دو قطب انتخابات درآذربایجان غربی

سکینه اسمی: قبل از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی در دور دوم تبلیغات به صورت گسترده در فضای مجازی از سوی نامزدهای راه یافته ادامه داشت و در حال حاضر با تبلیغات رسمی فضای شهرهای باقی مانده برای دور دوم رنگ و بوی کاملاً انتخاباتی به خود گرفته است.

هر چقدر گمانه زنی‌ها در خصوص دیدگاه‌های سیاسی نامزدهای انتخابات مجلس در استان طی دور اول کمی برای کارشناسان سیاسی سخت بود اما در دور دوم نامزدها به طور شفاف نگاه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را بیان می‌کنند.

آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون جمعیت در شمالغرب کشور با ۱۷ شهرستان داری ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی است که نتایج شش حوزه انتخابیه بوکان، خوی – چایپاره، مهاباد، پیرانشهر – سردشت، نقده – اشنویه در دور اول مشخص شد و بعد از اعلام قطعی نتایج طی هفته گذشته به دلیل اعتراض به نتایج حوزه انتخابیه ماکو، شوط، پلدشت، چالدران نماینده این حوزه به ۵ رأی اختلاف راهی بهارستان شد.

رقابت ۱۰ نامزد از سه حوزه انتخابیه برای تصاحب ۵ کرسی مجلس

در حال حاضر نتایج سه حوزه انتخابیه ارومیه، میاندوآب – تکاب- شاهین دژ به همراه سلماس به دور دوم کشیده شده است و از این سه حوزه بعد از رقابت ۱۰ نامزد انتخاباتی ۵ نماینده راهی بهارستان خواهند شد.

از آذربایجان غربی ۱۲ نفر راهی مجلس شورای اسلامی خواهند شد که سهم ارومیه سه نماینده، میاندوآب ـ شاهین دژ ـ تکاب دو نماینده و سهم هر کدام از حوزه‌های انتخابیه هفت گانه ماکو ـ شوط ـ پلدشت ـ چالدران، خوی ـ چایپاره، سلماس، نقده ـ اشنویه، مهاباد، بوکان و پیرانشهر ـ سردشت یک نماینده است.

در حوزه انتخابیه ارومیه سیدهادی بهادری با مدرک دکترا، روح الله حضرت پور، حاکم ممکان و مجید دودکانلوی میلان با مدرک تحصیلی فوق لیسانس، در حوزه انتخابیه سلماس رسول جلایر با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و شهروز برزگر با مدرک تحصیلی فوق لیسانس علوم سیاسی، در حوزه انتخابیه میاندوآب، تکاب و شاهین دژ مهدی هاشمی با مدرک دکترا، جهانبخش محبی نیا با مدرک دکترای جامعه شناسی، مهدی عیسی زاده با مدرک فوق لیسانس و محمد میرزایی با مدرک کارشناسی ارشد فقه و دانشجوی دکترا برای کسب ۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

دو قطبی شدن دور دوم انتخابات مجلس در آذربایجان غربی

احزاب و گروه‌های سیاسی در دور اول هر چقدر در ارائه لیست‌ها دچار تردید و تأخیر هم شوند اما دور دوم انتخابات در آذربایجان غربی نامزدهای مورد حمایت احزاب سیاسی از همان دقایق ابتدایی آغاز رسمی تبلیغات مشخص و ارائه شده است.

با وجود اینکه برخی از نامزدهای راه یافته از استان به دور دوم در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش داشتند به صورت مستقل وارد گود انتخاباتی شوند و حتی به دلیل قرار گرفتن در لیست‌های احزاب دست به تکذبیه می‌زدند اما این بار نامزدها واکنشی به آمدن نامشان در لیست متعدد احزاب نمی‌دهند.

در حال حاضر انتخابات دور دوم در آذربایجان غربی دو قطبی شده و رقابت بین احزاب اصولگرا و اصلاح طلب رفته رفته بیشتر می‌شود. نکته قابل تأمل اینکه تاکنون هر دو جناح سیاسی موفق به ارائه لیست واحد نشده و هر دو حزب دو لیست جداگانه با نامزدهای متفاوت ارائه کرده‌اند.

هر چند این بار انتخابات به دلیل رنگ و بومی قومیتی در استان اسامی نامزدهای مستقل متمایل به اصلاحات در دور اول در لیست اصولگریان جای گرفته‌اند.

بر این اساس در لیست امید هادی بهادری، حاکم ممکان، محمد میرزایی و همایون هاشمی و شهروز برزگر به عنوان نامزدهای مورد حمایت عنوان شده است در مقابل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اقدام به ارائه لیست با هادی بهادری، مجید دودکانلوی میلان، همایون هاشمی و شهروز برزگر کرده است.

