بیش از ۱۱۶۰ ساعت خدمات رسانی رایگان مترو در شش ماهه اول امسال ارائه شد

سعید بشیریان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال 1395 قطارشهری تبریز 1160 ساعت خدمات رسانی داشته است اظهار داشت: مترو تبریز همه روزه به غیر از ایام تعطیل در ساعات 8 الی 16 آماده پذیرش از مسافران درون شهری تبریز است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری قطارشهری تبریز و حومه، تأخیر در حرکت قطارها را نزدیک به صفر و میزان انتظار مسافر در ایستگاه‌ها را در ساعات پیک 11 دقیقه و در ساعات غیر پیک 16 دقیقه عنوان کرد.

بشیریان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر 4 رام قطار بصورت فعال و 1 رام قطار بصورت "در حال آماده به کار" در مسیر فاز اول خط یک مشغول به کار می‌باشد.

وی با اشاره به حضور 3 رام قطار در سایت مترو گفت: این 3 رام قطار هم اکنون در اختیار سازمان قطارشهری تبریز است که پس از اتمام آزمایش‌های لازمه، تحویل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری تبریز در پایان؛ دقت، سرعت، امنیت و جلوگیری از آلودگی هوا را از جمله مزایای استفاده از این وسیله حمل و نقل درون شهری یادآوری کرده و بهرمندی رایگان از قطار شهری را ارمغان دکتر صادق نجفی شهردار محترم تبریز به این شهر دانست.

طی ابلاغیه ای از وزارت شهرسازی، نقشه‌ گسل‌های کلانشهر تبریز تهیه می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی، در توضیح این خبر گفت: از این پس نقاطی که بر روی نقشه به عنوان نقطه پرخطر از نظر زلزله محسوب می‌شوند، باید ایمنی بیشتری را در ساخت و سازها لحاظ کنند و در عین حال محدودیت‌هایی از نظر ساخت و ساز برای این مناطق در دستور کار قرار می‌گیرد.

شکرچی زاده اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی طی ابلاغیه‌هایی جداگانه، چهار کلان شهر کرج، تبریز، کرمان و مشهد را موظف کرده تا نقشه‌ی گسل‌های پهنه‌های اصلی را تعیین کنند و برای شورای عالی معماری و شهرسازی بفرستند.

وی افزود: در بسیاری از شهرها مطالعات اولیه بر روی گسل‌های زلزله انجام گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که با وجود ساخت و ساز در بسیاری از محدوده‌های گسل، تهیه نقشه به چه علت انجام می‌شود، گفت: اگر ضوابط در این محدوده‌ها را لحاظ قرار دهیم ظرف سال‌های آینده می‌توانیم ساختمان‌های دارای اهمیتی که بر روی گسل قرار دارند به ساختمان‌های با اهمیت کم همچون فضای سبز و ساختمان‌های خدماتی تبدیل کنیم.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: از این پس ساخت بیمارستان و سایر ساختمان‌های مهم و پرجمعیت در محدوده گسل‌ها انجام نخواهد شد و مثلاً تا 100 سال آینده پهنه گسل‌ها دارای جمعیتی کمتر خواهد بود. این اقدام مهمی بود که سال‌ها قرار بود انجام شود و خوشبختانه با همکاری و مساعدتی که بین کلیه دستگاه‌ها و ارگان‌ها صورت گرفت مطالعات به نتیجه رسید و نقشه گسل‌های تهران به عنوان اولین نقشه رونمایی شد.

به گفته شکرچی‌زاده از این پس نقاطی که بر روی نقشه به عنوان نقطه پرخطر از نظر زلزله محسوب می‌شوند باید ایمنی بیشتری را در ساخت و سازها لحاظ کنند. هم‌چنین محدودیت‌هایی از نظر ساخت و ساز در دستور کار قرار می‌گیرد.

افزایش دو برابری تعداد روزهای پاک در سه ماهه دوم سال در تبریز

داود قاسم زاده با اعلام این خبر گفت: بر اساس نتایج منتشر شده مرکز کنترل کیفی، هوای کلانشهر تبریز امسال 42 روز هوای پاک در سه ماهه دوم داشتیم و در سال گذشته تعداد این روزها 20 روز بود.

وی دلیل این افزایش روزهای هوای پاک را پایش مستمر و شبانه روزی واحدهای صنعتی و توزیع بنزین یورو چهار و گازوئیل با کیفیت دانست.

