یک میلیارد تن ذخایر معدنی در استان آذربایجان‌ غربی کشف شد

پریسا عابدپور با اشاره به عملکرد سال گذشته بخش معدن استان اظهار داشت: با وجود اینکه از 43 هزار کیلومتر مساحت استان آذربایجان‌ غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه تنها در 8 درصد از آن عملیات اکتشافی صورت گرفته که آن هم عمدتاً به صورت سطحی بوده که منجر به کشف یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخیره شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: علاوه بر آن از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور 38 نوع آن در این استان شناسایی شده که چهار نوع آن در مرحله اکتشاف و 34 نوع آن در مرحله بهره‌برداری است.

عابدپور با بیان اینکه استان آذربایجان‌ غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را از آن خود کرده است افزود: علاوه بر آن این استان از نظر وجود ذخایر برخی از مواد معدنی از جمله تیتان، طلا، باریت، میکا، دولومیت و انواع سنگ‌های تزئینی مستعدترین استان در سطح کشور است.

وی با اشاره به طرح‌ها و اقدامات شاخص این معاونت گفت: این معاونت در کنار انجام وظایف و تکالیف مقرر در قانون معادن و آئین نامه اجرائی آن که شامل اعمال حاکمیت دولت بر معادن استان، صدور اجازه انجام فعالیت‌های معدنی، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، صیانت از ذخایر معدنی، اعمال اصول فنی اکتشاف، استخراج و فرآوری در معادن، نظارت بر حسن اجرای تعهدات، رعایت اصول ایمنی و بهداشت در معادن، بهره‌برداری بهینه از ذخایر و کنترل عملکرد مسئولان فنی بوده اقداماتی را انجام داده است.

عابدپور با بیان اینکه یکی از این اقدامات اجرای طرح GIS و تکمیل سیستم کاداستر بود تصریح کرد: علاوه بر آن ضمن آغاز اجرای طرح پهنه‌بندی در شمال و جنوب استان برای توسعه اکتشاف و شناخت ذخایر معدنی، انجام طرح آزادسازی محدوده‌های معدنی و برگزاری مناقصه و اجرای طرح کمک به تجهیز و اکتشاف پایه و تفضیلی محدوده‌های معدنی استان سال گذشته انجام شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان آذربایجان‌ غربی با اشاره به طرح ساماندهی و نظارت بر واحدهای تولیدی شن و ماسه مستقر در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: از سوی دیگر پیگیری ایجاد زیرساخت‌های معدنی از جمله ایجاد راه‌های ارتباطی و برق‌رسانی، تعیین اولویت‌ها و پروژه‌های زیرساختی استان و درخواست از سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران و صنایع معدنی از سایر اقدامات این سازمان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ارزش افزوده و ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی جزو اولویت‌های اصلی فعالیت‌های این معاونت بوده است افزود: در این زمینه با تلاش و پیگیری‌های انجام شده اقداماتی به منظور احداث این گونه واحدها در سر معادن انجام شده است.

عابدپور تصریح کرد: در سال 94 احداث سنگبری در سر معادن مرمریت بسطام و بادکی چایپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آج واج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و احداث واحد دانه‌بندی و تولید پودر سیلیس در سر معدن قوپی باباعلی سلماس و نیز تولید کنسانتره آهن در سر معدن آهن اسکندیان سلماس انجام شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اینک در آذربایجان‌ غربی تعداد 805 واحد صنایع معدنی با اشتغال‌زایی 21 هزار و 737 نفر وجود دارد.

وی افزود: عمده صنایع معدنی موجود در استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی، صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس، صنایع فراوری گچ، سیلیس، میکا و باریت است.

عابدپور گفت: امیدواریم با رفع موانع توسعه‌ای بخش معدن، راه‌اندازی معادن بزرگ مقیاس و ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی متناسب با کمیت و کیفیت ذخایر معدنی استان و نیز رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های استفاده از املاح دریاچه ارومیه و منتج شدن عملیات اکتشافی انجام شده بر روی مواد معدنی فلزی و علاوه بر آن با بهره‌برداری و استخراج آنها در آینده نزدیک شاهد شکوفائی هر چه بیشتر بخش معدن و به موازات آن توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی و صادرات آنها در استان باشیم.

وی با اشاره به اطلاعات فعالیت‌های معدنی بر اساس شاخص‌های اساسی در سال 94 اظهار داشت: در این رابطه تعداد درخواست ثبت شده یک هزار و 451 فقره، تعداد پروانه اکتشاف صادره 45 فقره و بازدید نظارتی اکتشافی 300 مورد بوده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان آذربایجان‌غربی مساحت محدوده‌های گواهینامه‌های کشف استان را 146.624 کیلومتر مربع خواند و تصریح کرد: در این رابطه معادن دارای پروانه بهره‌برداری استان 437، پروانه‌های بهره‌برداری صادره 41 و طرح‌های بهره‌برداری واصله 87 فقره بوده است.

عابدپور میزان ظرفیت اسمی استخراج مواد معدنی طبقه یک استان را 11 میلیون و 977 هزار و 225 تن عنوان کرد و افزود: در این رابطه میزان استخراج سنگ‌های تزئینی یک میلیون و 730 هزار و 375 تن و میزان استخراج کل مواد معدنی 16 میلیون و 586 هزار و 400 تن بوده است.