در جبهه مقابل اصولگریان در ارومیه در یک لیست با وجود اینکه هادی بهادری اصلاح طلب است اما به دلیل رنگ و بومی قومیتی از لیست هادی بهادری و روح الله حضرت پور حمایت می‌کند در مقابل این جبهه نیز مانند رقبای خود در جناح اصلاحات دو لیست ارائه داده و در لیست دوم نیز از روح الله حضرت پور و حاکم ممکان حمایت کرده است.

جهانبخش محبی نیا و مهدی عیسی زاده از حوزه انتخابیه میاندوآب، تکاب و شاهین دژ، رسول جلایر از حوزه انتخابیه سلماس نیز جزو نامزدهای مورد حمایت جبهه اصولگریان هستند.

۸۳۶ شعبه اخذ رای برای دور دوم انتخابات مجلس پیش بینی شد

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان غربی در این رابطه اعلام کرد: برای برگزاری انتخابات در سه حوزه انتخابیه این استان در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۸۳۶ شعبه اخذ رای پیش بینی شده است.

علیرضا رادفر  با اشاره به آمادگی استان برای برگزاری دور دوم انتخابات در سه حوزه ارومیه، سلماس و میاندوآب ـ شاهین دژ و تکاب گفت: در این دور از انتخابات ۱۰ نامزد برای مشخص شدن پنج نماینده مردم استان رقابت خواهند کرد.

وی از تمهید مقدمات برای برگزاری دور دوم انتخابات در دهم اردیبهشت ماه خبر داد و بیان کرد: در این دوره از انتخابات دو نفر در حوزه انتخابیه ارومیه، دو نفر در حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و یک نفر در حوزه انتخابیه سلماس انتخاب خواهند شد.

رادفر افزود: تبلیغات این دوره از انتخابات از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته آغاز شده و تا ساعت هشت صبح روز نهم اردیبهشت ماه ادامه می باید و در نهایت از ساعت هشت صبح روز ۹ اردیبهشت تا ساعت هشت صبح روز دهم اردیبهشت ماه ممنوعیت تبلیغاتی اعمال خواهد شد و روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه نیز رای گیری در سه حوزه انتخابیه استان انجام می شود.

وی با اشاره به ساماندهی ۱۵ هزار نفر عوامل برگزاری انتخابات اعم از اجرایی، نظارت، بازرسی، امنیتی و سایر عوامل دخیل در امر انتخابات اضافه کرد: شرایط برای برگزاری سالم و با شکوه انتخابات در این استان مهیا شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه در دور دوم انتخابات مردم تنها مجاز هستند در همان حوزه ای که در دور نخست رای داده اند، آرای خود را به صندوق ها بیندازند افزود: کسانی که در دور نخست رای نداده اند، می توانند در هر حوزه انتخابیه دور دوم رای دهند.

رادفر با بیان اینکه همه امکانات و اقدامات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در استان فراهم شده است، گفت: این استان از هر لحاظ آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات با حضور حداکثری مردم را دارد.

وی با تاکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی اظهار داشت: زمینه های لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم فراهم شده و تمامی نهادهای مسئول با کمک خود مردم تلاش کنند تا شرایط حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای فراهم شود.

نام استان

نام حوزه‌های انتخابیه

نام کاندیدا

سن

تحصیلات

گرایش سیاسی

قرارگیری در لیست کدام جریان سیاسی

تغییرات احتمالی گرایش سیاسی کاندیداها از دور اول تا دوم

آذربایجان غربی

ارومیه

هادی بهادری

روح الله حضرت پور

حاکم ممکان

مجید دودکانلوی میلان

۳۸

۳۰

 

۳۶

۴۸

 

دکترا

فوق لیسانس

فوق لیسانس

فوق لیسانس

اصلاح طلب

مستقل

مستقل

اصلاح طلب

اصلاح طلب و اصولگرا

اصولگرا

اصلاح طلب و اصولگر

اصلاح طلب و اصولگرا

اصلاح طلب

تغییر به اصولگرا

مستقل

اصلاح طلب

سلماس

شهروز برزگر

رسول جلایر

۴۱

۵۸

فوق لیانس

فوق لیسانس

اصلاح طلب

اصولگرا

اصلاح طلب

اصولگرا

مستقل تغییر به اطلاح طلب

اصولگرا

 

 

میاندوآب

تکاب

شاهین دژ

همایون هاشمی

جهانبخش محبی نیا

مهدی عیسی زاده

محمد میرزایی

۵۰

۵۴

۵۴

۴۷

 

دکترا

دکترا

فوق لیسانس

کارشناسی ارشد فقه

اصولگرا

اصولگرا

اصولگرا

اصلاح طلب

اصلاح طلب

اصولگرا

اصولگرا

اصلاح طلب

 

از اصولگرا تغییر به اصلاح طلب

اصولگرا

اصولگرا

اصلاح طلب