افزایش 34 سانتی متری سطح دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو در جمع خبرنگاران پلدشت گفت: آذربایجان غربی با داشتن 6 شرکت توزیع آب زراعی، یکی از استان های پیشرو در کل کشور است.

 

وی تصریح کرد: نظارت بر توزیع آب با هدف تهیه بانک اطلاعاتی، مدیریت توزیع، بهره برداری از آب و تحقق درآمد دولت بیشتر کرده ایم تا مسیرها نظام مند شوند.

 

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: 19 روستای این شهرستان از پایاب سد ماکو برای آبیاری محصولات کشاورزی خود استفاده می کنند که تا این لحظه 9 روستا نسبت به عقد قرار داد اقدام نموده و از دیگر روستاهای باقی مانده خواسته می شود هرچه سریعتر جهت عقد قرارداد و تحویل آب زراعی خود اقدام نمایند.

 

به گفته وی امروز آب سد ماکو جهت استفاده کشاورزان پایین دست رها سازی می شود.

 

دانشجو گفت: در سال جاری بیش از 320 میلی متر بارندگی اتفاق افتاده که این میزان بارش از شرایط خوبی نسبت به سال قبل برخوردار است و باعث افزایش روان آب ها در سطح استان شده است.

 

وی تصریح کرد: این بارش ها باعث افزایش حجم آب سدها شده به  طوری که  سدهای بزرگ ما به حالت سرریز در آمده است.

 

به گفته وی در حال حاضر 1 میلیارد و 570 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان وجود دارد که  از افزایش 4 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار است، ضمن اینکه بیش از 700 میلیون متر مکعب جهت ورود به دریاچه ارومیه رها سازی شده بود.

 

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی در خصوص آب دریاچه ارومیه افزود: این دریاچه از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است و نسبت به سال گذشته 34 سانتی متر افزایش دارد.

 

وی تصر یح کرد: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به بیش از 3 میلیارد متر مکعب رسیده است و به لطف خدا، 50 درصد سطح دریاچه ارومیه زیر آب است.

 

به گفته وی 4 پروژه سد سازی در شهرستان های پلدشت، اشنویه و پیرانشهر در حال اجرا است و از پیشرفت 10 تا 90 درصدی برخوردارند.

 

دانشجو افزود: بیش از 600 میلیارد تومان برای این سدها سرمایه گذاری شده است و سد سیلوه پیرانشهر در سال جاری آبگیری می شود.