وی اضافه کرد: در این دولت حساسیت ویژه ای روی محیط زیست و به خصوص آلودگی هوا وجود دارد و از این رو تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها در استان تمامی تلاش خود را در راستای بهبود کیفیت هوا به کار می‌گیرند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه در شش ماهه دوم سال هوای کلانشهر تبریز رو به سردی می‌رود و احتمال پدیده وارونگی دما وجود دارد از مردم درخواست کرد؛ با معاینه فنی به موقع خودروهای خود، استفاده از حمل و نقل عمومی، عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین و صرفه جویی در مصرف گاز شهری در ارتقا کیفیت هوای شهر تلاش کنند.

شهردار تبریزتاکید کرد: مشارکت شهروندان، مهم‌ترین سرمایه شهرداری در مقابله با حوادث غیرمترقبه

صادق نجفی در حاشیه مراسم افتتاح طرح استقرار سیستم مدیریت بحران در مجتمع‌های مسکونی، با تاکید بر نقش همکاری شهروندان در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، گفت: زمانی که شهروندان در اجرای یک برنامه یا یک طرح با شهرداری همکاری داشته‌اند، نتایج و اثرات بسیار مثبتی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: این بار نیز، در مسئله مهمی همچون مدیریت بحران، به مشارکت شهروندان نیاز داریم تا بتوانیم با حوادث غیرطبیعی و بحران‌های ناشی از این حوادث، به بهترین نحو و با کمترین خسارت مالی و جانی، مقابله کنیم.

شهردار تبریز، با اشاره به برنامه‌های اجرایی شهرداری در زمینه آموزش شهروندان و جلب مشارکت آنان برای مدیریت بحران، اظهار داشت: شهرداری تبریز، برای اولین بار، از شهروندان دعوت کرده تا در پیاده کردن اصول مدیریت بحران و اجرای برنامه‌های مدون شهرداری در این حوزه، به صورت جدی وارد شوند.

نجفی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاوردی که از این مشارکت عاید شهروندان می‌شود، عمل به اصول امداد و نجات در زمان بروز حادثه است و  بدین وسیله، در مدت زمانی که تا رسیدن نیروهای امدادی دارند، می‌توانند جان خود و عزیزانشان را از صدمات احتمالی حفظ کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با استقبال شهروندان از این طرح، تبریز در برابر حوادث غیرمترقبه، به اصول پیشگیری مسلح شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز: 3 هزار هکتار از وسعت تبریز مربوط به فضای سبز است

محمدحسین حسن زاده در سلسله نشست‌های گفتمان آب در شهرداری تبریز از کاهش 200 هزار مترمربعی وسعت چمن‌کاری در سطح شهر خبر داده و اظهار داشت: با توجه به نیاز چمن به آبیاری زیاد، رویکرد سازمان پارک‌های تبریز کاهش سطح چمن کاری است.

حسن زاده افزود: مصرف آب تبریز با توجه به میزان بارش، بین 5 تا 7 میلیون مترمکعب است که این حجم، توسط 60 حلقه چاه و تعدای از قنات‌های شهر تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه از بابت زیرساخت‌های آب شهری با مشکلاتی مواجهیم، تصریح کرد: باید به مرور، با سرمایه‌گذاری‌های لازم و ایجاد سیستم‌های به‌روز، این مشکلات را حل کنیم.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در رویّه حال حاضر آبرسانی فضای‌سبز، معمولاً آب مستقیماً با یک‌سری لوله‌گذاری‌ها،‌ از چاه تخلیه می‌شود و البته در برخی فضاهای سبز نیز، مدیریت منابع آبی به صورت سپتیک است.

حسن زاده تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف ایده‌آل مدیریت آب، چاره‌ای نیست، مگر این‌که با مدیریت آب در سپتیک‌ها، ساختارهای جدید در شبکه آب خام شهری ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان پارک‌ها، حذف روش‌های سنتی آبیاری و حرکت به سمت فناوری‌های آبیاری است، افزود: در صورت تقویت منابع آبی، پروژه ایجاد آبیاری قطره‌ای در فضای سبز تفرج‌گاه آرپا‌دره‌سی نیز اجرا خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر عنوان کرد:شهرک خاوران افق روشنی برای توسعه تبریز

به گزارش شهریار، محمد اسماعیل سعیدی شهرک خاوران را از جمله مناطق مهم و درحال توسعه تبریز برشمرد و افزود: با اتمام این پروژه، تبریز در آستانه تحولی عظیم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تأمین زیرساخت‌های لازم در شهرک خاوران و اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی همچون مرکز تفریحی ائل باغی زمینه گسترش امکانات رفاهی، تفریحی، آبادانی و توسعه روز افزون این شهرک را فراهم کرده و افق روشنی برای این منطقه متصور است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018، خواستار پیگیری و تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه‌های عمرانی شد و شهرک خاوران را به عنوان یک شهرک مدرن و پیشرفته در توسعه تبریز مؤثر دانست.

