ششمین نشست بین المللی راه ابریشم در ارومیه آغاز به کار کرد

این نشست به مدت سه روز با حضور نمایندگان سازمان یونسکو، سازمان جهانی جهانگردی و نمایندگان بیش از ۳۳ کشور عضو جاده ابریشم بصورت رسمی در ارومیه برگزار می‌شود.

۳۳ کشور جهان عضو برنامه راه ابریشم هستند و کشورهای بسیاری برای بهره گیری از فرصت‌های سرمایه گذاری و انتفاع اقتصادی در تلاش برای پیوستن به این برنامه هستند.

یکی از کریدورهای راه ابریشم در سال ۲۰۱۴ به ثبت یونسکو رسیده و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، قفقاز و کشورهای مشترک المنافع در این کریدور قرار دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حاشیه آغاز به کار این اجلاس گفت: ۳۳ نفر از میهمانان خارجی در نشست بین المللی جاده ابریشم حضور دارند.

حسین امامی ادامه داد: مراسم افتتاح به صورت رسمی روز شنبه ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی رئیس سازمان جهانی گردشگری و مدیر اجرایی آن و حضور میهمانان خارجی و داخلی، استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی آغاز شد.

امامی اضافه کرد: مراسم رسمی نشست نیز ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه آغاز می‌شود که همراه با کارگاه تخصصی راه ابریشم خواهد بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تور یک روزه بازدید از جاذبه‌های تاریخی خوی، بازدید از جاذبه‌های تاریخی ارومیه در اوقات فراغت برای اعضای کارگروه از جمله برنامه‌های این نشست است.

وی گفت: با توجه سابقه تاریخی استان و عبور جاده ابریشم از شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی در نظر داریم پس از نشست‌های تخصصی، برای اعضای کارگروه این نشست، برنامه‌های فرهنگی مناسب با تاریخ و فرهنگ ایران و استان آذربایجان غربی اجرا کنیم.

وی از تشکیل کمیته‌های مختلف برای این نشست خبر داد و اضافه کرد: با حمایت سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور و مقام عالی استان و همکاری دستگاه‌های اجرائی کمیته‌های مختلفی برای این نشست تشکیل شده و در همه زمینه‌ها پیش بینی‌های لازم صورت گرفته تا از بدو ورود مهمانان تا خروج آنان از استان، هیچگونه وقفه و کمبودی پیش نیاید.

انتفاع تجاری شهرهای واقع شده در مسیر این کریدورها و به ویژه جذب گردشگران بیشتر از مهم‌ترین مزایای واقع شدن در کریدور راه ابریشم است.

آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق بیش از ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای دو اثر ثبت شده جهانی تخت سلیمان و قره کلیسا بوده و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صنعت گردشگری دارد.