تراز دریاچه ارومیه به بالاترین سطح خود رسید

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی با تشریح جزئیات اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰٫۹۹ رسید که از زمان خشک شدن دریاچه ارومیه تاکنون این تراز برای نخستین‌بار است که ثبت می‌شود.

به گزارش آذرقلم، خلیل ساعی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و نزولات آسمانی و نقش دستگاه‌های اجرایی در هدایت این آبها به دریاچه ارومیه اظهار داشت: بالاخره توانستیم با همکاری مردم و مسئولان دریاچه ارومیه را به وضعیت کنونی برسانیم.

وی افزود: امیدواریم این روند رو به افزایش ارتفاع آب را تا شهریور ماه امسال حفظ کنیم هر چند تابستان گرم سال گذشته موجب تبخیر حجم زیاد آب شد اما باید در سال‌جاری عمدتا به فکر جلوگیری از تبخیر باشیم و مطالعات آن را باید نهایی و عملیاتی کنیم.

این مسئول اضافه کرد: هرچند برداشت غیرمجاز آب کماکان به قوت خود باقی است، اما تمهیدات لازم از طرف دستگاه مجری صورت می‌گیرد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی، افزایش سطح آب را نسبت به مشابه سال گذشته ۳۱ سانتی‌متر خواند و گفت: روز به روز بر وسعت دریاچه افزوده می‌شود و وسعت این دریاچه اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع است.

وی ادامه داد: آب فعلی دریاچه ارومیه نیز از سوی سازمان‌های متولی در حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام شده است که این حجم آب در پایان شهریورماه سال گذشته یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب بود که در ۷ ماه گذشته میزان افزایش حجم آب تقریباً یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون متر مکعب بوده است.

ساعی تبیین کرد: از جمله اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌توان به رهاسازی از پشت سدها، لایروبی مسیل‌های منتهی به دریاچه، اتصال زرینه به سیمینه عنوان کرد.