که ماه گذشته مدیرعامل و هیئت‌مدیره این گروه صنعتی در اعتراض به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در قبال این شرکت به‌صورت دسته‌جمعی استعفا کردند.

وقتی ضرر اصلی را کارگران متحمل می‌شوند

لازم به ذکر است که این کارخانه صنعتی بیش از ۴۲ سال قدمت دارد و به‌عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی مطرح است ولی از سال ۸۳ در حال واگذاری به بخش خصوصی است که تا این لحظه به نتیجه نرسیده و دراین‌بین ضرر اصلی را کارگران این مجموعه متحمل می‌شوند.

البته در روزهای گذشته ماشین‌سازی تبریز با تصویب دولت به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد تا کسری بودجه آن تأمین شود ولی این صندوق هم‌گروه ماشین‌سازی را به‌واسطه بدهی خود به خزانه دولت واگذار کرد و وزارت اقتصاد هم مجدد این گروه صنعتی را برای فروش به سازمان خصوصی‌سازی منتقل کرد تا دراین‌بین صنعت مادر تبریز بین وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی پاس‌کاری شود.

حالا ۱۲ سال از تصمیم مسئولان برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی‌سازی سپری می‌شود و در این سال‌ها، کارخانه ماشین‌سازی هرسال روند نزولی تولید داشته و تعداد زیادی از کارکنان آن نیز در این سال‌ها از کار بیکار شده‌اند.

سازمان خصوصی‌سازی عامل بلاتکلیفی ماشین‌سازی است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در بحث واگذاری گروه ماشین‌سازی تبریز گفت: سازمان خصوصی‌سازی عامل بلاتکلیفی ماشین‌سازی است.

محمدحسین فرهنگی بابیان اینکه سال‌ها از آغاز واگذاری این گروه صنعتی توسط سازمان خصوصی‌سازی سپری می‌شود، ادامه داد: ولی هم‌اکنون شاهد هستیم که این کارخانه بزرگ تبریز و کارگران آن در بلاتکلیفی قرار دارند.

وی همچنین به بررسی وضعیت کارخانه ماشین‌سازی در سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد اشاره کرد و ابراز داشت: فرصت ۱۵ روزه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی داده شد که هم‌اکنون این فرصت تمام‌شده و همچنان تغییری مشاهده نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه به واگذاری ماشین‌سازی تبریز با تصویب دولت به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد اشاره کرد و گفت: این واگذاری کاملاً غیرقانونی است و ما مخالف این قضیه هستیم.

فرهنگی با تأکید بر اینکه باید این گروه صنعتی بزرگ تبریز از بلاتکلیفی خارج شود، افزود: مدیران قبلی این کارخانه باعث شدند تا ماشین‌سازی به بخش خصوصی واگذار نشود و این در حالی بود که اگر آن زمان واگذار می‌شد ماشین‌سازی می‌توانست توسعه یابد و به شرایط ایده آل برسد.

وی همچنین ادامه داد: باید این گروه صنعتی به شرکت‌ها و افرادی واگذار شود که اهلیت لازم را داشته باشند و در این کارخانه نیز سرمایه‌گذاری کافی انجام دهند.

وضعیت ماشین‌سازی تبریز باید هرچه سریع‌تر مشخص شود

دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز معتقد است که باید وضعیت ماشین‌سازی تبریز هرچه سریع‌تر مشخص شود.

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص ادامه داد: گروه ماشی سازی تبریز ماه‌هاست شرایط مناسبی ندارد و باید توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین تکلیف شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر سازمان خصوصی‌سازی توان واگذاری این شرکت را ندارد باید آن را در اختیار دولت قرار دهد، افزود: کارخانه ماشین‌سازی باید تا وقتی‌که وضعیتش مشخص شود در اختیار دولت قرار داشته باشد.

بی‌مقدار سپس افزود: البته باید بعد از مشخص شدن مشتری‌های این کارخانه مطابق قانون اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود.

وی به مشکلات کارگران این واحد صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: من به کارگران زحمت‌کش این مجموعه حق می‌دهم و پیگیر پرداخت مطالبات آن‌ها هستم.

وقتی پای دولت قبلی هم به موضوع ماشین‌سازی باز می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز اخیراً در گفتگویی با خبرنگاران در خصوص این واحد صنعتی گفته است: خواسته کارکنان گروه ماشین‌سازی تبریز به‌حق است ولی من تصمیم به رد دیون این شرکت نگرفتم و چهار سال پیش دولت وقت تصمیم گرفت صندوق بازنشستگی فولاد را از وزارت صنعت بگیرند و به زیرمجموعه وزارت تعاون اضافه کنند.

عبدالله ‌پوری حسینی همچنین پای دولت قبلی را به موضوع ماشین‌سازی باز کرده و گفته است: وزارت صنعت باید دارایی‌های صندوق فولاد که بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود را به این صندوق بازگرداند که ۲۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ سهم ماشین‌سازی تبریز شده و خیلی چیزهای دیگری هم واگذارشده است.

گروه ماشین‌سازی تبریز تنها تولیدکننده ماشین‌افزارهای کنترل عددی و یونیورسال دقیق در غرب آسیا است و رقابت تنگاتنگی با شرکت‌های مشابه در کشورهای صنعتی شرق آسیا و اروپا دارد ولی متأسفانه واگذار نشدن این شرکت و ناتوانی سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص باعث ایجاد آثار نامطلوبی در اقتصاد آذربایجان شرقی شده است.