دومین جشنواره فرهنگی هنری احیای دریاچه ارومیه برگزار می شود

علی محرمی هدف از برگزاری این جشنواره را تبیین نقش و جایگاه هنر و هنرمندان در معرفی فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه در صورت خشک شدن، نقش و جایگاه فرهنگ و هنر در ارایه راهکارهای مناسب برای احیاء دریاچه ارومیه، اثر گذاری آثار هنرمندان در امید بخشی به توانمندی‌های ملی و نگرش‌ها و پیگیری‌های مسئولانه عنوان کرد.

وی موضوعات جشنواره را شامل رویکرد انتقادی نسبت به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، ارایه راهکارهای فرهنگی و هنری برای احیای طبیعت و پتانسیل‌های گردشگری و تفریحی و درمانی دریاچه ارومیه، نمایش تغییر سیمای جغرافیایی در دو مقطع زمانی قبل و بعد بحران خشکسالی دریاچه ارومیه، نقش مردم در پیشگیری و مواجهه با بحران دریاچه ارومیه و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بحران بر حیات ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد.

محرمی گفت: جشنواره یاد شده در سه بخش رقابتی شامل: فیلم، عکس، نمایش، شعر، کاریکاتور، خوشنویسی، نقاشی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی، پوستر و تصویر سازی، بخش حمایتی شامل: حمایت از تولید دو عنوان موسیقی(عاشقی و آذربایجانی) و بخش جنبی شامل: نمایش تولیدات آثار جشنواره در تعدادی از شهرستان ها  و روستا های  همجوار دریاچه ارومیه برگزار می‌شود.

معاون هنری اداره کل، آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره را پایان آبان‌ماه  سال جاری و زمان نمایش آثار ارائه شده را  دهه سوم آذر ماه اعلام کرد و گفت: علاقمندان می توانند آثار خود را در بخش عکس و فیلم و فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره واقع بلوار استاد شهریار،اول سربالایی ولیعصر(عج)،مجتمع فرهنگی و سینمایی ٢٢ بهمن  و در بخش شعر، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی به آدرس تبریز، بلوار ٢٩ بهمن ،مجتمع فرهنگی و هنری تبریز، در بخش کاریکاتور به آدرس تبریز، خیابان جمهوری، باغ فجر، خانه هنر تبریز و در بخش نمایش و نمایشنامه نویسی به آدرس تبریز،میدان دانشسرا، روبه‌روی فرماندهی انتظامی استان ،تئاتر شهر تبریز ارسال نمایند.

براساس این گزارش در بخش عکاسی هر عکاس می‌تواند ١٠ قطعه تک عکس و تا ٧ عکس به صورت مجموعه در موضوعات جشنواره ارسال کند.

در بخش فیلم، علاقه مندان می توانند آثار خود را در قالب داستانی، مستند، نماهنگ و پویانمایی به صورت MPEG ٤ -H ٢٦٤یا MOv   تا سقف ٢ دقیقه ارائه کنند.

در بخش شعر آثار در دو بخش ترکی و فارسی پذیرفته می‌شود.

در بخش نقاشی، هر هنرمند می‌تواند سه اثر تولیدی با تکنیک آزاد ارائه کند.

در بخش کاریکاتور هر هنرمند می‌تواند ٥ اثر با تکنیک آزاد ارائه کند.

در بخش نمایش هر کارگردان می‌تواند یک اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال کند.

در بخش فیلمنامه نویسی، تایم تقریبی آثار ارسالی باید حداکثر ١٥ دقیقه باشد و هر هنرمند می تواند ٣ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال کند.

در بخش نمایشنامه نویسی نمایشنامه های که به جشنواره ارسال می گردد نباید از آن نمایشی ساخته شده و یا در جایی چاپ شده باشد و هر هنرمند می تواند ٣ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال کند.

در بخش پوستر، هر هنرمند می‌تواند ٣ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال نماید و آثار باید در اندازه ٧٠*٥٠ باشد.

در بخش تصویر سازی (تک تصویرو کمیک استریپ) هر هنرمند می تواند حداکثر ٣ اثر ارائه کند.

گفتنی است دومین جشنواره فرهنگی و هنری با موضوع احیای دریاچه ارومیه  توسط کانون فرهنگ ،هنر و ادب آذربایجان و با همکاری دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه، انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان برگزار می‌شود.