پایانه مسافربری تبریز علیرغم انتقال به محل جدید، هنوز دچار مسائل و کمبودهایی است که موجب بروز مشکلات فراوانی برای مسافران این شهر می‌شود.

دیشب باز گذارمان به ترمینال تبریز افتاد. به محض ورود و از همان درب ورودی، در حلقه‌ی محاصره‌ی دلالان گرفتار شدیم که مدام مقصد را می‌پرسیدند و اصرار داشتند سوار اتوبوسی که نشان می‌دهند بشویم. البته فضای داخل سالن و محدوده‌ی داخلی ترمینال هم همین‌طور بود. اتوبوس‌ها اکثراً به مقصد تهران، در انتظار مسافران خود در کنار سکوها پارک شده و فریادهای مکرر و لاینقطع دلالان و کمک‌رانندگان ادامه داشت.

قیمت بلیط از ۴۸ هزار تومان شروع می‌شود و مسافر اگر پرحوصله و باتجربه باشد، می‌تواند مبلغی هم تخفیف بگیرد. دلالان و کمک‌رانندگان، بالاتفاق مدعی‌اند اتوبوسشان نو و صفرکیلومتر بوده و عمری کمتر از سه هفته دارد! اما کمی دقت در ظاهر اتوبوس‌ها نشان می‌دهد که لایه‌ای از رنگ، ظاهر کهنه و پوسیده‌ی بسیاری از آنها را پوشانده تا سندی بر ادعای سخن دلالان باشد.

شب که می‌شود، انگار حکومت دلالان هم در ترمینال شروع می‌شود. مدیریتی در کار نیست. پاسخگویی هم ایضاً! چون ترمینال، تعطیل است و این تعطیلی، مسافران را همچون طعمه به دام دلالان سودجویی می‌اندازد که تیغشان را برای بریدن گوش آنان آماده کرده‌اند. مسافران مجبورند مبالغ درخواستی دلالان را بپردازند تا بتوانند سفر را ادامه دهند.

پس از حدود یک‌ساعت گردش بین اتوبوس‌ها و دلالان، موفق شدیم بلیط اتوبوسی را به ۳۵ هزار تومان تهیه کنیم و عازم تهران شویم. یکی از متصدیان فروش بلیط، فعالیت دلالان در ترمینال را محصول سوء مدیریت پایانه و عدم نظارت کافی به ویژه در ساعات پایانی شب می‌داند.

افکارنیوز در شهریور ۹۳ نیز گزارشی با عنوان "پاسخ به مسافران سرگردان: اگه ناراحتی سوار نشو!!" در خصوص مشکلات پایانه‌ی مسافربری تبریز منتشر کرده بود که به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها هنوز ادامه دارد و قربانی این مشکلات، فقط و فقط مسافرین هستند.

تبریز در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری جهان اسلام خواهد بود. ناگفته پیداست که پایانه چه نقش مهمی در بخش گردشگری ایفا می‌کند و وجود مسائل و مشکلاتی که در این گزارش ذکر شد، علاوه بر عدم تأمین اهداف گردشگری در کلان‌شهر تبریز، چهره‌ای زشت و خاطره‌ای بد در ذهن مسافران این شهر زیبا برجای خواهد گذاشت.

افکارنیوز آماده‌ی انعکاس پاسخ مسئولان محترم در این خصوص می‌باشد.