سعیدی همچنین در این بازدید از تلاش‌های شهرداری تبریز در تلاش برای پیشرفت این منطقه تشکر و قدردانی کرد.

انتقاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز از خلف وعده ارشاد در واگذاری زمین تالار شهر

سعید حاجی زاده با انتقاد از تأخیر و خلف وعده صورت گرفته در واگذاری زمین در نظر گرفته شده برای ساخت تالار شهر گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رغم توافق امضاء شده، حاضر به واگذاری زمین مورد نظر نیستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز گفت: طبق توافق صورت گرفته قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمین مورد نظر واقع در جنب لاله پارک را در اختیار شهرداری قرار دهد تا در آن تالار شهر ساخته شود اما به رغم این توافق امضاء شده میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز، این وزارت خانه از عمل به تعهد خود امتناع می‌کند.

وی گفت: این خلف وعده در حالی است که از نظر سالن تئاتر و نمایش در تبریز با کمبود مواجهیم و ساخت تالار و مجموعه مناسب و استاندارد اختصاصی برای جامعه هنری تبریز ضروری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان شهر تبریز با ابراز تأسف از بی توجهی و پی گیری نکردن مسئولان مربوط در این زمینه گفت: این بی توجهی‌ها موجب شده است بودجه پیش بینی شده برای ساخت تالار شهر تاکنون با گذشت هفت ماه از سال، معطل مانده و جذب نشود.

وی افزود: با امتناع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از واگذاری زمین توافق شده، حتی اگر بخواهیم سراغ زمین مناسب دیگری برویم زمان بر خواهد بود، به ویژه اینکه در زمین توافق شده برخی کارهای آماده سازی برای اجرای پروژه مذکور صورت گرفته است، بنابراین با هر روز تأخیر، هنرمندان این شهر همچنان گرفتار مشکلات کمبود مکان مناسب خواهند بود.

حاجی زاده تاکید کرد: مدیریت استان به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و در صورت نیاز نمایندگان مجلس باید پی گیری لازم را با جدیت انجام دهند تا هرچه سریع تر این زمین در اختیار شهرداری قرار گیرد و تالار شهر تبریز هرچه سریع‌تر احداث و آماده بهره برداری شود.

آغاز اجرای طرح استقرار سیستم مدیریت بحران در اماکن مسکونی تبریز

مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی و طرح استقرار مدیریت بحران در اماکن مسکونی تبریز، با حضور شهردار تبریز، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و جمعی از از مدیران استانی و شهری برگزار شد.

اولین دوره آموزشی و طرح استقرار مدیریت بحران در اماکن مسکونی تبریز توسط مدیریت بحران شهرداری تبریز با مشارکت مدیرکل بحران استان، شرکت پالایش نفت تبریز و شهرداری تبریز برگزار می‌شود.

این دوره دوره آموزشی و طرح استقرار مدیریت بحران در اماکن مسکونی تحت عنوان مقابله با حوادث غیرمترقبه و کسب مهارت‌های لازم برای مقابله با بحران‌های طبیعی از قبیل سیل، زلزله، اطفای حریق در مجتمع مسکونی قدس برگزار می‌شود.

طرح استقرار سیستم مدیریت بحران برای اولین بار در مجتمع‌های بالای 25 خانوار بعنوان پایلوت آموزشی، طبق برنامه ریزی‌های بعمل آمده از سوی شهرداری منطقه دو و مدیریت بحران شهرداری تبریز برگزار و این کلاس‌ها در سایر مجتمع‌های مسکونی سطح حوزه این منطقه دو تدوام خواهد داشت.

مراسم افتتاحی کلاس‌های آموزشی فوق، صبح امروز چهارشنبه 28 مهرماه در مجتمع قدس شرکت پالایش نفت تبریز واقع در جاده ائل گلی، برگزار شد.