ارسال پرونده ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو

آبدار گفت: پس از چند نوبت حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی های تخصصی پرونده ثبت جهانی ارسباران تکمیل شده است.

وی اظهار کرد: پرونده ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی مانند ساخته شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است. 

آبدار یادآوری کرد: جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه با همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.

جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم بیش از 160 هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی واقع شده است و صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های 1350 و 1352 شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد.

این منطقه با داشتن کمتر از 5 صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و 29 درصد از پستانداران، 44 درصد پرندگان، 32 درصد از دوزیستان، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران در ارسباران زندگی می کنند.