کاهش 33 درصدی سهم ایران از بازار فرش جهانی

سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مافیای واردات رنگ‌های مصنوعی بی‌کیفیت فرش را دلیل اصلی از دست دادن بازار جهانی آن دانست و گفت: سال‌هاست که رنگ‌های بی‌کیفیت چینی جایگزین رنگ‌های طبیعی شده و صنعت فرش ایران را به نابودی کشانده است.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس  شورای اسلامی درباره نقش برگزاری حراج ملی در قالب حراجی فرش در افزایش فروش و صادرات فرش و مشکلات پیرامون باراز جهانی این هنر صنعت، افزود: مشکل صنعت فرش ایران با حراجی‌ها حل نمی‌شود چراکه حراجی‌ها مُسکن بازار فرش محسوب می‌شوند و تنها می‌توانند بخشی از مشکل را در مدت کوتاهی حل کنند.

سعیدی ادامه داد: باید عوامل افت بازار فروش و صادرات ایران را در مسائل پیچیده‌تری جستجو کرد تا مشخص شود چرا در گذشته 50 درصد بازار جهانی فرش متعلق به ایران بود و حالا این رقم به 17 درصد کاهش یافته است.

وی کاهش کیفیت فرش‌ها را دلیل اصلی از دست دادن بازار جهانی این محصول اصیل ایرانی دانست و اضافه کرد: استفاده از رنگ‌های مصنوعی و بی‌کیفیت که توسط مافیای واردات وارد کشور می‌شود دلیل اصلی بی‌رغیتی جهانیان به فرش ایران است و حتی اگر بتوان آن‌ها را در حراجی‌ها به فروش رساند، خریداران پس از گذشت زمان کوتاهی متوجه بی‌کیفیتی فرش‌ها خواهند شد.

سعیدی ادامه داد: اگر تنها مقداری آب گرم بر روی فرشی که در آن رنگ‌های مصنوعی به کار رفته، ریخته شود بلافاصله رنگ‌ها در هم مخلوط می‌شوند و در نهایت خریداران جهانی دور حراجی‌های فرش ایران خط قرمز می‌کشند و هر سال استقبال کمتری از این حراجی‌ها خواهد شد.  

نماینده مردم در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فرش ایران این است که طرح‌ها و رنگ‌ها به روز و مطابق با سلیقه و ذائقه جهانی نبوده و خلاقیتی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز تاسف از اینکه در گذشته 50 درصد از بازار فرش متعلق به ایران بود و حالا این میزان به 17 درصد رسیده است، گفت: زمانی که فرش ایران مورد استقبال قرار می‌گرفت به نخ‌ها رنگ‌های طبیعی تزریق یا اینکه از رنگ‌های شیمیایی اصل و با کیفیت بالای کشور سوئیس استفاده می‌شد اما سال‌هاست که رنگ‌های بی‌کیفیت چینی صنعت فرش ایران را به نابودی کشانده است.